Medical Education
مجله آموزش پزشکی
mededj
Medical Sciences
http://mededj.ir
1
admin
2322-4940
2345-5497
10.22088/mededj
fa
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
7
1
online
1
fulltext
fa
ویژگی های یک استاد توانمند از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز
Characteristics of a Capable Teacher from the Viewpoints of Students at Shiraz University of Medical Sciences
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
سابقه و هدف: امروزه اساتید دانشگاه یکی از اساسی ترین عوامل تعلیم و تربیت دانشجویان هستند. یکی از مهمترین روش های تعیین معیارهای یک استاد برتر و توانمند ، نظرخواهی استاندارد از دانشجویان است. مطالعه حاضر با هدف بررسی ویژگی های یک استاد توانمند دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی ، پزشکی و داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده است.<br>
مواد و روشها: این مطالعه تحلیلی-مقطعی در سال 1397-1396، به شکل سرشماری ، با حضور 371 نفر از دانشجویان دانشکده های دندانپزشکی ،پزشکی و داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز طراحی و اجرا گردید. برای دریافت نظر دانشجویان از پرسشنامه ای حاوی 24گویه( در چهار حیطه شامل دانش پژوهی ، روش تدریس ، شخصیت فردی و توانمندی ارتباطی ) استفاده شد. شاخص اعتبار محتوا برای کل پرسشنامه 78/0 محاسبه گردید به منظور ارزیابی پایایی از روش آزمون و باز آزمون یک هفتهای بر روی یک گروه پایلوت 30 نفره انجام شد و پایایی پرسشنامه تعیین شد.( ضریب همبستگی درون گروهی در آزمون مجدد آزمون 857/0 تعیین شد ؛ سازگاری داخلی بر مبنای ضریب آلفای کرونباخ 81/0 محاسبه شد) این پرسشنامه به شکل فرم نظر سنجی لیکرت بود. تحلیل آماری مطالعه با آزمونهای Chi-Square ، T مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه با نرم افزار SPPS ver.16 انجام شد. مقادیر P value کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.<br>
یافته ها: 348 نفر پرسشنامه ها را کامل تکمیل نموده و برگشت دادند. (مشارکت 8/93 درصدی).میانگین و انحراف معیار سن دانشجویان شرکت کتتده در مطالعه 42/3±3/21 بود. پر اهمیت ترین موضوع برای دانشجویان پسر " تسلط استاد بـر درس مورد تدریس" و " روش تدریس " به ترتیب با 24/96 % و 48/92% بودند و برای دانـشجویان دختـر هم " تسلط استاد بر درس مورد تدریس " و " شیوایی بیان " به ترتیب با 74/96 % و 88/94 % بودند. همچنین در این تحقیق با توجه به بررسی میانگین و انحراف معیار امتیاز اخذ شده در حیطه های چهارگانه پرسشنامه یعنی "روش تدریس" ،" دانش پژوهی" ،" شخصیت فردی" و " توانایی در ارتباط" ، بین دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنا دار آماری در " روش تدریس " و دانش پژوهی " مشاهده نشد (05/0 P value ≥) ولی "شخصیت فردی" و " توانایی ارتباطی " تفاوت معنادار آماری داشتند . ( P value به ترتیب 023/0 و 041/0 بدست آمد).<br>
نتیجه گیری: میانگین امتیازات کل پرسشنامه های دانشجویان دختر نسبت به دانشجویان پسر به شکل معنا داری بیشتر بود. علیرغم همسویی در نتایج برخی از موارد در هر دو جنس ، ولی برای بررسی ویژگی های استاد مطلوب و توانمند از دیدگاه دانشجویان باید توجه داشت که برای مقاطع مختلف تحصیلی و جنسیت دانشجو و شرایط تحصیلی ایشان ، انتخابها لزوماً یکسان و هماهنگ نمیباشد و بنابراین پیشنهاد میگردد که این موضوع در برنامه ریزی های آموزشی دانشکده ها مورد توجه قرار گیرد.
<strong>BACKGROUND AND OBJECTIVE:</strong> Today, university professors are one of the most important factors in the education. One of the most routine ways to determine the criteria is opinion polls from students. The aim of this study was to investigate the characteristics of a good capable teacher from the viewpoints of the students of Shiraz University of Medical Sciences.<br>
<strong>METHODS:</strong> In this cross-sectional study during 2017-2018, a descriptive-analytic study was carried out on 371 students of dental, medical and pharmaceutical schools of Shiraz University of Medical Sciences. For data gathering, a questionnaire with twenty four items that consisted of four sections (scholarship, teaching method, personal character and communication skill) was approved. The content validity index for the whole questionnaire was calculated to be 0.78. In order to assess the reliability of the test, one weekly test was performed on a pilot group of 30 participants and the reliability of the questionnaire was determined. Intra-group correlation coefficient was 0.857 Internal consistency based on Cronbach's alpha coefficient was 0.81.The questionnaire was in the form of a Likert questionnaire. Statistical analysis was performed by Chi-Square test, independent t-test and one-way ANOVA by SPPS ver.16.<br>
<strong>FINDINGS:</strong> 348 students were completed and returned the questionnaires. (93.8% participation). The mean and standard deviation of students' age in the study were 21.3 ± 3.42. Based on the viewpoint of the male students "mastery of the teaching lesson" and "teaching method" with 96.24% and 92.48%, respectively were important criteria. The important criteria for a good teacher due to female students viewpoint were "mastery of the teacher was taught" and “eloquence” respectively 96.96% and 88.94%. Significant difference between male and female students’ point of view about "personal character" and "communication ability" observed. (P value was 0.023 and 0.041, respectively) But there was no significant difference in "teaching method" and "scholarship" (P value <0.05).<br>
<strong>CONCLUSION:</strong> The mean of total score of female students’ questionnaire was significantly higher than that of male students. Despite the alignment in the results of some cases in both sexes, however, desirable features of university teachers can be analyzed from a variety of dimensions. It should be noted that the characteristics of a capable teacher are not necessarily the same for different levels of education and gender. Therefore, it is suggested that this topic to be considered in the educational planning of the faculties.<br>
استاد توانمند, دیدگاه دانشجو, روش تدریس
capable teacher, student’s viewpoint, teaching method
60
70
http://mededj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-100&slc_lang=fa&sid=1
M
Rezaee
مصطفی
رضایی
10031947532846001438
10031947532846001438
No
گروه بیماریهای دهان و فک و صورت ، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
M
Mirbagheri
ملیحه
میر باقری
10031947532846001439
10031947532846001439
No
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
F
Habibagahi
فاطمه
حبیب آگهی
10031947532846001440
10031947532846001440
No
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
M.J
Rahimi
محمد جواد
رحیمی
10031947532846001441
10031947532846001441
Yes
دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران