Medical Education
مجله آموزش پزشکی
mededj
Medical Sciences
http://mededj.ir
1
admin
2322-4940
2345-5497
10.22088/mededj
fa
jalali
1392
6
1
gregorian
2013
9
1
1
2
online
1
fulltext
fa
وضعیت بهره برداری از کتابخانه ملی دیجیتال پزشکی ایران از منظر یک مداخله آموزشی
A Survey on Using Iranian National Medical Digital Library (INLM) as An Educational Intervention
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
خلاصه سابقه و هدف: کتابخانه ملی دیجیتال پزشکی ایران در سال 1387 به منظور تسهیل دسترسی به منابع روزآمد علمی برای همه دانشگاههای علوم پزشکی کشور راه اندازی گردید. با توجه به نقش غیر قابل انکار این مداخله در ارتقاء دسترسی به منابع روزآمد و در پی آن تغییرات مورد انتظار در بهبود شاخص های آموزشی و پژوهشی، بر آن شدیم تا به بررسی وضعیت استفاده از کتابخانه ملی دیجیتال در میان کاربران دانشگاه علوم پزشکی بابل بپردازیم. مواد و روشها: این مطالعه بصورت مقطعی در میان 91 تن از اعضاء هیات علمی و کارشناسان آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل که همگی عضو کتابخانه ملی دیجیتال محسوب می شدند طی اجراء چهار کارگاه آموزشی در تابستان سال 1389 انجام پذیرفت. فرم مورد استفاده جهت جمع آوری اطلاعات علاوه بر اطلاعات فردی شامل 7 سوال بسته، سه سوال باز و 2 سوال ترکیبی در ارتباط با رفتار اطلاع یابی آنان و همچنین سوالی جهت ارائه پیشنهاد به منظور رفع موانع و بهبود شرایط موجود بود. کلیه فرم ها قبل از شروع کارگاه بین شرکت کنندگان توزیع و جمع آوری شد. داده ها پس از استخراج و ورود به کامپیوتر با استفاده از نرم افزار SPSS16 و به کمک شاخص های آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: از میان 91 پرسشنامه، 16 مورد بدلیل نقص مورد بهره برداری قرار نگرفت. از 75 پرسشنامه باقی مانده 34 نفر زن و 38 نفر دارای مدرک دکترا و نیمی از آنان فاقد سابقه شرکت در کارگاه آموزشی کتابخانه دیجیتال بودند. 59 نفر از کاربران به دفعات از کتابخانه ملی دیجیتال مقاله دریافت کرده ولی 16 نفر تا زمان انجام این بررسی هیچ مقاله ای دریافت نکرده بودند. 7/90% (65 نفر) کتابخانه ملی دیجیتال را برای پیشبرد فعالیت های علمی و ارتقاء کیفیت و کمیت فعالیت های آموزشی- پژوهشی ضروری و موثر دانستند. در خصوص میزان آشنایی با بانک های اطلاعاتی از طریق کتابخانه ملی دیجیتال به ترتیب بیشترین نسبت به میزان های 38%- 36% مربوط به OVID و ScinceDirect بود. متاسفانه میزان آشنایی با بانک های اطلاعاتی مانند Scopusو Ebscoاز مقادیر بسیار پایین تری برخوردار بودند. نتایج مربوط به مشکلات استفاده از کتابخانه ملی دیجیتال نشان داد که 68% از کاربران با مشکلاتی مانند سرعت پایین خط اینترنت، کمبود نیروی انسانی راهنما، عدم اطلاع رسانی دقیق و به موقع، محدودیت منابع در بعضی از رشته ها، و فیلترینگ غلط روبرو بوده اند. نتیجه گیری: علیرغم سرمایه گذاری کلان به منظور دسترسی گسترده و سریع محققین به منابع علمی و تلاش بسیار جهت تحقق هر چه سریعتر برنامه های علمی، اما همچنان بخش قابل ملاحظه ای از اعضاء هیات علمی آموزش های لازم را دریافت نکرده، به خوبی از امکانات مطلع نبوده، بدرستی از ظرفیت های موجود استفاده نکرده و در نهایت جهت بهره برداری مطلوب با مشکلات متعددی روبرو هستند.
ABSTRACT BACKGROUND AND OBJECTIVE: Iranian National Medical Digital Library (INLM) was started in 2008 in order to facilitate accessibility to the newest scientific resources for all medical universities. The aim of this study was to discover the condition of using this scientific intervention among the users in Babol University of Medical Sciences. METHODS: This cross-sectional study was conducted among 91 faculty members and research center staffs (who were INLM members) during 4 related workshops in summer 2010. The data were collected by means of a tailor-made data collection sheet and was analyzed by means of SPSS16 and using descriptive and analytical statistical indices. FINDINGS: Sixteen defected questionnaires out of 91 were omitted. From the rest completed questionnaires (n=75), 34 were women, 38 were PhD, and half of them have not been trained about INLM yet.58 persons were faculty members and 59 individuals had experienced downing articles from INLM before the workshops and 16 none. 91% of participants expressed on INLM necessity and its effectiveness for quantitative and qualitative improvement of education and research activities. Sciencedirect and Ovid were the more familiar data bases among users, and Ebsco and Scopus were less familiar. 68% of participants had difficulties about web speed, lack of information and human resources for guidance, limitation in the access to some of resources, and incorrect filtering. CONCLUSION: Although a huge investment was done to extend rapid accessibility to the newest scientific resources, a considerable number of faculty members were not aware and trained, and many of them had several difficulties in effective use of INLM.
کتابخانه ملی دیجیتال پزشکی ایران، مداخله، اعضاء هیات علمی
Iranian National Medical Digital Library (INLM), Intervention, Faculty members.
67
72
http://mededj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-19&slc_lang=fa&sid=1
Aram
Tirgar
آرام
تیرگر
100319475328460071
100319475328460071
No
Babol University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی بابل
Mousa
Yaminfirooz
موسی
یمین فیروز
yaminfirooz@yahoo.com
100319475328460072
100319475328460072
Yes
Babol University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی بابل
Zahra
Dehghan
زهرا
دهقان
100319475328460073
100319475328460073
No
Babol University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی بابل