TY - JOUR T1 - Comparing the educational effect based on critical thinking and routine approaches on skills to manage of pre-eclampsia and persistence of knowledge of midwifery students TT - مقایسه آموزش مبتنی بر تفکر انتقادی و سنتی بر ماندگاری دانش و مهارت اداره پره اکلامپسی در دانشجویان مامایی JF - babol-mej JO - babol-mej VL - 7 IS - 2 UR - http://mededj.ir/article-1-303-fa.html Y1 - 2019 SP - 23 EP - 29 KW - Preeclampsia KW - Clinical skill KW - Critical thinking N2 - سابقه و هدف: پره اکلامپسی سندرم اختصاصی حاملگی و از علل شایع مرگ و میر مادران باردار می باشد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه آموزش به روش مبتنی بر تفکر انتقادی و سنتی بر ماندگاری دانش و مهارت اداره پره اکلامپسی در دانشجویان مامایی انجام شد. مواد و روشها: مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی که بر روی۶۰ نفر از دانشجویان مامایی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد در سال ۱۳۹۵ انجام شد. نمونه ها به صورت تصادفی در دو گروه آموزش مبتنی بر تفکر انتقادی و سنتی تقسیم شدند. مهارت اداره پره اکلامپسی دانشجویان در هر دو گروه، قبل و یک هفته بعد از مداخله با استفاده از آزمون بالینی ساختارمند عینی (شش ایستگاه) سنجیده شد. تجزیه تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss و ازمون های اماری توصیفی، من ویتنی، فریدمن و ویلکاکسون صورت گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات آگاهی اداره پره اکلامپسی در هر دو گروه مبتنی بر تفکر انتقادی و سنتی، یک هفته و یک ماه بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله افزایش آماری معنی­داری داشت ( ۰/۰۵>P).یک هفته بعد از مداخله نمرات مهارت اداره پره اکلامپسی در هر دوگروه آموزش مبتنی بر تفکر انتقادی و سنتی، نسبت به قبل از مداخله افزایش معنی­داری یافت ( ۰/۰۵>P). نتیجه گیری: آموزش مهارت­های بالینی با رویکرد تقویت مهارت تفکر انتقادی باعث عملکرد بهتر دانشجویان مامایی در فرآیند مراقبت گردید و می­توان از آن در جهت ارتقأ کیفیت مهارت­های بالینی دانشجویان مامایی بهره برد. M3 ER -