Medical Education
مجله آموزش پزشکی
mededj
Medical Sciences
http://mededj.ir
1
admin
2322-4940
2345-5497
10.22088/mededj
fa
jalali
1401
12
1
gregorian
2023
3
1
11
1
online
1
fulltext
fa
ارتباط مؤلفههای سرمایه فکری و مدیریت دانش با بهبود عملکرد کارکنان آموزش دانشگاه علوم پزشکی بابل
Relationship Between Intellectual Capital Components and Knowledge Management with Improving the Performance of Training Staff of Babol University of Medical Sciences
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span style="font-size:11pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span b="" lang="AR-SA" mitra="" style="font-family:">سابقه</span></b><b> </b><b><span b="" lang="AR-SA" mitra="" style="font-family:">و هدف: </span></b><span b="" lang="AR-SA" mitra="" style="font-family:">امروزه دانش بهعنوان دارایی نامشهود جدید سازمانی، مهمترین سرمایه سازمانها محسوب میشود. بهبود عملکرد منابع انسانی سازمان که نهایتاً منجر به توسعه سازمان خواهد</span> <span b="" lang="AR-SA" mitra="" style="font-family:">شد، به عوامل متعددی وابسته است که ازجمله مهمترین آنها سرمایه دانش و مدیریت فکری آن است. در همین راستا این مطالعه باهدف تعیین ارتباط مؤلفههای سرمایه فکری و مدیریت دانش با بهبود عملکرد کارکنان آموزش دانشگاه علوم پزشکی بابل صورت گرفت.</span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:"B Nazanin""></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span b="" lang="AR-SA" mitra="" style="font-family:">مواد و روشها:</span></b> <span b="" lang="AR-SA" mitra="" style="font-family:">مطالعه حاضر از نوع توصیفی کاربردی بود، که در جامعه پژوهش شامل 125 نفر از کارکنان آموزش دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شد. دادههای مطالعه با استفاده از پرسشنامه استاندارد سرمایه فکری بتیس، و پرسشنامههای محقق ساخته مدیریت دانش و بهبود عملکرد کارکنان جمعآوری و با استفاده از نرمافزار </span><span dir="LTR" style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:107%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">SPSS</span></span></span><span b="" lang="AR-SA" mitra="" style="font-family:"> نسخه 22 تحلیل شد. برای بررسی توصیفی- تحلیلی و رابطهها از آزمونهای کولموگروف- اسمیرنوف، آزمون فریدمن و آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد.</span><b><span lang="FA" style="font-family:"B Mitra""></span></b></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span b="" lang="AR-SA" mitra="" style="font-family:">یافتهها:</span></b> <span b="" lang="AR-SA" mitra="" style="font-family:">یافتههای مطالعه حاضر نشان داد ارتباط مثبت و معناداری بین مؤلفههای سرمایه فکری و مدیریت دانش با بهبود عملکرد کارکنان آموزش وجود داشته است.</span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span b="" lang="AR-SA" mitra="" style="font-family:">نتیجهگیری: </span></b><span b="" lang="AR-SA" mitra="" style="font-family:">با توجه به اثبات وجود این رابطه مسئولان دانشگاه میتوانند با تقویت مؤلفههای سرمایه فکری و مدیریت دانش و با تمرکز بر تواناییهای کارکنان ضمن برنامهریزی برای برطرف نمودن ضعفها، عملکرد کارکنان و نهایتاً کارایی سازمان را ارتقا بخشند.</span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="background:white"><span style="tab-stops:45.8pt 91.6pt 137.4pt 183.2pt 229.0pt 274.8pt 320.6pt 366.4pt 412.2pt 458.0pt 503.8pt 549.6pt 595.4pt 641.2pt 687.0pt 732.8pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Background and Objective:</span></b> <span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:#212121">Today, knowledge, as a new organizational intangible asset, is the most important asset of organizations. Improving the performance of the organization's human resources, which will ultimately lead to the development of the organization, depends on several factors, the most important of which are knowledge capital and intellectual management. In this regard, this study was designed to determine the relationship between the components of intellectual capital and knowledge management with improving the performance of training staff at Babol University of Medical Sciences.</span></span></span></span></span></span></span>
<pre style="text-align:justify">
<span style="font-size:10pt"><span style="background:white"><span courier="" new="" style="font-family:"><b><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Methods:</span></b> <span style="font-size:11.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:#212121">The present study was a descriptive-applied study that was performed on 125 employees of Babol University of Medical Sciences. Study data were collected using Betis standard intellectual capital questionnaire, and researcher-made questionnaires of knowledge management and employee performance improvement and analyzed using SPSS software version 22. Kolmogorov-Smirnov test, Friedman test, and Pearson correlation test were used for descriptive-analytical analysis and relationships.</span></span></span></span></span></span></pre>
<span style="font-size:11pt"><span style="background:white"><span style="tab-stops:45.8pt 91.6pt 137.4pt 183.2pt 229.0pt 274.8pt 320.6pt 366.4pt 412.2pt 458.0pt 503.8pt 549.6pt 595.4pt 641.2pt 687.0pt 732.8pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Findings:</span></b> <span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:#212121">The findings of the study showed a positive and significant relationship between the components of intellectual capital and knowledge management with improving the performance of training staff. (r=0.54, p=0.02), (r=0.88, p=0.01).</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Conclusion:</span></b> <span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:#212121">Considering the existence of this relationship, university officials can improve the performance of employees and ultimately the efficiency of the organization by strengthening the components of intellectual capital and knowledge management and, while planning to eliminate weaknesses, improve employee performance and ultimately the efficiency of the organization.</span></span></span></span></span><br>
سرمایه فکری,مدیریت دانش,بهبود عملکرد,کارکنان آموزش,
Intellectual Capital, Knowledge Management, Improve Performance, Training Staff
17
27
http://mededj.ir/browse.php?a_code=A-10-254-2&slc_lang=fa&sid=1
f
jafarian
فاطمه
جعفریان
jafarianf489@gmail.com
10031947532846002652
10031947532846002652
No
Clinical Research Development Unite of Rouhani Hospital, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran.
واحد توسعه و تحقیقات مرکز آموزشی درمانی آیت اله روحانی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران.
maryam
ghaemi -amiri
مریم
قائمی امیری
mghedcbabol@gmail.com
10031947532846002653
10031947532846002653
No
Department of Medical Education Development, Education Development Center, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran.
گروه توسعه آموزش علوم پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران.
S.S
Soleymanian
سیده صدیقه
سلیمانیان
10031947532846002654
10031947532846002654
No
Clinical Research Development Unite of Rouhani Hospital, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran.
واحد توسعه و تحقیقات مرکز آموزشی درمانی آیت اله روحانی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران.
B
Hosseinzadeh
بابک
حسین زاده
hoseinzadeh@baboliau.ac.ir
10031947532846002655
10031947532846002655
Yes
Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Babol, Iran.
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.