TY - JOUR T1 - Comparison of The Effect of E-Learning and Workshop on Learning Care of Patients with Cardiac Dysrhythmias in Nursing Students TT - مقایسه تأثیر آموزش الکترونیکی با آموزش کارگاهی بر میزان یادگیری مراقبت از بیماران مبتلا به دیس ریتمی‌های قلبی در دانشجویان پرستاری JF - babol-mej JO - babol-mej VL - 10 IS - 1 UR - http://mededj.ir/article-1-395-fa.html Y1 - 2022 SP - 59 EP - 69 KW - E-Learning KW - Workshop Training KW - Dysrhythmia KW - Nursing Students N2 - سابقه و هدف: امروزه گرایش روزافزونی نسبت به آموزش الکترونیکی وجود دارد و از طرفی هنوز استفاده از روش‌های تدریس کارگاهی نیز موردتوجه است. این پژوهش باهدف تعیین مقایسه‌ای تأثیر دو روش آموزش الکترونیکی و کارگاهی بر میزان یادگیری مراقبت از بیماران مبتلا به دیس‌ریتمی‌های قلبی در دانشجویان پرستاری انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه، یک مطالعه نیمه‌تجربی دوگروهی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون بود که بر روی 60 نفر از دانشجویان کارشناسی سال آخر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال 1398 انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات، آزمون چهارگزینه‌ای بود. پیش‌آزمون و پس آزمون برای هر دو گروه قبل و بعد از آموزش انجام شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار 21-SPSS با روش‌های آماری توصیفی و استنباطی انجام شد. سطح معنی‌داری 05/0 در نظر گرفته شد. یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار نمره یادگیری در گروه آموزش الکترونیکی و آموزش کارگاهی به ترتیب 68/2±29/11 و 35/1±41/10 بود. نتایج حاکی از آن بود که آموزش الکترونیکی و آموزش کارگاهی هر دو بر یادگیری دانشجویان مؤثر هستند، اما تفاوت معنی‌داری بین تأثیر دو روش آموزشی الکترونیکی و کارگاهی بر میزان یادگیری یافت نشد (05/0<P). نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه مقایسه نتایج میزان یادگیری دو روش آموزش کارگاهی و آموزش الکترونیکی تفاوت معناداری را نشان ندادند اما ازآنجاکه آموزش الکترونیکی، یکی از نیازهای اساسی آموزش امروزی در همه سطوح (خصوصاً در دوران پاندمی کووید 19) است و از مزایایی چون انعطاف‌پذیری، استقلال زمانی و مکانی و مقرون‌به‌صرفه بودن و ... برخوردار است و می‌تواند جایگزین یا مکمل روش سنتی کارگاهی که روشی زمان‌بر، هزینه‌بر و دارای محدودیت های زیادی برای شرکت‌کنندگان است، شود. M3 10.22088/mededj.10.1.59 ER -