Medical Education
مجله آموزش پزشکی
mededj
Medical Sciences
http://mededj.ir
1
admin
2322-4940
2345-5497
10.22088/mededj
fa
jalali
1391
12
1
gregorian
2013
3
1
1
1
online
1
fulltext
fa
بررسی نظرات دانشجویان دانشکده پیراپزشکی بابل در مورد عملکرد اساتید مشاور
Assessment of Satisfaction Rate of Paramedical Students About their Professor Advisors Activities at Babol University of Medical Sciences, 2011
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
خلاصه سابقه و هدف: هدف کلی آموزش، انتقال اطلاعات بشری از یک نسل به نسل دیگر و ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار فرد است. راهنمایی و مشاوره تحصیلی دانشجویان توسط اعضاء هیات علمی می تواند سبب پیشرفت تحصیلی و نیز بهبود کیفیت زندگی آینده آنان گردد. هدف از این پژوهش بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان دانشکده پیراپزشکی بابل از نقش اساتید مشاور می باشد. مواد و روشها: این مطالعه مقطعی در نیمسال اول سال تحصیلی 91-90 با حضور کلیه دانشجویان پیراپزشکی در تمامی مقاطع و رشته های تحصیلی از سال 1387 تا 1389 انجام شد .اطلاعات از طریق پرسشنامه ای چند گزینه ای، در ارتباط با حیطه های مختلف فعالیت اساتید مشاور جمع آوری گردید و سپس تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS.V.18 انجام شد. یافته ها: در این مطالعه 424 نفر با میانگین سنی 7/2±21 سال شرکت نمودند. 50% از ایشان از زمینه های مختلف فعالیت های اساتید مشاور آگاهی داشتند. بیشترین مراجعه دانشجویان به اساتید مشاور در رابطه با اخذ منابع علمی و آموزشی و مشکلات تحصیلی بوده که به ترتیب میزان رضایتمندی مطلوب، 3/49% و 6/47% بوده است. همچنین از بین دانشجویان، فقط 2/32% از فعالیت های اساتید، رضایت زیاد داشته و 2/70% از آنان بر ضرورت وجود استاد مشاور، تأکید داشتند. نتیجه گیری: اگرچه حدود 3/1 دانشجویان از فعالیتهای اساتید مشاور رضایت فراوان داشتند اما این پژوهش نشان داد که تا دستیابی به اهداف مورد نظر در ارتباط با نقش اساتید مشاور، فاصله وجود داشته و نیاز به تحقیقات بیشتر در این راستا و نیز فراهم نمودن امکانات مختلف، جهت ارائه هرچه بهتر خدمات مشاوره ای، وجود دارد.
ABSTRACT
BACKGROUND AND OBJECTIVE: The main purpose of training is conveying knowledge from one generation to next one. This may lead to appropriate changes in human behavior. Students undergoing regular consults by their professor advisors can assist to their educational development and this process can improve their quality of life in the future. This study aimed to evaluate the rate of satisfaction in paramedical students about the activities of their professor advisors.
METHODS: This study was performed on all students at Paramedical Faculty in Babol university of Medical Sciences, during the first semester of academic year, 2011. In addition to demographic data, participants were interviewed on different aspects of professor advisors activities via a questionnaire. Data were analyzed using the SPSS software version 18.
FINDINGS: In overall, 424 students participated in the current study. The mean of age was 21±2.7 years. 212 out of 424 (50%) students were alert about the various activities of their professor advisors. The most reasons for referring the students were to get scientific and educational resources and academic problems with 49.3% and 47.6% satisfaction rates, respectively, also, 32.2% of participants were very satisfied from their professor advisors activities and 70.2% of them believed that professor advisors program is a necessity.
CONCLUSION: Although about 1/3 of students were very satisfied from their professor advisors activities but there is a major gap to desired goals of the professor advisors program. This study suggested that workshops on "different aspects of advisors activities" should be planned for professor advisors and students, also, furher studies on this field should be performed to provide better consulting services.
استاد مشاور، نظرات دانشجویان، عملکرد اساتید، رضایتمندی
Professor advisor, Students, Opinion, Advisors, Performance, Satisfication
45
50
http://mededj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-7&slc_lang=fa&sid=1
Zahra
Moulana
زهرا
مولانا
100319475328460027
100319475328460027
No
Babol University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی بابل
Zahra
Shahandeh
زهرا
شاهنده
shahandeh_za@yahoo.com
100319475328460028
100319475328460028
Yes
Babol University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی بابل
Haydeh
Alaoddolehei
هایده
علاء الدوله ای
100319475328460029
100319475328460029
No
Babol University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی بابل
Narges
Kalantari
نرگس
کلانتری
100319475328460030
100319475328460030
No
Babol University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی بابل