[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 10، شماره 1 - ( 10-1400 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 58-45 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط بین ابعاد انگیزش تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی زاهدان
مهدیه سرحدی ، اسما عبدالله یار ، فریده رزبان ، سکینه مظلوم*
گروه پرستاری داخلی – جراحی، دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان، زاهدان، ایران
چکیده:   (1721 مشاهده)
سابقه و هدف: عوامل پیچیده و ناشناخته‌ای کیفیت و کمیت یادگیری دانشجویان و پیشرفت تحصیلی آنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. یکی از عواملی که به جهت شدت تأثیرات خود در پیشرفت تحصیلی موردتوجه بیشتر متخصصان بوده و گاه خود به‌عنوان یک عامل مستقل موردبررسی قرارگرفته است، انگیزه تحصیلی است. لذا این مطالعه باهدف بررسی ارتباط بین ابعاد انگیزه تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی زاهدان انجام گردید.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی است که بر روی 255 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی زاهدان که به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب‌شده بودند انجام گرفت. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه انگیزش تحصیلی والرند استفاده گردید. جهت بررسی پیشرفت تحصیلی دانشجویان نیز از میانگین معدل ترم‌های گذشته دانشجویان استفاده گردید و آنالیز داده‌های حاصل با استفاده از آزمون‌های آماری توصیفی و تحلیلی انجام شد.
یافته‌ها: نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که میزان انگیزش دانشجویان با عملکرد تحصیلی آنان رابطه مستقیم و معنی‌داری دارد. علاوه براین انگیزش تحصیلی دانشجویان با سن، جنس، رشته تحصیلی و سال تحصیلی ارتباط معنی‌دار دارد) 05/0 p).
نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از این است که پیشرفت تحصیلی دانشجویان مستلزم هماهنگی و تعامل بین ابعاد مختلف انگیزشی است، لذا پیشنهاد می‌شود مسئولان و برنامه ریزان آموزش پزشکی به مؤلفه‌های انگیزش توجه بیشتری مبذول دارند.
 
