Medical Education
مجله آموزش پزشکی
mededj
Medical Sciences
http://mededj.ir
1
admin
2322-4940
2345-5497
10.22088/mededj
fa
jalali
1393
11
1
gregorian
2015
2
1
3
1
online
1
fulltext
fa
سطح توانمندسازی و وفاداری منتخبین پنجمین المپیاد علمی دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی ایران
Empowerment and Loyalty Level of Appointees at the Fifth Olympiad of Universities of Medical Sciences, Iran
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div align="right" style="direction: rtl">
خلاصه
سابقه و هدف: المپیادهای علمی با تاکید بر درک عمیق مطالب، بروز خلاقیت، مهارت حل مسئله و انجام کار گروهی را در جهت حل مسائل پیشرو جامعه توسعه و تقویت مینمایند. این مطالعه به منظور بررسی نقش پنجمین المپیاد کشوری در توانمندسازی و ایجاد وفاداری از دیدگاه منتخبین انجام گرفت.
مواد و روشها: مطالعه از نوع مقطعی بوده که در تابستان 1392 انجام گرفت. جامعه پژوهش شرکتکنندگان در پنجمین المپیاد علمی از دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور بودند که به صورت سرشماری به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی و پایایی آن مورد تائید قرار گرفت. دادهها در نرمافزار SPSS18 در سطح معناداری 0/05>P تحلیل شد.
یافته ها: در بین 222 منتخب کشوری مورد مطالعه، سطح رضایتمندی از اقدامات درون دانشگاهی دانشگاه محل تحصیل از حداکثر 5 امتیاز 1/2±3 بود. سطح توسعه توانمندی فردی 1±3/5 و سطح ایجاد وفاداری 1/1±3/9 بود. بین تیپ دانشگاهی و رضایتمندی از اقدامات درون دانشگاهی رابطه معنیدار وجود داشت (000/0=P). بین سن، مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی و سطح توسعه توانمندی فردی پنجمین المپیاد رابطه معنیدار وجود داشت ( P=0/025)، (P=0/004). بین سن، مقطع تحصیلی و سطح ایجاد وفاداری پنجمین المپیاد رابطه معکوس معنیدار وجود داشت .
<br>نتیجه گیری: عملکرد پنجمین المپیاد کشوری در اقدامات درون دانشگاهی در حد متوسط، در توسعه توانمندی فردی بالاتر از حد متوسط و در ایجاد وفاداری تقریبا در حد زیاد بوده که در بعضی کارکردها نیاز به ارتقاء دارد.
</div>
BACKGROUND AND OBJECTIVE: Scientific Olympiads, with an emphasis on deep understanding of text contents, creativity, problem-solving and teamwork skills, can help and reinforce societies to solve future problems. This study aimed to evaluate the role of the Fifth National Medolympiad in empowering and building loyalty from the appointees’ point of view.
METHODS: This cross sectional study was conducted in the summer of 2013. The study population were the candidates of the fifth national medolympiad among the medical universities around the country who were selected in the census as the study samples. The data collection instrument was a questionnaire made by the researcher and its validity and reliability were confirmed. Data were analyzed in SPSS18 software at a significance level of P<0.05.
FINDINGS: Out of the 222 appointees, the satisfaction level about the intrasectoral activities inside the university was 3±1.2 out of 5 score. The level of development in individual capacities was 3.5±1 and the level of creating loyalty was 3.9±1.1. There was a significant relationship between the academic type of the university and satisfaction rate about the university activities (P=0.000). There was a significant relationship between age, degree, academic course and the level of development in individual capacities (P=0.025 & r=-0.115), (P=0.000 & r=-0.131), (P=0.004). Also, there was a significant negative relationship between age, degree, academic course, and creating loyalty .
CONCLUSION: The performance of the fifth national medolympiad about intrasectoral activites inside the universities, was moderate, in developing the individual capacities was higher than the average, and in creating loyalty was almost high which needs improvement for some functions.
المپیاد علمی, توانمندسازی, وفاداری, پنجمین المپیاد, دانشجویان علوم پزشکی
Scientific Olympiad, Empowerment, Loyalty, Fifth Medolympiad, Medical Students
23
31
http://mededj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-41&slc_lang=fa&sid=1
Davoud
Nasrollahpour Shirvani
سیدداوود
نصراله پور شیروانی
dnshirvani@gmail.com
1003194753284600502
1003194753284600502
Yes
1. General Education Department, School of Medicine, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
گروه آموزش عمومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
Mostafa
Javanian
مصطفی
جوانیان
1003194753284600503
1003194753284600503
No
Infectious Department, School of Medicine, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran.
گروه عفونی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
Ali
Shabestani Monfared
علی
شبستانی منفرد
1003194753284600504
1003194753284600504
No
Biophysics Department, School of Medicine, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
گروه بیوشیمی- بیوفیزیک، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
Iman
Jahanian
ایمان
جهانیان
1003194753284600505
1003194753284600505
No
Medical Education Department, Eucation Development Center, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran.
گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران