:: دوره 11، شماره 1 - ( 12-1401 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 52-42 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی کیفیت آموزش های مجازی در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در دوران همه‌گیری کوید-19
مریم قائمی امیری ، زینب غلام نیا شیروانی ، زینب حسینی مطلق*
مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران.
چکیده:   (1053 مشاهده)
سابقه و هدف: با توجه به‌ضرورت استفاده از آموزش مجازی در دوران همه‌گیری کوید-19 ،  نیاز به انجام مطالعات پژوهشی به‌منظور ارزیابی اثربخشی روش‌های مختلف ارائه آموزش مجازی و بررسی آن در رشته‌های مختلف علوم پزشکی می‌باشد. با توجه به راه‌اندازی سامانه آموزش مجازی نوید و لزوم استفاده از این سامانه برای اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی، در این مطالعه بر آن شدیم تا اثربخشی استفاده از این سامانه را از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل را ارزیابی کنیم.
مواد و روش­ها: در این مطالعه تعداد 70 عضو هیات علمی و تعداد 101دانشجو دانشکده پزشکی به‌صورت داوطلبانه شرکت نمودند. دو پرسشنامه محقق ساخته که روایی محتوایی آن توسط هشت تن از پنل خبرگان حوزه آموزش بررسی گردید و پایایی پرسشنامه نیز به روش آلفای کرونباخ به میزان 75/0 برای پرسشنامه اساتید و میزان 80/0برای پرسشنامه دانشجویان گزارش گردید. تجزیه‌وتحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده با نرم‌افزار SPSS نسخه 22  و استفاده از آزمون‌های آمار توصیفی، رگرسیون و تی تست صورت گرفت.
یافته‌ها: نمره حیطه‌های مختلف در هردو پرسشنامه اساتید و دانشجویان خوب و قابل‌قبول می‌باشد. میان متغیرهای پرسشنامه اساتید(تسلط به رایانه، نگرش اساتید نسبت به آموزش مجازی و رضایت اساتید از سامانه آموزش مجازی) همبستگی مثبت وجود دارد. در پرسشنامه دانشجویان فقط میان دو متغیر (میزان رضایت دانشجویان از سامانه آموزش مجازی نوید و نگرش دانشجویان نسبت به آموزش مجازی) همبستگی مثبت باقدرت 344/0 وجود دارد.
نتیجه‌گیری: با توجه به مزایا، اثربخشی و مقبولیت آموزش مجازی در سامانه نوید می‌توان این روش را برای آموزش در دانشگاه‌های علوم پزشکی توصیه کرد.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش مجازی، سامانه نوید، دانشگاه علوم پزشکی، کوید-19
متن کامل [PDF 894 kb]   (632 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/9/13 | پذیرش: 1401/12/13 | انتشار: 1401/12/20
فهرست منابع
1. Manolis, C, Burns, Dj, et al 2013, Assessing experiential learning styles: a methodological reconstruction and validation of the kolb learning style inventory, Learning and individualdifferences, Vol. 23, Pp.44-52.
2. Tavangarian, D, Leypold, ME, Nölting,K, etal 2004, Is e-learning the Solution forIndividual Learning, Electronic Journal of E-learning , Vol.2, Pp. 273-280.
3. Thurmond, V, Wambach, K 2004,Understanding interactions in distance_a review of the literature,International journal of instructionaltechnology and distance learning, Vol. 1,No. 1.
4. Khatooni M, Alimoradi Z, Samiei-Seiboni F, Shafiei Z, Atashi V. The impact of an educational software designed about fundamental of nursing skills on nursing students' learning of practical skills. Journal of Clinical Nursing and Midwifery. 2014;3.
5. Mojtahedzadeh R, Mohammadi A, Emami A. Instructional design, implementation, and evaluation of an elearning system, an experience in Tehran university of medical sciences.
