:: دوره 8، شماره 2 - ( 6-1399 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 15-7 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی و تسهیلات دانشگاه علوم پزشکی بابل از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی
ایمان جهانیان ، فرشته عادل ، میترا شعبانی* ، علی گل افشانی
آموزش تحصیالت تکمیلی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، ایران
چکیده:   (3738 مشاهده)
خلاصه
سابقه و هدف: یکی از اهداف آموزش عالی، آموزش، توسعه و تامین منابع انسانی در جهت پیشرفت همه جانبه کشور است . با ارزیابی درونی دانشگاهی، می توان کارآمدی آموزش عالی را ارتقاء بخشید. این پژوهش با هدف ارزیابی کیفیت آموزش و خدمات ارائه ‌شده دانشگاه از نظر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی بابل صورت گرفت.
مواد و روشها: پژوهش توصیفی تحلیلی حاضر با جامعه آماری 275 دانشجویان تحصیلات تکمیلی که به روش تصادفی ساده 131 نفر بعنوان نمونه انتخاب شدند،انجام گردید. اطلاعات، با استفاده از پرسشنامه بررسی رضایتمندی دانشجویان (SSI) در حیطه‌های خدمات رفاهی، کمک‌آموزشی، آموزشی،دانشجو محور و استاد راهنما تکمیل گردید و با نرم افزار spss 21 با استفاده از آزمون‌های آماری تجزیه ‌و تحلیل گردید.
یافته ها: %3/89 از دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد و %7/10 در مقطع دکترای تخصصی  بودند. میزان رضایتمندی کل (73%) در حد مطلوب ارزیابی گردید. خدمات استاد راهنما، دانشجویی، آموزشی، کمک آموزشی و رفاهی، به ترتیب بیشترین تا کمترین نمره را کسب نمودند. متغیرهای جنسیت، مقطع تحصیلی و تأهل، تأثیری بر رضایت دانشجویان (05/0p>) نداشتند. در خصوص میزان توجه مسئولین، بیشترین توجه به خدمات آموزشی و کمترین توجه نسبت به خدمات رفاهی اختصاص داشت. همچنین بین رضایتمندی دانشجویان و میزان توجه مسئولین با فاکتور مقطع تحصیلی رابطه معناداری گزارش نشد .(p>0.05)
نتیجه گیری: طبق ارزیابی به عمل آمده میزان رضایتمندی کلی نسبت به کیفیت آموزش و خدمات، مطلوب ارزیابی گردید. با بررسی دیدگاه دانشجویان، ضروریست مسئولین دانشگاه توجه بیشتری در برآورده کردن نیازهای دانشجویان و ارتقای کیفیت آموزشی و خدماتی به‌ویژه در زمینه خدمات رفاهی به عمل‌آورند.
واژه‌های کلیدی: تحصیلات تکمیلی، کیفیت خدمات، دانشگاه
متن کامل [PDF 865 kb]   (894 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/6/30 | پذیرش: 1399/6/30 | انتشار: 1399/6/30
فهرست منابع
1. Nasiri F , Ghanbari S , Ardalan MR , Karimi I . The Effect of Quality of Education and Quality of Educational Services on Educational Degree of Postgraduate Students . QJRPHE . 2016 ; 21(3) :71-95
2. Najafi R,khorasani A,mohamadi R, Geloi M.[ Evaluation of the quality of educational services based on the SERVQUAL model]. Journal of Educational Measurement & Evaluation Studies.2014;4(6): 11-27
3. Mohebi S,Adeli S H,Ersang SH,Heidari M,Safaii pour R , Tabesh Niia Z , et al.[ Evaluation of the quality of educational services from the point of view of students of Qom University of Medical Sciences SERVQUAL model]. Journal of Qom University of Medical Sciences.2015;9(6):66-76
4. Mirghafouri S , Shabani A ,Mohammadi KH , Mansori Mohammad Abadi S .[ Identification and ranking of effective factors on improving the quality of educational services using the combined approach of fuzzy wikror and interpretive structural modeling]. Scientific and Research Journal of Education and Evaluation.2016;9(34):13-33
5. Tofighi SH , Sadeghifar J , hamozadeh P , Afsharii S , Furozanfar F , Taghavi Shahri S .[ Quality of educational services from the viewpoints of students;SERVQUAL model ]. Iranian Quarterly of Education Strategies.2011;4(1):21-26
