Medical Education
مجله آموزش پزشکی
mededj
Medical Sciences
http://mededj.ir
1
admin
2322-4940
2345-5497
10.22088/mededj
fa
jalali
1394
12
1
gregorian
2016
3
1
4
1
online
1
fulltext
fa
بررسی فرهنگ کلاسی از دیدگاه دانشجویان دانشکده پیراپزشکی و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان
The Perspective of Students Toward Class Culture Between Students of Paramedical and Health Faculty in Golestan University of Medical Sciences
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL"><strong>سابقه و هدف:</strong> امروزه یکی از شاخصهای کشورهای توسعه یافته را نقش نظام آموزش عالی در فرهنگ و تمدن سازی می دانند. شناخت ابتکارات و احساسات دانشجویان نسبت به فرهنگ و روابط اعضای کلاس برای برنامه ریزی، تغییرات مثبت، سازماندهی و دگرگونی دارای اهمیت است و نحوه برداشت دانشجویان از فرهنگ کلاسی و احساس آنها در مورد رفتار مدرسین و همکلاسی ها، نیز می تواند منجر به بروز رفتارهای سازگار یا ناسازگارانه گردد. هدف این پژوهش تعیین فرهنگ کلاسی از دیدگاه دانشجویان دانشکده پیراپزشکی و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان بوده است.</p>
<p dir="RTL"><strong>مواد و روشها:</strong> مطالعه توصیفی حاضر به روش مقطعی در بین240 دانشجوی دانشکده های پیراپزشکی و بهداشت که در نیمسال دوم سال تحصیلی 94-93 اشتغال به تحصیل داشتند با روش نمونه گیری تصادفی اجرا گردید. داده ها از طریق دو پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد ارزیابی فرهنگ کلاسی استفان رابینز که دارای 8 سوال با مقیاس پنج ارزشی لیکرت از کاملا موافقم تاکاملا مخالفم می باشد گردآوری شد. دادهها با استفاده از نرم افزار <span dir="LTR">SPSS</span> نسخه 16 و آزمون های کای اسکوئر و همبستگی پیرسون مورد بررسی قرار گرفت.</p>
<p dir="RTL"><strong>یافته ها:</strong> نتایج نشان داد که 73/3 جمعیت نمونه را زنان و 26/2 درصد دیگر را مردان تشکیل داده اند. 53 درصد دانشجویان خوابگاهی و 47 درصد غیر خوابگاهی بوده اند. میانگین فرهنگ کلاسی در بین دانشجویان 4/986±27/45 بود. فرهنگ کلاسی باز (بیشتر از 30) 35%، بنیابینی(29-20) 55% و بسته (پایین تر از 20) 10% در میان دانشجویان بود. نتایج تحلیلی پژوهش نشان داد که بین فرهنگ کلاسی با متغیر های رشته (<span dir="LTR">p=0.000</span>)، سکونت (خوابگاهی و غیر خوابگاهی) (<span dir="LTR">p=0.059</span>) و معدل (<span dir="LTR">p=0.023</span>) رابطه ای معنادار وجود داشت ولی بین متغیرهای سن <span dir="LTR">(p=0.791)</span>، جنس (<span dir="LTR">p=0.299</span>)، بومی و غیر بومی بودن (<span dir="LTR">p=0.452</span>) و وضعیت تأهل <span dir="LTR">p=0.604)</span>) رابطه معناداری وجود نداشت.</p>
<p><strong><span dir="RTL">نتیجه گیری:</span></strong><span dir="RTL"> از دیدگاه اکثر دانشجویان فرهنگ حاکم بر کلاسهای درسی فرهنگ بنیابینی بود و بیان روشن اساتید از انتظاراتشان، تعامل و ارتباط بیشتر با دانشجویان و بکارگیری روشهای دانشجو - محور می تواند منجر به برقراری ارتباط بیشتر بین استاد و دانشجو و دانشجویان با یکدیگر و ایجاد فرهنگ باز و صمیمی شده و به عنوان راهکاری جهت افزایش فرهنگ کلاسی که عامل مهم و موثری در عملکرد تحصیلی می باشد ارایه شود.</span></p>
<p><strong>BACKGROUND AND OBJECTIVE:</strong> One of the indicators of developed countries is the role of higher education system in the culture and civilization. It is important to Understand students' initiatives and feelings to culture and relations of class members to planning, create positive changes, Organization and transformation. The perceptions of students from the class culture and their feeling about behaviors of teachers and classmates, can also lead to compatible or incompatible behaviors. The purpose of this study was to investigate the classroom atmosphere from attitudes of students in paramedical and health faculty in 2015.</p>
<p><strong>METHODS:</strong> This descriptive research by sectional method was done between 240 students of paramedical and health schools. Data through two the standardized questionnaires demographic and Stephen Robbins class culture that have 8 questions with Likert 5 worth scale (from Totally agree untill totally disagree) was collected and Using SPSS version 16 and chi-square tests and Pearson correlations were examined.</p>
<p><strong>FINDINGS:</strong> The results showed that female’s %73.3 of Sample population and males %26.2 have formed. 53% students were Residential and 47% non-residential. Average class culture among student was 27.45±4.986. Open class culture (more than 30) of% 35, borderline (20-29) %55 and close (less than 20) was 10% among students. Analytical results showed that there was a significant relationship between class culture with field (p=0.000), residence (residential and non residental) (p=0.059) and adjusted (p=0.023) but there was no significant relationship between age (p=0.791), sex (p=0.299), indigenous and non-indigenous (p=0.452) and marital status (p=0.604)).</p>
<p><strong>CONCLUSION:</strong> In the viewpoints of most medical students, class culture was borderline And articulate masters of expectations, more interaction and relashionship with students and using student – centered methods can lead to more relationship between teachers and students and the students themselves, and create a culture of open and friendly, and it is presented as a way to increase class culture that is an important factor in academic performance .</p>
فرهنگ کلاسی, دانشجویان, دانشگاه علوم پزشکی گلستان
Class Cultural, Students, Golestan University of Medical Sciences
44
49
http://mededj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-58&slc_lang=fa&sid=1
Leyla
Jouybari
لیلا
جویباری
1003194753284600831
1003194753284600831
No
Golestan University of Medicai Sience
دانشگاه علوم پزشکی گلستان
Nevisa Sadat
Seyyedghasemi
نویسا سادات
سید قاسمی
1003194753284600832
1003194753284600832
No
Golestan University of Medicai Sience
دانشگاه علوم پزشکی گلستان
Ahmad
Taghavi
احمد
تقوی
1003194753284600833
1003194753284600833
No
Golestan University of Medicai Sience
دانشگاه علوم پزشکی گلستان
Fariba
Baiky
فریبا
بیکی
fbaiky@yahoo.com
1003194753284600834
1003194753284600834
Yes
Golestan University of Medicai Sience
دانشگاه علوم پزشکی گلستان