Medical Education
مجله آموزش پزشکی
mededj
Medical Sciences
http://mededj.ir
1
admin
2322-4940
2345-5497
10.22088/mededj
fa
jalali
1393
11
1
gregorian
2015
2
1
3
1
online
1
fulltext
fa
بررسی روایی و پایایی فرمهای ارزشیابی اساتید ازدیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران
Validity and Reliability of Teachers` Evaluation Questionnaires from Students Point of View in Tehran University of Medical Sciences
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
سابقه و هدف: با توجه به اهمیت استفاده از فرم نظرسنجی مناسبی که بتواند به کلیه جنبه های ارزشیابی استاد تاکید داشته و منجر به اخذ نظرات همه جانبه دانشجویان گردد، این مطالعه با هدف سنجش روایی و پایایی فرمهای ارزشیابی استاد توسط دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در دروس تئوری و عملی طراحی گردیده است.
مواد و روشها: پژوهش حاضر بصورت مقطعی درسال تحصیلی93-92جهت اعتبارسنجی فرم های ارزشیابی انجام گردید. به منظور سنجش روایی صوری از نظرات7 نفر از اساتید متخصص و جهت سنجش روایی محتوی با استفاده از نظرات 40 نفر از اعضای منتخب هیات علمی با استفاده از روش لاوشاو، ضریب نسبت روایی و شاخص روایی محتوایی محاسبه گردید. جهت سنجش پاپایی کلی پرسشنامه از روش دو نیمه کردن بر روی 125 نفر از دانشجویان منتخب استفاده شد و برای تعیین همسانی درونی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و برای محاسبه ضریب پایایی فرمهای مذکور از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد.
یافته ها: یافته های حاضر حکایت از وجود روایی صوری و محتوای مناسب تک تک سوالات هر دو فرم نظرسنجی دروس تئوری و عملی داشت (CVR>0.29). به علاوه شاخص روایی محتوایی در کلیه ابعاد پرسشنامه دروس تئوری از حداقل قابل قبولی برخوردار بود (CVI>0.79) هرچند دو بعد کیفیت آموزش مهارتهای عملی و آموزش موازین حرفه ای و اخلاقی، شاخص روایی قابل قبول نداشتد. ضمنا هر دو فرم مذکور از پایایی قابل قبول برخوردار بودند.
نتیجه گیری: باتوجه به یافته های حاضر ضمن تایید اعتبار فرم نظرسنجی برای دروس تئوری پیشنهاد می شود در مورد فرم نظرسنجی دروس عملی هر یک از گروههای آموزشی و دانشکده ها بر حسب نوع و محتوای آموزش عملی و حرفه ای خود به طراحی و اعتبارسنجی فرم نظرسنجی دروس عملی بپردازند.
BACKGROUND AND OBJECTIVE: According to the importance of applying proper questionnaires to achieve students` round and comprehensive views about teacher evaluation, this study is conducted to assess the validity and reliability of these questionnaires among the students of Tehran University of Medical Sciences in both theoretical and field courses.
METHODS: This cross-sectional study (2013) was aimed to validate the questionnaires related to teachers evaluation. In order to ensure face validity, viewpoints of 7 experts were collected. For checking content validity, Lawshe method was applied to estimate CVR and CVI applying 40 faculty members veiwpoints. Reliability was confirmed using split half method on 125 selected students. Chronbach's alpha was applied for each part and Spearman correlation was used for assessment the internal correlation of the whole questionnaire.
FINDINGS: Findings showed that each question in both theoretical and field forms has CVR more than 0.29 that considered as the least level of validity, CVI for theoretical form was more than 0.79 as validity record, although the quality of training in practical skills and professional ethics had no acceptable CVI. Moreover, the reliability of both forms were confirmed.
CONCLUSION: According to the present findings, validity and reliability of the questionnaires in theoretical courses was confirmed and for field courses it is recommended to apply specific and practical forms considering the type and content of professional education in each group and faculty.
ارزشیابی استاد, فرم نظرسنجی دانشجو, روایی, پایایی, دانشگاه علوم پزشکی تهران
Teacher evaluation, Student questionnaire, Validity, Reliability, Tehran University of Medical Sciences.
7
14
http://mededj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-38&slc_lang=fa&sid=1
Peyvand
Bastani
پیوند
باستانی
bastanip@sums.ac.ir
1003194753284600526
1003194753284600526
Yes
Department of Health Service Management, School of Management and Medical Information Sciences, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran. Correspondace.
گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
NayyereSadat
Rouhollahi
نیره سادات
روح اللهی
1003194753284600527
1003194753284600527
No
School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Science, Tehran, Iran
گروه پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
Ali
Tahernejad
علی
طاهرنژاد
1003194753284600528
1003194753284600528
No
Baghiat Allah University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه حشره شناسی پزشکی، دانشگاه بقیه الله (عج)، تهران، ایران