Medical Education
مجله آموزش پزشکی
mededj
Medical Sciences
http://mededj.ir
1
admin
2322-4940
2345-5497
10.22088/mededj
fa
jalali
1396
12
1
gregorian
2018
3
1
6
1
online
1
fulltext
fa
بررسی دیدگاه دانش آموختگان مقطع کارشناسی رشته مهندسی بهداشت محیط درمورد میزان انطباق سرفصل های دوره های آموزشی با نیازهای شغلی آنان دراستان مازندران
The Views of Environmental Health Engineering Graduates Working in Mazandaran Province, on Compliance of Curriculum Content with Occupational Requirements
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span style="font-size: small;"><strong><span><span style="color: blue;">سابقه و هدف:</span></span></strong></span> <span>با توجه به گستردگی نقش ها و فعالیتهای کارشناسان بهداشت محیط و به دنبال نیازهای آموزشی گسترده کارشناسان برای انجام مسئولیت های مرتبط با این پست سازمانی باید محتوای مطالب آموزشی متناسب با این نقش ها و فعالیتهای حرفه ای طراحی شود. بنابراین </span><span>هدف این مطالعه بررسی</span><span> دیدگاه دانش آموختگان رشته کارشناسی مهندسی بهداشت محیط</span><span> درمورد میزان انطباق سرفصل های دوره با </span><span>نیازهای شغلی</span><span> آنان در استان مازندران می باشد.</span><strong><span><span style="color:blue;"></span></span></strong><br>
<strong><span><span style="color: blue;"><span style="font-size: small;">مواد و روشها:</span></span></span></strong><span style="font-size: small;"> <span>این</span> <span>مطالعه</span> <span>از نوع</span> <span>توصیفی</span> <span dir="LTR"><span style="font-family: timesnewromanpsmt,serif;">– </span></span><span>مقطعی، سال 1395</span> <span>در</span> <span>مراکز بهداشتی درمانی شهرستانهای استان مازندران انجام</span> <span>شد. تعداد 80 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای از بین کارمندان فارغ</span> <span>التحصیل</span> <span>رشته</span> <span>مهندسی</span> <span>بهداشت</span> <span>محیط، انتخاب شدند. برای</span> <span>جمع</span> <span>آوری</span> <span>داده</span> <span>ها</span> <span>از</span> <span>پرسشنامه</span> <span>محقق</span> <span>ساخته</span> <span>استفاده شد.</span> <span>پایایی</span> <span>پرسشنامه</span> <span>بر</span> <span>اساس</span> <span>بررسی</span> <span>همسانی درونی</span> <span>و</span> <span>محاسبه</span> <span>ضریب</span> <span>آلفای</span> <span>کرونباخ</span> <span>ارزیابی</span> <span>و روایی آن با نظر متخصصان تایید گردید</span><span>. اطلاعات با استفاده از نرم افزار </span><span dir="LTR"><span style="font-family: timesnewromanpsmt,serif;">SPSS-22</span></span><span><span style="font-size: small;"> و</span></span></span> <span>روش</span> <span>آمار</span> <span>توصیفی (فراوانی،</span> <span>درصد</span> <span>فراوانی) تجزیه</span> <span>و</span> <span>تحلیل</span> <span>شد.</span><strong><span><span style="color:blue;"></span></span></strong><br>
<span style="font-size: small;"><strong><span><span style="color: blue;">یافته ها:</span></span></strong></span> <span>از بین دروس ارائه شده، درس </span><span>بازرسی و کنترل مواد غذایی</span><span> (</span><span>3/56%</span><span>) بیشترین کاربرد از نظر محتوا و حیطه مهارتهای عملی را دارد</span><span>. </span><span>درس </span><span>موتور تلمبه 75% </span><span>و</span><span> بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آب و فاضلاب</span> <span>75% </span><span>کمترین کاربرد را به خود اختصاص داد</span><span>.</span><span><span style="color:blue;"></span></span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="font-size: 10pt;"><span><span style="color: blue;">نتیجه گیری:</span></span></span></span></strong> <span dir="RTL"><span style="font-size: 10pt;"><span>برخی از سرفصل های دروس مقطع کارشناسی رشته مهندسی بهداشت محیط تطابق لازم با نیازهای شغلی دانش آموختگان را ندارند و ضرورت بازنگری در سرفصل های دوره های آموزشی این برنامه درسی به منظور دستیابی به اهداف آموزشی وجود دارد.</span></span></span>
<strong>BACKGROUND AND OBJECTIVE:</strong> Due to the wide scope of the roles and activities of environmental health experts and in response to the extensive educational needs of experts, the content of educational materials should be designed according to these professional roles and activities in order to carry out the responsibilities associated with this organizational post. Therefore, the aim of this study was to investigate the level of coordination of syllabus of Environmental Health Engineering (EHE) BS with job requirements from the viewpoints of postgraduates in Mazandaran province.<br>
<strong>METHODS:</strong> This descriptive cross-sectional study was conducted in health centers of Mazandaran province in <span dir="RTL">2016</span>. Totally, 80 students were randomly selected among EHE graduates using cluster sampling method. A researcher-made questionnaire whose reliability was evaluated based on internal consistency and Cronbach's alpha coefficient and validity was confirmed by experts, was used to collect data. Data were analyzed using SPSS22 and descriptive statistics (frequency, percentage of frequency).<br>
<strong>FINDINGS:</strong> Among available courses, "food inspection and control" (from the viewpoints of 56.3%) had the most applicable in terms of content and practical skills and "pump motor in water and wastewater facilities (from the viewpoints of 75%)" and "utilization and maintenance of water and wastewater facilities (from the viewpoints of 75%)" had the least application.<br>
<strong>CONCLUSION:</strong> Some syllabi of EHE BS's courses are not fully coordinated with job requirements of this field. Therefore, it is necessary to review the syllabus of this curriculum in order to achieve educational goals.<br>
نیازهای شغلی, بهداشت محیط, سرفصل آموزشی.
Job needs, Environmental health, Educational outlines
7
13
http://mededj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-81&slc_lang=fa&sid=1
Hatameh
Babaie
حاتمه
بابایی
10031947532846001207
10031947532846001207
No
Department of Environmental Health Engineering, Faculty of Paramedical Sciences
گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده پیراپزشکی
Zahra
Geraili
زهرا
گرائیلی
10031947532846001208
10031947532846001208
No
. Biostatistics & Epidemiology Department, Babol University of Medical Science
گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده پزشکی
Fateme
Asgharzadeh
فاطمه
اصغر زاده
10031947532846001209
10031947532846001209
No
Department of Environmental Health Engineering, Faculty of Paramedical Sciences
گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده پیراپزشکی
Hosseinali
Asgharnia
حسینعلی
اصغرنیا
10031947532846001210
10031947532846001210
Yes
Department of Environmental Health Engineering, Faculty of Paramedical Sciences
گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده پیراپزشکی