[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 1 - ( 12-1399 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 86-72 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی، اجرا و ارزشیابی شیوه نوین کارگاه آموزش تکنیک Real time-PCR برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته های علوم پایه پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی بابل
سمیه اولادی ، زینب حسینی مطلق ، رقیه پورباقر ، زینب عابدیان ، مریم قاسمی ، ناهید نعمتی ، معین شیرزاد ، ستاره رضاتبار ، مائده میرتبار ، مریم صالحی ، ندا معصومی ، مریم قائمی امیری ، زینب غلام نیا شیروانی ، فرزین صادقی*
دانشگاه علوم پزشکی بابل
چکیده:   (2385 مشاهده)
سابقه و هدف: آموزش آزمایشگاه محور یکی از ارکان اساسی تحول در مدیریت یاددهی و یادگیری دانشجویان رشته های علوم پایه پزشکی می باشد. در این مطالعه، برای آموزش تکنیک Real time-PCR در دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم پایه پزشکی، یک کارگاه آموزشی با شیوه نوین طراحی نمودیم و برای ارزشیابی مهارت های عملی فرا گرفته شده در کارگاه از آزمون استاندارد OSPEبهره برده ایم.
مواد و روش­ها: در این مطالعه، 18 نفر از  دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی بابل وارد مطالعه شدند و در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند و از هردو گروه پیش آزمون به عمل آمد. به گروه مداخله قبل از شرکت در کارگاه یک محتوای الکترونیکی(شامل رئوس مطالب تئوری و عملی کارگاه) ارائه شد. پس از پایان کارگاه و قبل از برگزاری آزمون OSPE یک پس آزمون از همه شرکت کنندگان اخذ شد. در روز سوم کارگاه با استفاده از آزمون OSPE عملکرد دانشجویان در انجام مهارت های عملی و آزمایشگاهی تکنیکReal time-PCR ارزیابی شد.
یافته‌ها: نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروه مداخله هم در حیطه شناختی و هم در حیطه مهارتی بیشتر از گروه شاهد گزارش شده است. رضایت بالای دانشجویان درهر یک از ایستگاه های آزمون OSPE در هردو گروه نمایانگر میزان استقبال آنها از به کارگیری آزمون OSPE می باشد. 
نتیجه‌گیری: برگزاری آزمون OSPE در دروس عملی و آزمایشگاهی یک روش مناسب هم برای ارزیابی و هم جهت یادگیری مهارت ها می باشد.
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی، کارگاه، تکنیک Real time-PCR، آزمون آسپی
متن کامل [PDF 1094 kb]   (1182 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/2/4 | پذیرش: 1399/12/20 | انتشار: 1399/12/28
فهرست منابع
1. Morton DA, Colbert Getz JM. Measuring the impact of the flipped anatomy classroom: The importance of categorizing an assessment by Bloom's taxonomy. Anatomical sciences education. 2017;10(2):170-5
2. Tune JD, Sturek M, Basile DP. Flipped classroom model improves graduate student performance in cardiovascular, respiratory, and renal physiology. Advances in physiology education. 2013;37(4):316-20
3. Vavasseur A, Muscari F, Meyrignac O, Nodot M, Dedouit F, Revel-Mouroz P, et al. Blended learning of radiology improves medical students’ performance, satisfaction, and engagement. Insights into Imaging. 2020;11:1-12
4. Holmboe ES, Sherbino J, Long DM, Swing SR, Frank JR, Collaborators IC. The role of assessment in competency-based medical education. Medical teacher. 2010;32(8):676-82
5. Shrader S, Farland MZ, Danielson J, Sicat B, Umland EM. A systematic review of assessment tools measuring interprofessional education outcomes relevant to pharmacy education. American Journal of Pharmaceutical Education. 2017;81(6)
