Medical Education
مجله آموزش پزشکی
mededj
Medical Sciences
http://mededj.ir
1
admin
2322-4940
2345-5497
10.22088/mededj
fa
jalali
1394
6
1
gregorian
2015
9
1
3
2
online
1
fulltext
fa
بررسی میزان رضایت بیماران از آموزش به وسیله پزشکان معالج خود در شهر بابل
Assessment of the Patients' Satisfaction about the Education Received from Their Physicians in Babol City
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p>خلاصه سابقه و هدف: کیفیت مراقبت های بهداشتی-درمانی نه تنها به مهارتهای پزشکی پزشکان بلکه همچنین به آموزش صحیح به بیمار بستگی دارد. این مطالعه با هدف بررسی میزان رضایت بیماران از آموزش به وسیله پزشکان معالج خود در شهر بابل انجام شد. مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی–تحلیلی و به روش مقطعی است که بر روی 300 بیمار مراجعه کننده به کلینیک های بیمارستان ها در شهرستان بابل در سال 1392 انجام گردید. روش نمونهگیری از نوع آسان یا در دسترس بود. ابزار جمع آوری داده ها شامل یک پرسشنامه پژوهشگر ساخته در رابطه با مشخصات دموگرافیک و سؤالات تخصصی بررسی آموزش به بیمار بوده است. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS.20 و انجام آزمون های تی- تست و آنالیز واریانس، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: براساس نتایج مطالعه حاضر، مشخص شد که به لحاظ علت یا علل بیماری و همچنین از نظر علائم، عوارض و تشخیص بیماری، ارتباط معناداری یافت شده است (P<u><</u>0/05)، به طوری که بیشتر واحدهای مورد پژوهش از آموزش پزشک، رضایت کلی متوسطی را بیان کردند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه که بیماران رضایت کلی متوسطی در بیشتر زمینه ها در باره آموزش توسط پزشکان معالج خود عنوان کردند و این که آموزش به بیمار یکی از ارکان بسیار مهم در راستای بهبود و افزایش سلامتی افراد جامعه می باشد، توصیه می گردد که در خصوص مهارتهای ارتباطی و نیز آموزش به بیمار، کارگاههای آموزشی ضمن خدمت مدون برای پزشکان ارایه شود.</p>
<p>BACKGROUND AND OBJECTIVE: Quality of health care services depends on not only the competence of physicians, but also correct education to patients. This study aimed to investigate the patients' satisfaction about education by their physicians in Babol city. METHODS: This was a descriptive-analytic and cross-sectional study which was performed on 300 patients referred to hospital clinics in Babol city in 2013. Our sampling method was as easy and available. Data collection tool was a researcher-constructed questionnaire that included two parts: 1-demographic variables 2-technical questions about the patients' education. Data were analyzed by SPSS software, version 20 with the paired- T-test and ANOVA. FINDINGS: There is a significant correlation between etiology, symptoms and signs, complications and diagnosis with the physicians’ education (p&le 0.05), most of the study subjects stated the average satisfaction about the physicians' education. CONCLUSION: According to the results of this study in which the patients stated the average satisfaction about the physicians' education in the most items and also considering that the patients' education is an important element for development of community health promotion, performing planned in-service workshops for physicians about communication skills and patients' education is suggested.</p>
آموزش بیمار, رضایت, پزشکان
Patient education, Satisfaction, Physicians
23
29
http://mededj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-49&slc_lang=fa&sid=1
Ali
ShabestaniMonfared
علی
شبستانی منفرد
1003194753284600705
1003194753284600705
No
Department of Biochemistry and Biophysics , School of Medicine , Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
گروه بیوشیمی بیوفیزیک، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشک1ی بابل، بابل، ایران
Seyed Jalil
Seyedi-Andi
سیدجلیل
سیدی اندی
dr.seyedi1390@gmail.com
1003194753284600706
1003194753284600706
Yes
Department of Public Lessens Education , School of Medicine , Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
دانشکده پزشکی، گروه آموزش دروس عمومی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
Seyed Abdolmotalleb
Hasani-Hasankola
سید عبدالمطلب
حسنی حسن کلا
1003194753284600707
1003194753284600707
No
Department of Nursing, School of Nursing and midwifery, Mazandaran university of medical science,amol, Iran
روه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی دانشکده مامایی و پرستاری حضرت زینب (س)، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
Javanian
Mostafa
مصطفی
جوانیان
1003194753284600708
1003194753284600708
No
Department of Infection Diseases , School of Medicine , Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
گروه عفونی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
Iman
Jahanian
ایمان
جهانیان
1003194753284600709
1003194753284600709
No
Department of Medical Education, Education Development Center, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
Mostafa
Mostafazadeh-bora
مصطفی
مصطفی زاده بورا
1003194753284600710
1003194753284600710
No
Nursing and Midwifery School , Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
6- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
Hemmat
Gholinia
همت
قلی نیا
1003194753284600711
1003194753284600711
No
Health Research Center, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، ایران
Monireh
Parvaneh
منیره
پروانه
1003194753284600712
1003194753284600712
No
Education Development Center, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران