[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 4، شماره 1 - ( 12-1394 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 43-36 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عوامل فردی موثر بر وضعیت تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل
مریم سید مجیدی* ، ندا بابایی ، سیده ماریه ادیانی ، علی بیژنی
دانشگاه علوم پزشکی بابل
چکیده:   (7253 مشاهده)

خلاصه

سابقه و هدف: یکی از ارکان ضروری و اجتناب ناپذیر بهبود کیفیت نظام آموزشی دانشگاه ها، ارزشیابی مداوم وضعیت تحصیلی دانشجویان در دوره های مختلف است. مطالعه حاضر به منظور بررسی وضعیت تحصیلی دانشجویان و عوامل فردی موثر بر آن در رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در مقطع بالینی انجام شد.

مواد و روشها: این مطالعه مقطعی بر روی 127 دانشجوی ورودی سال های 1387 تا 1390 دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل (غیر از بهداشتکاران دهان و دندان و دانشجویان دوره ی تکمیلی) انجام شد. اطلاعات زمینه ای شامل (سن، جنسیت، مقطع تحصیلی، معدل دیپلم، داشتن شغل اضافی، وضعیت مسکن، سال اخذ دیپلم، سال ورود به دانشگاه، وضعیت تاهل، شغل و تحصیلات والدین و وضعیت سکونت) توسط پرسشنامه جمع آوری شد. معدل کل، دروس مردودی و تعداد ترم های مشروطی از بایگانی آموزش دانشکده استخراج و توسط نرم افزار آماری SPSS 17 و آزمونهای Repeated measures ANOVA,ANOVA,T test, Chi-square مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و 0/05>p معنی دار تلقی گشت.

یافته ها: سابقه ی مردودی در دانشگاه با درصد دروس اختصاصی در کنکور سراسری (0/003=p)، معدل پیش دانشگاهی (0/03=p) و سن دانشجو (0/01=p) ارتباط
معنی داری نشان داد. معدل پیش دانشگاهی و جنسیت بر وضعیت تحصیلی تاثیر داشتند بطوریکه دانشجویان با معدل پیش دانشگاهی بالاتر و دانشجویان دختر وضعیت تحصیلی بهتری داشتند (به ترتیب 0/006=p و 0/005=p).

نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه و نقش واضح و مشخص وضعیت تحصیلی دوران دبیرستان و معدل پیش دانشگاهی در روند تحصیلی دانشجویان و با در نظر گرفتن اینکه دانشجویان گروه پزشکی عهده دار مسئولیت سنگین سلامت جامعه هستند بهتر است برنامه ریزی های آینده در جهت ایجاد تغییرات اساسی در معیارهای ورودی دانشجویان و لحاظ کردن موارد تاثیرگذار باشد.

واژه‌های کلیدی: دانشجویان، دندانپزشکی، جنسیت، وضعیت تاهل، ارزشیابی تحصیلی
متن کامل [PDF 381 kb]   (2293 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/9/8 | پذیرش: 1394/11/12 | انتشار: 1394/12/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

SeyyedMajidi M, Babaie N, Adyani S M, Bijani A. Assessment of Individual Factors Affecting on Academic Achievement of Dental Students of Babol University of Medical Sciences . mededj 2016; 4 (1) :36-43
URL: http://mededj.ir/article-1-165-fa.html

سید مجیدی مریم، بابایی ندا، ادیانی سیده ماریه، بیژنی علی. بررسی عوامل فردی موثر بر وضعیت تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل. مجله آموزش پزشکی. 1394; 4 (1) :36-43

URL: http://mededj.ir/article-1-165-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 1 - ( 12-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)