سابقه و هدف: امروزه یکی از مشکلات آموزشی در دانشگاه ها این است که کلاس های درس، جذابیت لازم برای جذب دانشجویان را ندارند، به همین علت میزان غیبت دانشجویان با دلایل غیر منطقی افزایش پیدا کرده است. به همین منظور این مطالعه با هدف تعیین عوامل مؤثر بر غیبت دانشجویان در کلاس درس در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد انجام گردید.
مواد و روشها: این مطالعه ی توصیفی مقطعی، در سال 1392 با حجم نمونه 120 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده بودند، انجام گرفت. جهت گردآوری داده ها، از فرم جمع آوری داده ها، استفاده شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون های آماری توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند.
یافته ها: از دید 81 نفر (67/5%) از شرکت کنندگان در مطالعه، نامناسب بودن زمان کلاس و از نظر 75 نفر (62/5%)، یکنواختی کلاس و شیوه تدریس، بیشترین نقش را در غیبت دانشجویان در کلاس درس، داشته اند و کم اهمیت ترین عامل در عدم حضور دانشجویان در کلاس درس، اخلاق و رفتار همکلاسی ها گزارش شده است. بر اساس آزمون کای دو، بین عوامل مؤثر بر غیبت دانشجویان با رشته ی تحصیلی و معدل رابطه ی معنی داری وجود نداشته است.
نتیجه گیری:با توجه به اینکه نامناسب بودن زمان کلاس ها، بیشترین نقش را در غیبت دانشجویان در کلاس درس دارد، لازم است مدرسان دانشگاه، توجه بیشتری به این مورد داشته باشند، تا با استفاده از استراتژی های مختلف مانند تغییر دادن زمان کلاس ها بر طبق نظرات اکثریت، باعث جلب مشارکت بیشتر و فعالتر دانشجویان و افزایش توانمندی های لازم برای این گروه از فراگیران در محیط های آموزشی شوند.
Nazari Vanani R, Aeen F. A Review on Students’ Comments Concerning factors affecting Their Absence in the Classroom . mededj 2016; 4 (1) :50-55 URL: http://mededj.ir/article-1-167-fa.html
نظری وانانی راضیه، آیین فرشته. بررسی نظرات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در خصوص عوامل مؤثر بر غیبت دانشجویان در کلاس درس. مجله آموزش پزشکی. 1394; 4 (1) :50-55