Medical Education
مجله آموزش پزشکی
mededj
Medical Sciences
http://mededj.ir
1
admin
2322-4940
2345-5497
10.22088/mededj
fa
jalali
1395
12
1
gregorian
2017
3
1
5
1
online
1
fulltext
fa
نگرش دانشجویان هوشبری نسبت به نقش دستیاران بیهوشی در آموزش بالینی
Anesthesia students' attitudes toward the role of anesthesia
residents in clinical training
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL"><strong>سابقه و هدف:</strong> آموزش امری بسیار مهم در یادگیری است و آموزش بالینی یکی از بخش های بنیادین نظام سلامت جامعه می باشد. اگرچه مرکز ثقل آموزش در بیمارستان ها اساتید می باشند ولی دستیاران، بخش مهمی از آموزش را تشکیل می دهند. هدف از این پژوهش تعیین نگرش دانشجویان هوشبری نسبت به نقش دستیاران بیهوشی در آموزش بالینی می باشد.</p>
<p dir="RTL"><strong>مواد و روشها:</strong> در این مطالعه توصیفی – مقطعی از پرسشنامه پژوهشگر ساخته که روایی و پایایی آن تایید گردید، استفاده شدکه دارای دو بخش اصلی بود. بخش اول شامل پرسشهای مربوط به نگرش دانشجویان هوشبری نسبت به نقش دستیاران بیهوشی و بخش دوم مربوط به نظرات دستیاران بیهوشی نسبت به دانشجویان هوشبری بوده است. دانشجویان هوشبری و دستیاران بیهوشی نگرش خود را بصورت کاملا موافق، موافق، بی نظر، مخالف، کاملا مخالف تعیین نمودند. این پرسشنامه در دسترس دانشجویان هوشبری مقطع کارشناسی پیوسته ترم 3، بالاتر و همچنین کارشناسی ناپیوسته هوشبری به تعداد 100 نفر قرار گرفت.</p>
<p dir="RTL"><strong>یافته ها:</strong> 81 نفر از دانشجویان و 15 نفر از دستیاران پرسشنامه ها را تکمیل کردند و وارد پژوهش شدند. دانشجویان در این مطالعه اعلام داشتند که 33/3% دستیاران توانسته اند خلاء آموزشی موجود را تا حد مطلوبی جبران نمایند. همچنین 48/1% دانشجویان انجام امور آموزشی توسط دستیاران را مفیدتر از اساتید مربوطه دانستند که اکثریت دستیاران نیز در این رابطه هم عقیده یا بی نظر بوده اند. همچنین 32/1% دانشجویان با این نظر که آموزش دستیاران به تنهایی بهتر از وضعیت فعلی (مربی بالینی) نمی باشد هم عقیده بودند و بر این نظر بودند که دستیاران در کنار مربیان علاوه بر افزایش معلومات علمی سبب پیشرفت فعالیت های عملی و بالینی آنها نیز میشود.</p>
<p><strong><span dir="RTL">نتیجه گیری:</span></strong> <span dir="RTL">با توجه به یافته های این پژوهش دانشجویان نگرش مطلوبی نسبت به نقش دستیاران بیهوشی دارند. دستیاران بیهوشی نیز توانسته اند در زمینه آموزش بالینی کمک شایانی به کارآموزان داشته باشند اما این کمک مستلزم برنامه آموزشی مدون و افزایش انگیزه در دستیاران خصوصا دستیاران سال بالا جهت آموزش بالینی می باشد.</span></p>
<p><strong>BACKGROUND AND OBJECTIVE:</strong> Training is essential for learning and clinical training is one of the fundamental parts of community health system. Although the professors have the central role of training in hospitals, the residents have an important role in training. The aim of this study was to determine the anesthesia students' attitudes to the role of anesthesia residents about clinical training.</p>
<p><strong>METHODS:</strong> In this cross - sectional study, a researcher-made questionnaire containing two main sections was used and its validity and reliability were confirmed, too. The first section included the questions related to the attitudes of anesthesia students toward the role of anesthesia residents and the second part was related to the comments of anesthesia residents to the anesthesia students. Anesthesia students and residents determined their attitudes by these alternatives such as strongly agree, agree, neutral, disagree and strongly disagree. The questionnaire was distributed among 100 anesthesia students of the third and higher semesters in continuous and non-continuous undergraduate.</p>
<p><strong>FINDINGS:</strong> In total, 81 students who completely filled out the questionnaires were entered the study. Students believed that 33.3% of the residents could be successful in compensating the existing education gap, desirably. Also, 48.1% of students stated that the educational affaires were performed better by the residents than the related professors so that the majority of residents, in this regard, had been agreed or neutral. Among them, 32.1% of students agreed on the idea that training only by residents was not better than the current situation (by clinical instructor) and argued that the residents besides instructors improve their practical and clinical activities in addition to the increase of scientific knowledge.</p>
<p><strong>CONCLUSION:</strong> According to the findings of this study, students had a desirable attitude toward the role of anesthesia residents. Anesthesia residents considerably help the students in the field of clinical training but this help requires the educational program and increases the motivation of high-year residents in clinical training.</p>
آموزش بالینی, دانشجویان هوشبری, دستیاران بیهوشی
Clinical training, Anesthesia students, Anesthesia residents
14
20
http://mededj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-70&slc_lang=fa&sid=1
Yousef
Mortazavi
یوسف
مرتضوی
10031947532846001031
10031947532846001031
No
Department of Anesthesia And Operating Room,School of Para Medicine,Babol University of Medical Sciences,Babol, Iran
گروه هوشبری و اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، ایران
Ebrahim
Alijanpour
ابراهیم
علیجانپور
10031947532846001032
10031947532846001032
No
Department of Anesthesiology, School of Medicine, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
گروه بیهوشی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، ایران
Ome-Leila
Rabiee
ام لیلا
ربیعی
syasin36@yahoo.com
10031947532846001033
10031947532846001033
Yes
Department of Anesthesia And Operating Room,School of Para Medicine,Babol University of Medical Sciences,Babol, Iran
گروه هوشبری و اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، ایران
Samaneh
Babagoli
سمانه
باباگلی
10031947532846001034
10031947532846001034
No
Department of Anesthesia And Operating Room,School of Para Medicine,Babol University of Medical Sciences,Babol, Iran
گروه هوشبری و اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، ایران
Robab
Nazarpour
رباب
نظرپور
10031947532846001035
10031947532846001035
No
Department of Anesthesia And Operating Room,School of Para Medicine,Babol University of Medical Sciences,Babol, Iran
گروه هوشبری و اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، ایران
Niloofar
Dadashi
نیلوفر
داداشی
10031947532846001036
10031947532846001036
No
Department of Anesthesia And Operating Room,School of Para Medicine,Babol University of Medical Sciences,Babol, Iran
گروه هوشبری و اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، ایران