Medical Education
مجله آموزش پزشکی
mededj
Medical Sciences
http://mededj.ir
1
admin
2322-4940
2345-5497
10.22088/mededj
fa
jalali
1392
6
1
gregorian
2013
9
1
1
2
online
1
fulltext
fa
آموزش جاگذاری راه هوائی ماسک حنجره ای کلاسیک برروی مانکن به دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان: مقایسه روش استاندارد با کاف نیمه پر
Teaching Classic Laryngeal Mask Airway Insertion to Medical Students on the Manikin at Kurdistan University of Medical Sciences: Comparison of Standard Technique with Semi-Inflated Cuff Technique
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
خلاصه
سابقه و هدف: آموزش مدیریت راه هوایی از اجزای برنامه های آموزشی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی ایران است. در این برنامه ها برروی لوله گذاری تراشه تاکید شده است که نیازمند کسب مهارت بالائی است. راه هوایی ماسک حنجره ای(LMA) یک ابزار جایگزین قابل قبول برای کنترل راه هوائی است که آموزش تعبیه آن به افراد مبتدی ساده تر است. هدف از این مطالعه مقایسه سرعت و کیفیت جاگذاریLMA کلاسیک به روش استاندارد با کاف نیمه باد شده است.
مواد و روشها: در یک مطالعه آینده نگر مداخله ای متقاطع، دانشجویان پزشکی پایان مقطع فیزیوپاتولوژی، در یک کارگاه آموزشی کوتاه مدت در موردروشهای جاگذاری LMA کلاسیک شرکت کردند. شرکت کننده گان به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند و سپس از لحاظ سرعت تعبیه ماسک، تعداد دفعات تلاش برای جاگذاری و کیفیت تهویه ریه های مانکن مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافته ها: میزان موفقیت در اولین تلاش برای جاگذاری LMA در هر دو روش برابر بود و تمامی دانشجویان موفق به جاگذاری LMA شدند. سرعت جاگذاری LMA به روش کاف نیمه پر در مقایسه با روش استاندارد بصورت معنی داری کوتاه تر بود (05/0p<).
نتیجه گیری: زمان جاگذاری LMA کلاسیک در مانکن توسط دانشجویان پایان دوره فیزیوپاتولوژی به روش کاف نیمه پر کمتر از روش استاندارد است ولی موفقیت هر دو روش مشابه است.
ABSTRACT
BACKGROUND AND OBJECTIVE: Education of airway management is one of the components which is educated to medical students in Iran. Emphasis is on endotracheal intubation in this program, which requires high skills. An acceptable alternative tool for airway controlling is Laryngeal Mask Airway (LMA), which its insertion training to novice is easy. The aim of this study was to compare inserting classic LMA by the two methods, i.e. standard and semi-inflated cuff techniques in terms of speed, skill and accuracy.
METHODS: In an interventional, crossover, prospective study, 30 medical student externs before entering clinical sectors were took part in a short time workshop carried out by the researcher in order to teach about classic LMA and its insertion techniques.Participants were divided randomly into two groups of 15 students for intervention and control groups, and then appraised for speed of LMA insertion, times of attempts for correct insertion, and the quality of manikin lungs ventilation.
FINDINGS: Success rate for LMA insertion was the same by two techniques in first attempts, and all of students inserted LMA successfully. The time for inserting the LMA in the semi-inflated method was significantly lower in comparison with standard method (p<0.05).
CONCLUSION: The time for insertion of classic LMA by medical student externs before entering clinical sectors is lower with semi-inflated method in comparison to standard method, however, the success rate for both methods are similar.
راه هوایی ماسک حنجره ای، کاف نیمه پر، مانکن، برنامه آموزشی پزشکی
Laryngeal mask airway, Semi inflated cuff, Manikin, Medical education program
7
12
http://mededj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-11&slc_lang=fa&sid=1
Karim
Naseri
کریم
ناصری
bihoshi@gmail.com
100319475328460035
100319475328460035
Yes
Kurdistan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کردستان
Sholeh
Shami
شعله
شامی
100319475328460036
100319475328460036
No
Kurdistan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کردستان