TY - JOUR T1 - Designing, Implementation and Evaluation of the OSCE Exam for Psychiatric Assistants Based on the Topics of the Educational Curriculum TT - طراحی، اجرا و ارزشیابی آزمون OSCE ویژه دستیاران روان‌پزشکی بر اساس سرفصل‌های کوریکولوم آموزشی دوره تخصص روان‌پزشکی JF - babol-mej JO - babol-mej VL - 9 IS - 2 UR - http://mededj.ir/article-1-373-fa.html Y1 - 2021 SP - 7 EP - 19 KW - Objectively Structured Clinical Exam KW - Teaching KW - Learning KW - Psychiatry KW - Evaluation. N2 - سابقه و هدف: یاددهی و یادگیری و ارزشیابی در رشته روان‌پزشکی همواره مورد توجه بوده است. در طول دوره دستیاری روان‌پزشکی یادگیری مهارت مصاحبه با بیمار و تجویز درمان‌های مناسب از بالاترین اولویت‌های آموزشی به‌حساب می‌آید. در این بررسی سعی شده است تا با استفاده از نتایج حاصل از آزمون بالینی ساختاریافته عینی (OSCE) به بررسی تأثیر این آزمون‌ها در ارتقای مهارت دستیاران پرداخته شود. مواد و روش‌ها: در این مطالعه مقطعی از سال تحصیلی 95-1394 تا 99-1398 تمامی دستیاران رشته روان‌پزشکی به‌صورت هفتگی و طبق سرفصل‌های کوریکولوم آموزشی تحت آزمون به روش OSCE قرار گرفتند. پس از آزمون رضایت اساتید و دستیاران با استفاده از پرسشنامه موردبررسی قرار گرفت. همچنین نتایج نمرات این آزمون‌ها با نمرات پایان سال مقایسه شد. یافته‌ها: میانگین نمرات دستیاران برای آزمون‌های OSCE و پایان هرسال به ترتیب 04/3 ± 21 و 48/18 ± 54/125 بود. ضریب همبستگی پیرسون برای ارتباط بین نمره OSCE و نمره پایان سال در طول این 4 سال تحصیلی متوالی برابر با 830/0 = r و P<001/0 بود. نتایج نظرسنجی اساتید و دستیاران بیانگر سطح رضایت بالا از برگزاری آزمون‌ها بود. نتیجه‌گیری: ارتباط نمرات پایان سال با نمرات آزمون OSCE و نتایج نشان داده‌شده در موفقیت دستیاران در آزمون بورد تخصصی گواهی بر موفق بودن طراحی و اجرای این آزمون جهت ارتقای مهارت دستیاران در ارزشیابی به روش OSCE می‌باشد. M3 10.22088/mededj.9.2.7 ER -