واژه‌های کلیدی: پیشرفت تحصیلی، انگیزش تحصیلی، دانشجویان
متن کامل [PDF 1083 kb]   (489 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/12/25 | پذیرش: 1400/10/15 | انتشار: 1400/10/15
فهرست منابع
1. Wilkesmann U, Fischer H, Virgillito A. Academic motivation of students-the German case: zhb; 2012.
2. Abbas Pour S, Hasan Zedeh M. Motivations for the choice of the nursing course in faculty of nursing in Torbat Heidariyeh. Journal of Urmia Nursing And Midwifery Faculty. 2008;6(2):71-4.
3. Abbaspour S, Hasanzedeh M. Motivations for the choice of the nursing course in faculty of nursing in Torbat Heidariyeh. Journal of Urmia Nursing and Midwifery Faculty. 2008;6(2):71-4.
4. ParkJoo H. The correlation between achievement goals, learning strategies, and motivation in medical students. Korean journal of medical education. 2014;26(1):19-24.
5. Bakhshandeh BM, Hakim A, Azimi N, Latifi S, Ghalvandi H. Nursing students viewpoints about educational motivation and its related factors in Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences. Research in Medical Education. 2015;7(1):35-44.
6. Ardeńska A, Tomik R, Berber S, Düz B, Çivak B, Çalişkan U, et al. A comparison of physical education students’ motivation using Polish and Turkish versions of the Academic Motivation Scale. Journal of Human Kinetics. 2016;54(1):207-18.
7. Yousefi A, Ghassemi G, Firouznia S. The relationship between academic motivation and academic achievement in medical students of Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2009;9(1).
8. Reshvanloo FT, Hejazi E. Perceived parenting styles, academic achievement and academic motivation: A causal model. Int J Educ & Appl Sci. 2014;1(2):94-100.
9. Orsini C, Evans P, Jerez O. How to encourage intrinsic motivation in the clinical teaching environment? a systematic review from the self-determination theory. Journal of educational evaluation for health professions. 2015;12.
10. Bruinsma M. Motivation, cognitive processing and achievement in higher education. Learning and instruction. 2004;14(6):549-68.
11. Mohamadi Y. Understanding motivation and emotion. Reev JM (Author) 4th ed Tehran: Virayesh. 2006.
12. Mazloomy S, Ehrampoush M, Servat F, Askarshahi M. Assessment of academic motivation and its relationship with health-risk behaviors in male students of Yazd University. 2010.
13. Rush S, Vitale PA. Analysis for determining factors that place elementary students at risk. The Journal of Educational Research. 1994;87(6):325-33.
14. Saif A. Cultured psychology: psychology of learning and teaching. Tehran: Cognizant; 2008.
15. McInerney DM. Educational psychology: Constructing learning: Pearson Higher Education AU; 2013.
16. Salehi M HZM FA, Salim Bahrami S H.. Investigating the Factors on Decreasing Motivation Boy and Girl Students of Islamic Azad universities in Mazandaran province. Specialty Quarterly of Social SciencesIslamic Azad University-ShooshtarUnit. 2010;4(9):73-86.
17. Tucker CM, Zayco RA, Herman KC, Reinke WM, Trujillo M, Carraway K, et al. Teacher and child variables as predictors of academic engagement among low‐income African American children. Psychology in the Schools. 2002;39(4):477-88.
18. Roshan Milani Sh AME KF, Saboori E, Mikaeeli P, Masoodi S, et al.. Study of Academic Motivation and its Relationship to Personal Situation and Academic Achievement of Students at Basic Sciences. Urmia University of Medical Sciences Journal of Faculty of Nursing and Midwifery. 2011;9(5):357-66.
19. Vallerand RJ, Pelletier LG, Blais MR, Briere NM, Senecal C, Vallieres EF. The Academic Motivation Scale: A measure of intrinsic, extrinsic, and amotivation in education. Educational and psychological measurement. 1992;52(4):1003-17.
20. Rohi Q, Hosseini S, Badleh M, Rahmani H. Academic motivationand its relationship with some factors in Golestan University of Medical Sciences students. Journal of Studies in the Development of Medical Education. 2007;4:77-83.
21. Heideri A AP SSMRTRbAM. Achievement Motive and Educational Environment for Female Students of SAMA. Woman and Culture. 2015;7(24):95-107.
22. Ramezani A, Hedayati S, Faraji A, Khamsayei M, HeydariMaker M. The study of academic motivation and its related factors arrange students of Zabol University of Medical Sciences in 2009. International journal of Basic Sciences in Medicine. 2010;2(3):11-9.
23. Asadzadeh F, Mostafazadeh F, Sadeghi S. A survey of the motivation of nursing students toward their field of study selection. Journal of health and care. 2012;14(1).
24. Naseh L MDL NH. Investigation of Educational Motivation and Its Related Factors in Students of Shahrekord University of Medical Sciences J Med Edu Dev. 2017;12(1, 2):27-39.
25. Izadi S, Jouybari L, Behnampoor N, Taghavi A, Baiky F. Academic motivation and associated factors of the Golestan University of Medical Sciences. Development Strategies in Medical Education. 2014;1(2):44-50.
26. Sharififard F, Asayesh H, Nourozi K, Hosseini MA, TAHERI KZ. The relationship between motivation and academic burnout in nursing and paramedical students of Qom University of medical sciences, Iran. 2016.
27. Rouhi G, Hoseini SA, Badeleh MT, Rahmani H. Educational motivation and its relationship with some factors among the students of Golestan University of medical sciences. Strides in Development of Medical Education. 2008;4(2):77-83.
28. P. G. Motivation and attitude of dental students and graduates to their field of study and future career in Qazvin dental school during 2001-2 in School of Dentistry (Dissertation)Qazvin. Qazvin University of Medical Sciences. 2001;135.
29. Roohi G, Asayesh H. Students academic motivation in Golestan university of medical sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2012;12(3):152-9.
30. Sawair FA, Baqain ZH, Al‐Omari IK, Wahab FK, Rajab LD. Effect of gender on performance of undergraduate dental students at the University of Jordan, Amman. Journal of dental education. 2009;73(11):1313-9.
31. Jolher M FS RA. Academic Motivation and its Relationship with Some Factors in the First to Third Year Students of Dentistry of Tehran Islamic Azad University of Medical Sciences. Journal of Research in Dental Sciences. 2018; 15(1):49-55.
32. Tamannaifar MR SF MA. An investigation about the Relationship between Personality Traits, Advanced Motivation and Learning Styles among University Students. Higher Education letter. 2014;7(5):145-58.
33. GM. TF. Evaluation of Academic Achievement in Girls versus Boys in North, South and KhorasanRazavi. Knowledge and Research in Education. 2007;15:119-47.
34. Yarmohammadzadeh P, Feizollahi Z. The Relationship between Social Support, Academic Motivation with Academic Self-Efficacy of High School Students. Journal of Applied Sociology. 2016;27(1):157-69.
35. Molavi P, Mohammadnia H, Arab R, Rasoolzadeh B, Derakhshani F. Evaluation of effective factors in reduction of educational motive of students of Ardebil University of Medical Science. Pakistan J Soc Sci. 2007;4(1):98-101.
36. Vahedi S, Zamanzadeh V. The nursing students’ motivational profile and its relationship to their academic achievement: A person-oriented approach. Quarterly Journal of Nursing Management. 2012;1(1):36-46.
37. Gottfried AE, Fleming JS, Gottfried AW. Continuity of academic intrinsic motivation from childhood through late adolescence: A longitudinal study. Journal of educational psychology. 2001;93(1):3.
38. Sh GK. Identifying the strategies improving academic motivation in high school students in the city Dezfoul from the principals' and teachers' perspective in the academic year 03-04. [disseration. Isfahan, Iran School of educational scaiences Azad University of Khorasgan. 2004.
39. Askari J. Assessment of risk factors of motivational deficiencies in university students from their viewpoints. Iranian journal of psychiatry and clinical psychology. 2006;11(4):455-62.
40. McInerney DM, Yeung AS, McInerney V. Cross-cultural validation of the Inventory of School Motivation (ISM): Motivation Orientations of Navajo and Anglo students. Journal of Applied Measurement. 2001.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sarhadi M, Abdolahyar A, Razban F, Mazloom S. Investigating the Relationship Between the Dimensions of Academic Motivation and Academic Achievement in Students of Zahedan School of Nursing and Midwifery. mededj 2022; 10 (1) :45-58
URL: http://mededj.ir/article-1-394-fa.html

سرحدی مهدیه، عبدالله یار اسما، رزبان فریده، مظلوم سکینه. بررسی ارتباط بین ابعاد انگیزش تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی زاهدان. مجله آموزش پزشکی. 1400; 10 (1) :45-58

URL: http://mededj.ir/article-1-394-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( 10-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)