6. Sohrabi Z, Salehi K, Rezaie H, Haghani F. The Implementation of Direct Observation of Procedural Skills (DOPS) in Iran’s Universities of Medical Sciences: A Systematic Review. Iranian Journal of Medical Education. 2016 Apr 15; 16:407-17
7. Valenstein PN, Sirota RL. Identification errors in pathology and laboratory medicine. Clinics in laboratory medicine. 2004 Dec;24(4):979-6
8. Bari V. Direct Observation of Procedural Skills in Radiology. American journal of Roentgenologhy. 2010; 195(1): 14-18
9. Elshama SS. How to Use and Apply Assessment Tools in Medical Education? Iberoamerican Journal of Medicine. 2020;2(4):351-9
10. Harden, R.M., et al., Assessment of clinical competence using objective structured examination. Br Med J, 1975. 1(5955): p. 447-51
11. Memon S. Comparison of performance on written and OSCE assessment during end semester pediatric examination. Pakistan Journal of Medical Sciences. 2020;36(4):711
12. https://education.tums.ac.ir/uploads/161/2020/Jul/05/%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D9%87%20%D8%AA%D8%AD%D9%88%D9%84%20%D9%88%20%D9%86%D9%88%D8%A2%D9%88%D8%B1%DB%8C.pdf
13. X. Wang, B. Seed M.T. Dorak (Ed.), Real-time PCR (Advanced Methods), Taylor & Francis Ltd, Oxford (2006), pp. 93-106
14. Prince KJ, van Mameren H, Hylkema N, Drukker J, Scherpbier AJ, van der Vleuten CP. Doe problembased learning lead to deficiencies in basic science knowledge? An empirical case on anatomy. Med Educ. 200; 37(1): 15-21
15. Manavifar L, Jamali J. Advantages and Disadvantages of Blended Teaching Method of Online and Face to Face for Practical Course of Hematology the Viewpoints of Laboratory Sciences Students in Mashhad University of Medical Sciences in 2011. Iranian Journal of Medical Education. 2012 Nov 15;12(8):619-28
16. Dantas AM, Kemm RE. A blended approach to active learning in a physiology laboratory-based subject facilitated by an e-learning component. Adv physiol Educ. 2008; 32(1): 65-75
17. Belfi LM, Bartolotta RJ, Giambrone AE, Davi C, Min RJ. “Flipping” the introductory clerkship in radiology: impact on medical student performance and perceptions. Academic radiology. 2015 Jun 1;22(6):794-801
18. Morton DA, Colbert Getz JM. Measuring the impact of the flipped anatomy classroom: The importance of categorizing an assessment by Bloom's taxonomy. Anatomical sciences education. 2017;10(2):170-5
19. Tune JD, Sturek M, Basile DP. Flipped classroom model improves graduate student performance in cardiovascular, respiratory, and renal physiology. Advances in physiology education. 2013;37(4):316-20
20. Vavasseur A, Muscari F, Meyrignac O, Nodot M, Dedouit F, Revel-Mouroz P, et al. Blended learning of radiology improves medical students’ performance, satisfaction, and engagement. Insights into Imaging. 2020;11:1-12
21. Aronson L, Niehaus B, Hill-Sakurai L, Lai C & O'Sullivan PS. A comparison of two methods of teaching reflective ability in Year 3 medical students. Medical Education 2012; 46(8):807-14
22. Amini NS. Bushehr University of Medical Sciences faculty evaluation process by faculty academic members, Tehran: Tehran University of Medical Sciences; Proceedings of the Fourth National Conference on Medical Education, 2000
23. Darling Hammond L, Amrein Beardsley A, Haertel E, Rothstein J & Kappan PD. Evaluating Teacher Evaluation. Education Week 2012; 93(6): 8-15
24. Saif AA. Education psychology(psychology of learning and instruction). 3rd ed. Tehran: Agah; 2000: 123-4
25. Saiff AA. Educational module, comparison and Evaluation. 17th ed. Tehran: Doran; 2005: 10-8.
26. Farzianpour F. Evaluation in medical education, Tehran: Tehran University of Medical Sciences; Proceedings of the Fourth National Conference on Medical Education, 2000
27. Evaluation Methods Of Theoretical And Practical() Courses Of Paramedical Faculty Laboratory Sciences Undergraduate Students At Tehran University Of Medical Sciences In The Academic Year 2009-2010
28. Qujeq D. A simple method for instructing protein structure for medical students: a case review. Journal of Medical Education 2002;2(1):49-52
29. Rajkumar KR, Prakash KG, Saniya K, Sailesh KS, Vegi P. OSPE in anatomy, physiology and biochemistry practical examinations: Perception of MBBS students. Indian J Clin Anat Physiol. 2016 Nov 15;3(4):482-4
30. Hosseini S, Hosseini F, Vartanoosian J, Farzinfard F. Validity & reliability of OSCE/OSPE in assessing biochemistry laboratory skills of freshman nursing students of Shahid Beheshti University of Medical Sciences. InICERI2013 Proceedings 2013 (pp. 6062-6069). IATED
31. Rahman N, Ferdousi S, Hoq N, Amin R, Kabir J. Evaluation of objective structured practical examination and traditional practical examination. Mymensingh medical journal: MMJ. 2007 Jan 1;16(1):7-11
32. Nayar U, Malik SL, Bijlani RL. Objective structured practical examination: a new concept in assessment of laboratory exercises in preclinical sciences. Medical education. 1986 May;20(3):204-9
33. Abraham RR, Raghavendra R, Surekha K, Asha K. A trial of the objective structured practical examination in physiology at Melaka Manipal Medical College, India. Advances in physiology education. 2009 Mar;33(1):21-3
34. Mard SA, Ghafouri S. Objective structured practical examination in experimental physiology increased satisfaction of medical students. Advances in Medical Education and Practice. 2020;11:651
35. Feroze M, Jacob AJ. OSPE in pathology. Indian journal of pathology & microbiology. 2002 Jan 1;45(1):53-7
36. Nagose VB, Todase VN, Mahajan NA, Gondane SR. Formative assessment in pathology by means of Objective Structured Practical Examination (OSPE) in MBBS II students
37. Belovarac BJ, Zabar SR, Warfield D, Bannan MA, Rapkiewicz AV. The OSPE: Objective Structured Pathology Examination. American Journal of Clinical Pathology. 2021 Mar;155(3):324-32
38. Munjal K, Bandi PK, Varma A, Nandedkar S. Assessment of medical students by OSPE method in pathology. Internet Journal of Medical Update-EJOURNAL. 2012;7(1)
39. Prasad HK, Prasad HK, Sajitha K, Bhat S, Shetty KJ. Comparison of Objective Structured Practical Examination (OSPE) Versus Conventional Pathology Practical Examination Methods Among the Second-Year Medical Students—a Cross-sectional Study. Medical Science Educator. 2020 Sep;30(3):1131-5
40. Kumar GP, Nath D, Menezes RG, Kanchan T. Student's perspectives on objective structured practical examination (OSPE) in Forensic Medicine–A report from India. Journal of forensic and legal medicine. 2015 May 1;32:39-41
41. Menezes RG, Nayak VC, Binu VS, Kanchan T, Rao PJ, Baral P, Lobo SW. Objective structured practical examination (OSPE) in Forensic Medicine: students’ point of view. Journal of forensic and legal medicine. 2011 Nov 1;18(8):347-9
42. Vishwakarma K, Sharma M, Matreja PS, Giri VP. Introducing objective structured practical examination as a method of learning and evaluation for undergraduate pharmacology. Indian journal of pharmacology. 2016 Oct;48(Suppl 1):S47
43. Radhika G, Dara AK, Varalaxmi KP, Bhavani C. Perceptions of the introduction of objective structured practical examination (OSPE)/objective structured clinical examination (OSCE): A pilot study carried out in Government Medical College, Ananthapuramu, Andhra Pradesh, India. Journal of Dr. NTR University of Health Sciences. 2015 Jul 1;4(3):145
44. Dutta AK, Goswami K, Murugaiyan S, Sahoo S, Pal A, Paul C, Thallapaneni S, Biswas S. The transition from objectively structured practical examination (OSPE) to electronic OSPE in the era of COVID‐19. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2020 Sep;48(5):488-9
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

oladi S, Hosseini- Motlagh Z, pour bagher R, abedian Z, ghasemi M, nemati N, et al . Design, Implementation and Evaluation of Novel Real Time-PCR Technique Training Workshop for Medical Basic Science Graduate Students in Babol University of Medical Sciences. mededj 2021; 9 (1) :72-86
URL: http://mededj.ir/article-1-362-fa.html

اولادی سمیه، حسینی مطلق زینب، پورباقر رقیه، عابدیان زینب، قاسمی مریم، نعمتی ناهید، و همکاران. و همکاران. و همکاران. و همکاران.. طراحی، اجرا و ارزشیابی شیوه نوین کارگاه آموزش تکنیک Real time-PCR برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته های علوم پایه پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی بابل. مجله آموزش پزشکی. 1399; 9 (1) :72-86

URL: http://mededj.ir/article-1-362-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( 12-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)