[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 1 - ( 12-1399 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 17-7 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر ارزشیابی همکار برکیفیت گزارش نویسی پرستاران
سمیه اکبری فارمد* ، شهناز پورحیدری
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
چکیده:   (2888 مشاهده)
سابقه و هدف: ارزشیابی همکار به عنوان یک روش کنترلی و جزء برنامه های تضمین کیفیت پرستاری معرفی شده است. ارزشیابی همکار فرآیندی است که بوسیله آن پرستاران به طور سیستماتیک به بررسی، کنترل و قضاوت درباره کیفیت مراقبت پرستاری در مقایسه با استانداردهای حرفه‌ای می پردازند. این پژوهش بـا هـدف تعیین تاثیر ارزشیابی همکار برکیفیت گزارش‌نویسی پرستاران ارزیاب در بخش های جراحی مرکز آموزشی درمانی کمالی در سال 1398 انجام شده است.
مواد و روش­ها: این پژوهش یک مطالعه مداخله ای از نوع نیمه‌تجربی تک‌گروهی قبل و بعد می باشد. ابزار پژوهش، چک لیست استاندارد بررسی کیفیت ثبت گزارشات پرستاری بوده و جمعیت مطالعه شامل کلیه پرستاران شاغل در بخش یک جراحی بیمارستان کمالی کرج با سابقه حداقل دو ماه کار در این بخش می‌باشند. ﻣﺪاﺧﻠﻪ به صورت اﺟﺮای ﻓﺮآﻳﻨﺪ ارزﺷﻴﺎﺑﻲ ﻫﻤﻜﺎر ﺗﻮﺳﻂ ﭘﺮﺳﺘﺎران ارزﻳﺎب به مدت یک ماه ﺑﺎ ﻧﻈﺎرت ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮ می‌باشد. جهت بررسی تاثیر مداخله، نحوه ثبت پرستاران ارزیاب قبل و بعد از انجام مداخله توسط پژوهشگر مورد ارزیابی قرار می‌‌گیرد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها با کمک نرم افزار بسته آماری SPSS نسخه 16  از آمار  توصیفی میانگین و انحراف معیار و فراوانی درصد استفاده شده است.   
یافته‌ها: در این مطالعه تعداد 30 پرستار (زن) شرکت داشتند و تعداد 60 چک لیست توسط پژوهشگر جهت بررسی پرونده های ثبت شده توسط پرستاران ارزیاب در بخش جراحی یک، در قبل و بعد از مداخله تکمیل گردید و جمعا تعداد 180 پرونده نیز با چک لیست استاندارد بررسی کیفیت ثبت و گزارش نویسی بررسی شد. نتایج نشان داد که وضعیت رعایت اصول گزارش‌نویسی (Z = -4.838   Asymp. Sig. (2-tailed): <0.001 ) و همچنین وضعیت رعایت اصول ثبت در کاردکس و کارت دارویی (Z= -4.253  Asymp. Sig. (2-tailed): <0.001) بهبود یافته است.
نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از ان است که ارزشیابی همکار از همکار می تواند به عنوان یک روش آموزشی موثر در کنار سایر برنامه‌های آموزش مداوم کارکنان، جهت ارتقاء فرآیند ثبت و گزارش نویسی پرستاری بکار گرفته شود.
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی‌همکار، کیفیت‌ مراقبت پرستاری، پرستار، گزارش نویسی
متن کامل [PDF 841 kb]   (1531 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/27 | پذیرش: 1399/8/10 | انتشار: 1399/12/25
فهرست منابع
1. Ammenwerth E et al (2001). Nursing process documentation systems in clinical routine–prerequisites and experiences. International Journal of Medical Informatics
2. College of Respiratory Therapists of Ontario (2005). Professional Practice Guideline Documentation. Toronto Sp
3. Mashoofi, M, Amani, F, Rostami, KH, Mardi, and A.Evaluation Information Record in Hospitals Ardabil Medical Science 2001, Research and Scientific Journal of Ardabil University of Medical Science, 2004, 3(11): 44-49
4. Khoddam H et al (2002). Effectiveness of continual education on quality of nursing records. Journal of Medical Sciences. 3 (8) 65 – 69
5. Moloney R Maggs C (1999). A systemic review of the relationships between written manual nursing cares planning rkapoJoAN
6. Hajavi, A, Sarbaz, M, Moradi, N.Medical Recording, and Tehran: Nashr Electronici VA Etelarasani Jahan Rayane, First, 2003. 239-240
7. Navuluri RB (2002). Documentation: What W, When, Where, Who, and How. Available in., research.com. WG
8. Stetina, P, Groves, M, Pafford, L. Managing Medication Errors-a Qualitative Study, Medsurg Nurs, 2005, 14(3):174-8
9. azimi L, markazimoghaddam N, Rostami K, Talebi A, Eskandari A, Mirzaiy A et al . Assessing the Physicians' Order Errors in Medical Records and its effective Factors (A Case Study). Jhosp. 2016; 15 (2):41-48
10. Sharifian, R, Ghazisaeedi, M. Information registration in surgical special sheets for Discharege patients in Tehran University of Medical Sciences Teaching Hospitals,Payvand of Tehran University of Medical Science,2008, 31-39:2(1)
11. Zare Fazlollahi, z, Koshkalam Aghdam, M, Lotfnezhad Afshar, H, Jabraili, M. The Rate of Adherence to Principles of Diagnosis Recording in Medical Records of Patients with Fractures Admitted to Urmia Motahari Hospital, Health Information Management, 2011, 8(3): 405-408
12. Rangraz jeddi, F, Farzandipoor, M, Moosavi, and S Gh.Completion rate of data information in emergency record in Kashan's hospitals, Feyz journal of Kashan university of Medical Science, 2004, 8(3): 68-73
13. Lindberg JB et al (1998). Introduction to Nursing. 3rd edition. Lippincott Co
14. Zadeh H. The effect of peer review evaluation on quality of nurse's performance and patient's satisfaction. Iran Journal of Nursing. 2010 Feb; 22(62):8-21
15. https://nursingd.abadanums.ac.ir/portal/home/?60836/%D9%81%D8%B1%D9%85%D9%87%D8%A7-%D9%88-%DA%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%87%D8%A7
16. Ghasaby MM, Alavi NM. Quality and barriers against nursing documentation in Kashan Shahid Beheshti Hospital (2011). Modern Care Journal. 2012; 9(4)
17. Young Mi Kim, Fitri Putjuk, Endang Basuki and Adrienne Kols International Family Planning Perspectives Vol. 26, No. 1 (Mar., 2000), pp. 4-12
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

akbari farmad S, pour heydari S. The Impact of Peer Evaluation on the Quality of nursing report. mededj 2021; 9 (1) :7-17
URL: http://mededj.ir/article-1-357-fa.html

اکبری فارمد سمیه، پورحیدری شهناز. بررسی تاثیر ارزشیابی همکار برکیفیت گزارش نویسی پرستاران. مجله آموزش پزشکی. 1399; 9 (1) :7-17

URL: http://mededj.ir/article-1-357-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( 12-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)