:: دوره 9، شماره 1 - ( 8-1399 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 46-58 برگشت به فهرست نسخه ها
امکانات آموزشی بیمارستان الزهرا (س) اصفهان از نظر دانشجویان گروه های مختلف علوم پزشکی
محمد مهتری آرانی ، سحر وصال ، مصطفی شریف خواه*
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده:   (514 مشاهده)
سابقه و هدف: با اینکه آموزش بالینی اصلی ترین بخش آموزش علوم پزشکی مرتبط با درمان را تشکیل می دهد، وجود مشکلات متعدد، دستیابی به اهداف آموزشی را در محیط های بالینی با مشکل مواجه ساخته است. مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت امکانات آموزشی بیمارستان الزهراء اصفهان انجام شد.
مواد و روش­ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی و به صورت مقطعی انجام شد. 430 نفر دانشجوی کارآموز و کارورز سال های 96 و 97 دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (پزشکی عمومی، پرستاری، مامایی، رادیولوژی، هوشبری و اتاق عمل) وارد مطالعه شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات چک لیست خودساخته بود. برای تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه از شاخص های آمار توصیفی و آمار استنباطی در محیط نرم افزارSPSS استفاده شده است.
یافته‌ها: رضایتمندی دانشجویان از امکانات آموزشی بیمارستان الزهراء در مجموع 41% است.(خدمات آموزشی و پژوهشی 44% ، خدمات درمانی و تشخیصی% 5/43  و خدمات پشتیبانی% 5/37.رضایتمندی از گروه های آموزشی، کتابخانه، میزان بیماری دهی بیمارستان، همکاری بخش های تشخیصی، فضای کلاس ها، مدارک پزشکی و سمعی بصری خوب بوده (%50-70). در مقابل رضایتمندی از خدمات پژوهشی، تجهیزات و وسایل آموزش بالینی، بخش های بالینی، سازماندهی فضای آموزشی، پاویون و دریافت کمد، پارکینگ و حراست بسیار نامناسب بود (کمتر از 20 درصد).
 نتیجه‌گیری: امروزه در جهان دیدگاه دانشجویان عامل ضروری پایش کیفیت در دانشگاه ها محسوب می شود. با توجه به وسعت بالای این بیمارستان آموزشی و تعداد زیاد دانشجویان در حال آموزش آن در بیش از 35 رشته تحصیلی تخصصی توجه مسئولین آموزش در این راستا بسیار ضروری است.
واژه‌های کلیدی: امکانات آموزشی، بیمارستان، دیدگاه دانشجویان
متن کامل [PDF 982 kb]   (137 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/28 | پذیرش: 1399/12/25 | انتشار: 1399/12/28



XML   English Abstract   Print



دوره 9، شماره 1 - ( 8-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها