AU - emami, mahnaz AU - nasiriani, khadijeh AU - ebadi, bi bi najmeh TI - Comparison of Nursing Students' View of National and Free Universities of Yazd Province on Factors Related to Clinical Learning PT - JOURNAL ARTICLE TA - babol-mej JN - babol-mej VO - 9 VI - 2 IP - 2 4099 - http://mededj.ir/article-1-375-fa.html 4100 - http://mededj.ir/article-1-375-fa.pdf SO - babol-mej 2 AB  - سابقه و هدف: آموزش بالینی حدود نیمی از زمان دوران تحصیلی دانشجویان پرستاری را تشکیل می‌دهد. لذا مطالعه حاضر باهدف تعیین و مقایسه دیدگاه‌های دانشجویان پرستاری دانشگاه‌های سراسری و آزاد استان یزد در مورد عوامل مرتبط با یادگیری بالینی انجام شد. مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی تحلیلی و مقطعی، ۲۰۰ نفر از دانشجویان سال سه و چهار پرستاری دانشگاه‌های سراسری و آزاد اسلامی استان یزد به روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه "عوامل مرتبط با یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری" جمع‌آوری گردید. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS 16، آمار توصیفی و آزمون‌های تی مستقل و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نمره کلی از دیدگاه دانشجویان پرستاری سراسری و آزاد از 100 به ترتیب 02/58 و 53/61 بود . نتایج آزمون تی مستقل نشانگر تفاوت معنادار آماری بین دیدگاه دانشجویان سراسری و آزاد در حیطه‌های ارزشیابی (01/0=P)، ارتباطات حرفه‌ای (001/0=P) و دانشجو (005/0=P) بود. نتیجه‌گیری: بر اساس دیدگاه دانشجویان کلیه حیطه‌ها در سطح متوسط قرار دارد، بنابراین لازم است برنامه‌ریزان و متصدیان آموزش پرستاری جهت شناخت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف و ارتقای کیفیت آموزش بالینی به‌طور مستمر به بررسی وضعیت موجود پرداخته و از طرفی دانشگاه‌های سراسری و آزاد از تجربیات مثبت یکدیگر جهت بهبود آموزش بالینی استفاده نمایند. CP - IRAN IN - Department of Nursing, Nursing and Midwifry School, Maternal and Newborn Health Research Center, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran. LG - eng PB - babol-mej PG - 28 PT - Research YR - 2021