6. Malmir M, Feizabadi N, Sarikhani R. The Effects of Social Networks on Nursing Students’ Academic Achievement and Retention in Learning English. Iranian Journal of Medical Education. 2016 Apr 15;16:265-72.
7. Sarlak M. Virtualization of Universities in Iran. J of Information Technology 2008; 23: 45-51.
8. Ozkan, S, Koseler, R, Baykal, Evaluating learning management systems: adoption of hexagonal e-learningassessment model in higher education,Transforming government: people, process and policy, Vol. 3, No.2, Pp.111-130.
9. Ghafourifard M. The promotion of Virtual Education in Iran: The Potential which Turned into reality by Coronavirus. Iranian Journal of Medical Education. 2020; 20 :33-34.
10. Ziaie N, Hamzehpour R, Baghertabar M, Alidadi S, GhaemiAmiri M. Evaluation of Students'Satisfaction with Virtual Education in the Self-Governing Campus of Babol University of Medical Sciences During the Pandemic of COVID-19. Medical Education Journal. 2021;9(2):62-72.
11. Eslami, K., kouti, L., noori, A. Different Methods of Medical Sciences Virtual Education in Iran and Assessment of their Efficacy; a Review Article. Educational Development of Judishapur, 2016; 7(2): 128-137.
12. Eslami, K., Salahshouri, A., Arjmand, R., Fakhri, A., Akhtardanesh, N., Fouladi Dehaghi, B., Moradi-Joo, E., Babaei Heydarabadi, A. Designing and validating a questionnaire for evaluation the quality of virtual teaching of professors in Navid system. Educational Development of Judishapur, 2020; 11(3): 572-583.
13. Kianifar H, Moazzen N, Khalesi M, Pourbadakhshan N, E-learning at Akbar Hospital in Mashhad at the beginning of the Covid-19 pandemic. Horizon of Medical Education Development. 2022;13(1):58-67.
14. Sabri I, Wadani FA. e- Learning in Medical education: Are we Compromising with traditional education system. Indian Journal of Forensic Medicine & Toxicology 2018; 12 (4): 157- 9.
15. Shahsavari Isfahani S, Mosalanezhad L, Sobhanian S. [The effect of virtual and traditional methods on students learning and competency - based skills]. Hormozgan Medical Journal. 2010; 14 (3): 185-91.
16. Amin- Khandaghi M, MohammadHosseinzadeh M. [Assessment of Student Attitude toward Electronic Learning]. Journal of Research in Educational System 2011; 5 (13): 137- 52.
17. Borhani F, Vatanparast M, Abbaszadeh A, Seyfadini R. [The Effect of Training in Virtual Environment on Nursing Students Attitudes toward Virtual Learning and its Relationship with Learning Style]. Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (7): 508- 17.
18. Kuhpayehzadeh j, Khoshnevisan MH, Beyranland A. [Comparison of the two Virtual and Traditional teaching methods in learning the course of the "Introduction to Dental equipment and their maintenance" for the students of the PhD General dentistry at Shahid Beheshti University of Medical Sciences]. RJMS 2016; 23 (143): 63- 70.
19. Ghane Ezabadi M, Mahmoudi M, Hosseini-YekaniHosseini A, Explaining the Lived Experience of Studying among Yazd Dental Students during the COVID-19 Epidemic: a Qualitative Study. Horizon of Medical Education Development. 2022;13(3):76-84.
20. Maraghi, E., Hassanzadeh kermanshahi, M. S., Sharififard, M., Babaei Heydarabadi, A., Sayyah Baragar, M., Eslami, K., Arjmand, R., Jahanifard, E. The quality of virtual education provided in Navid system during the Corona epidemic from the point of view of students of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences. Educational Development of Judishapur, 2022; 13(1): 97-108.
21. Kianifar H, Moazzen N, Khalesi M, Pourbadakhshan N, E-learning at Akbar Hospital in Mashhad at the beginning of the Covid-19 pandemic. Horizon of Medical Education Development. 2022;13(1):58-67.


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( 12-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها