:: دوره 9، شماره 1 - ( 8-1399 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 59-71 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تاثیر کلاس وارونه و آموزش سنتی بر دانش بکارگیری تجهیزات پزشکی منتخب در دانشجویان پرستاری
فخرالسادات میردهقان ، فاطمه کشمیری ، حسین شاکرفر ، خدیجه نصیریانی*
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
چکیده:   (792 مشاهده)
سابقه و هدف: در طول دهه گذشته، مراقبت های درمانی با تجهیزات پزشکی پیچیده عجین شده است. بنابراین داشتن دانش بکارگیری تجهیزات پزشکی برای پرستاری به عنوان مهمترین گروه ارائه دهنده خدمت ضرورت دارد که خود مستلزم بکار گیری روش تدریس موثر می باشد. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش وارونه در مقایسه با روش سنتی بر دانش بکارگیری تجهیزات پزشکی در دانشجویان پرستاری انجام شد.
مواد و روش­ها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی می باشد که در 60 دانشجوی پرستاری انجام شد. پرسشنامه سنجش دانش دانشجویان در زمینه تجهیزات پزشکی تکمیل شد. محتوای آموزشی مرتبط با تجهیزات برای یک گروه به صورت سخنرانی و گروه دیگر کلاس وارونه اجرا شد. داده ها بااستفاده از نرم افزار SPSS16 تحلیل شد.
یافته‌ها: میانگین نمره دانش بکارگیری تجهیزات پزشکی منتخب در کلاس سخنرانی( 18/33±10/39 ) و کلاس وارونه (7/76±18/45) قبل از برگزاری دوره بود که تفاوت معنی دار نبود(p>0.0) . بعد از برگزاری دوره در کلاس سخنرانی (33/75±  9/51)  و  کلاس وارونه ( 91/6± 79/42 )  تفاوت معنی دار داشت. همچنین میانگین نمره دانش قبل و  بعد از کلاس  در هر دوگروه تفاوت معنی دار داشت.
نتیجه‌گیری:
براساس یافته ها هر دو روش آموزش باعث افزایش دانش بکارگیری تجهیزات پزشکی منتخب در هر دو گروه دانشجویان شد اما تاثیر آموزش بر دانش بکارگیری تجهیزات منتخب در کلاس وارونه بیشتر بوده است. لذا استفاده از این روش در آموزش تجهیزات پزشکی در دانشکده های پرستاری و سایر رشته ها پیشنهاد می شود.
 
واژه‌های کلیدی: کلاس وارونه، تجهیزات پزشکی، آموزش سنتی
متن کامل [PDF 904 kb]   (239 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/28 | پذیرش: 1399/12/25 | انتشار: 1399/12/28



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( 8-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها