%0 Journal Article %T The effect of social, familial and educational factors of academic failure from the perspective of Ramsar Campus students %J Medical Education %V 8 %N 1 %U http://mededj.ir/article-1-325-fa.html %R %D 2020 %K %X خلاصه سابقه و هدف: به اعتقاد صاحب نظران یکی از بهترین روشها برای ایجاد و حفظ نظام آموزشی خوب تربیت افراد کارآمد و متخصص است. اُفت تحصیلی زمانی اتفاق می افتد که فاصله قابل توجهی بین استعداد بالقوه و توان بالفعل افراد در فعالیت های درسی و پیشرفت تحصیلی ایجاد شود. .از این رو افزایش کیفیت نظام آموزشی به عنوان اثرگذارترین عامل درتوسعه کشورها محسوب میشوند. لذا در این مطالعه بر این شدیم تا اثر فاکتورهای اجتماعی ، خانوادگی و آموزشی را بر افت تحصیلی دانشجویان پردیس خودگردان رامسر بررسی نماییم. مواد و روشها: این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی – تحلیلی می باشد. در کل حجم نمونه ما بر اساس فرمول کوکران، 306 دانشجو با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه تکمیل شده ، جمع آوری و بررسی گردید. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان ورودی 91 الی 94 رشته داروسازی و پزشکی که در پردیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران - رامسر در سال تحصیلی 1395 در حال تحصیل می باشد . که مجموع دانشجویان دارای افت تحصیلی و بدون افت را شامل می شود. یافته ها: در این مطالعه، 61 نفر از دانشجویان پزشکی و داروسازی که افت تحصیلی داشتند ، دارای میانگین سن 1.66±24.14 سال بوده و دلایل افت تحصیلی را علاقمندی زیاد به رشته، تاهل، درآمد خوب رشته های پزشکی و داروسازی(به ترتیب 46.3% ، 49.2%، و 32.8%) دانسته اند. همچنین عدم پیگیری والدین ، اختلاف سلایق با والدین، نوع محل سکونت، طلاق و اختلاف والدین، فوت والدین، بیماری والدین( به ترتیب 32.8% ، 37.7% ، 31.1% ، 36.1% ، 62.3%، 41% ) در افت تحصیلی دانشجویان موثر بوده است. نتیجه گیری: در مطالعه ما عوامل اجتماعی ، خانوادگی و آموزشی از دیدگاه دانشجویان در افت تحصیلی دانشجویان پزشکی و داروسازی پردیس خودگردان رامسر موثر بوده اند. واژه های کلیدی: افت تحصیلی ، اجتماعی ، خانوادگی ، آموزشی ، دیدگاه دانشجویان %> http://mededj.ir/article-1-325-fa.pdf %P 45-51 %& 45 %! %9 Research %L A-10-1-113 %+ %G eng %@ 2322-4940 %[ 2020