[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 1 - ( 11-1393 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 7-14 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی روایی و پایایی فرمهای ارزشیابی اساتید ازدیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران
پیوند باستانی* ، نیره سادات روح اللهی، علی طاهرنژاد
گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
چکیده:   (4432 مشاهده)
سابقه و هدف: با توجه به اهمیت استفاده از فرم نظرسنجی مناسبی که بتواند به کلیه جنبه های ارزشیابی استاد تاکید داشته و منجر به اخذ نظرات همه جانبه دانشجویان گردد، این مطالعه با هدف سنجش روایی و پایایی فرمهای ارزشیابی استاد توسط دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در دروس تئوری و عملی طراحی گردیده است. مواد و روشها: پژوهش حاضر بصورت مقطعی درسال تحصیلی93-92جهت اعتبارسنجی فرم های ارزشیابی انجام گردید. به منظور سنجش روایی صوری از نظرات7 نفر از اساتید متخصص و جهت سنجش روایی محتوی با استفاده از نظرات 40 نفر از اعضای منتخب هیات علمی با استفاده از روش لاوشاو، ضریب نسبت روایی و شاخص روایی محتوایی محاسبه گردید. جهت سنجش پاپایی کلی پرسشنامه از روش دو نیمه کردن بر روی 125 نفر از دانشجویان منتخب استفاده شد و برای تعیین همسانی درونی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و برای محاسبه ضریب پایایی فرمهای مذکور از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. یافته ها: یافته های حاضر حکایت از وجود روایی صوری و محتوای مناسب تک تک سوالات هر دو فرم نظرسنجی دروس تئوری و عملی داشت (CVR>0.29). به علاوه شاخص روایی محتوایی در کلیه ابعاد پرسشنامه دروس تئوری از حداقل قابل قبولی برخوردار بود (CVI>0.79) هرچند دو بعد کیفیت آموزش مهارتهای عملی و آموزش موازین حرفه ای و اخلاقی، شاخص روایی قابل قبول نداشتد. ضمنا هر دو فرم مذکور از پایایی قابل قبول برخوردار بودند. نتیجه گیری: باتوجه به یافته های حاضر ضمن تایید اعتبار فرم نظرسنجی برای دروس تئوری پیشنهاد می شود در مورد فرم نظرسنجی دروس عملی هر یک از گروههای آموزشی و دانشکده ها بر حسب نوع و محتوای آموزش عملی و حرفه ای خود به طراحی و اعتبارسنجی فرم نظرسنجی دروس عملی بپردازند.
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی استاد، فرم نظرسنجی دانشجو، روایی، پایایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
متن کامل [PDF 296 kb]   (2749 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۴/۳۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۱/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
* نشانی نویسنده مسئول: گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bastani P, Rouhollahi N, Tahernejad A. Validity and Reliability of Teachers` Evaluation Questionnaires from Students Point of View in Tehran University of Medical Sciences. 3. 2015; 3 (1) :7-14
URL: http://mededj.ir/article-1-106-fa.html

باستانی پیوند، روح اللهی نیره سادات، طاهرنژاد علی. بررسی روایی و پایایی فرمهای ارزشیابی اساتید ازدیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران . 1. 1393; 3 (1) :7-14

URL: http://mededj.ir/article-1-106-fa.html



دوره 3، شماره 1 - ( 11-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه آموزش پزشکی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی بابل Biannual Journal of Medical Education Education Development Center (edc) Babol University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3790