AU - hoseini motlagh, zeinab AU - gholamnia, zeinab AU - abbaszadeh amirdehi, maryam AU - sadeghi, farzin AU - habibzadeh omran, yasaman AU - moradi, zahra AU - ghaemi amiri, maryam TI - Design, Implementation and Evaluation of Faculty Empowerment Program in the Field of Virtual Education: An Application of the Harden Curriculum Planning Model PT - JOURNAL ARTICLE TA - babol-mej JN - babol-mej VO - 10 VI - 2 IP - 2 4099 - http://mededj.ir/article-1-410-fa.html 4100 - http://mededj.ir/article-1-410-fa.pdf SO - babol-mej 2 AB  - سابقه و هدف: با شیوع بیماری کرونا و عدم تشکیل کلاس‌های حضوری و لزوم استفاده اساتید از سامانه آموزش مجازی نوید؛ مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه برای برگزاری سلسله کارگاه‌های توانمندسازی اعضای هیات علمی در جهت توسعه آموزش مجازی اقدام نمود. با توجه به ماهیت برنامه در نظر گرفته‌شده؛ مدل برنامه‌ریزی پروفسور هاردن جهت پیشبرد برنامه مذکور انتخاب گردید. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر بر اساس مدل ده گام هاردن؛ به ترتیب شامل 10 مرحله؛ شناسایی نیازها، تدوین اهداف برنامه، تدوین محتوای دوره، سازمان‌دهی محتوا، تدوین راهبردهای آموزشی، روش‌های تدریس، ارزشیابی، برقراری ارتباط و اطلاع‌رسانی، فراهم نمودن محیط آموزشی مساعد و مدیریت برنامه طراحی و برنامه‌ریزی طراحی گردید. یافته‌ها: با توجه به گزارش مثبت پایش فعالیت‌های آموزش مجازی درزمینه تعداد برنامه‌های توانمندسازی اساتید درزمینهٔ آموزش مجازی، تعداد دروس فعال، نسبت دروس فعال و تعداد مدرسین فعال در سامانه نوید در دانشگاه علوم پزشکی بابل و همچنین نتایج مثبت رضایتمندی اعضای هیات علمی شرکت‌کننده در کارگاه‌ها میزان موفقیت برنامه، مطلوب گزارش گردید. نتیجه‌گیری: طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه توانمندسازی اعضای هیات علمی درزمینه آموزش مجازی به روش ده گام هاردن سبب موفقیت دانشگاه علوم پزشکی بابل در گزارش‌های پایش فعالیت‌های مجازی و همچنین افزایش رضایت اساتید شرکت‌کننده در کارگاه‌ها گردید. CP - IRAN IN - Babol university of medical science LG - eng PB - babol-mej PG - 45 PT - Research YR - 2022