6. Sohrabi Z, Majidi Z .[ Educational Services Quality Gap: Perspectives Of Educational Administrators, Faculty Members And Medical Students ]. Health promotion.2013;7(5):376-388
7. Mehr Alizadeh Y,Bluhezchii A ,Elhampour H .[ Quality of Educational Services: Graduate Courses: Study A comparative between the two old and new universities]. journal of Iranian Higher Education.2015;7(2):1-24
8. Davarzani1 M , Razghandi F , Golafruz M, Akaberi A. Evaluation of students’ satisfaction from the Education Department of Sabzevar University of Medical Sciences in the second semester of 2007-2008 . the journalof research committee of students at sabzevar university of medical science.2010;15(3,4):9-15
9. Araste H, Baniasadi A. Student Satisfaction Survey of the First Educational Masters Course: A Case Study. Quarterly Journal of Educational Planning.2012;1(2):5-25
10. Abbasian M , Chaman R , Mousavi SA , Amiri M , Gholami Taromsari M , Maleki F, Raei M. Gap Analysis between Students' Perceptions and Expectations of Quality of Educational Services Using Servqual Model. QUMSJ . 2013;7(1): 2-9
11. Haghdoost A A, Rafiei H, Raeisvandi A, Kazemzadeh Y. Satisfaction of Postgraduate Students of Kerman University of Medical Sciences, Iran, with their Training Program and Campus Facilities. SDME . 2015; 12 (2) :355-365
12. Saleem SS, Moosa K , Imam A , Ahmed Khan R . Service Quality and Student Satisfaction: The Moderating Role of University Culture, Reputation and Price in Education Sector of Pakistan . Iranian Journal of Management Studies . 2017 ; 10(1) : 237-258
13. Norouzi F ,Jahani J . Studying the satisfaction of graduate students from the library service of Mashhad Nursing and Midwifery Faculty . JSLIS . 2009 ; 3(3) :197-226
14. Enayati T, Zameni F, Nasirpoor Deravi N. Assessing the quality of educational service in Mazandaran University of Medical Sciences using Servqual Model. JHPM. 2013; 2 (2) :32-39
15. Yarmohammadian M, nazari M, bahmanziari N, moradi R, mirzaii H, navabi H. Assessing the Quality of Educational Services of Isfahan University of Medical Sciences Health Services Management Students based on SERVQUAL Model. Iranian Journal of Medical Education.2015;41(15):319-329
16. Ahmadi M,fereidoni L. New thinking on the Quality of training and the presentation of a Paradigmatic Model (Case Study: Technical and vocational Organization). Journal of Educational Strategies in Medical Sciences.2018;11(4):64-70
17. Changyzi Ashtiyani S,shamsi M. Students Viewpoints about Quality of Educational Health-Care at Arak University of Medical Sciences in 2009. Journal of Research in Medical Education.2011;3(1):17-25
18. Jafari rad A,azizi shamami M, jafari Z. Studying the satisfaction of graduate students from the quality of services of public universities in Tehran. Iranian Engineering Education Quarterly.2015;17(68):113-125
19. Mwiya B, Bwalya J, Siachinji B , Sikombe S , Chanda H , Chawala M . Higher Education Quality and Student Satisfaction Nexus: Evidence from Zambia . SRP . 2017; 8 : 1044-1068
20. Latif KF, Latif I, Farooq Sahibzada U, Ullah M. In search of quality: measuring higher education service quality (HiEduQual). Total Quality Management & Business Excellence. 2019;30(7-8):768-91
21. Alfadhli, M. I., Boshnaf, K. A.-A., Abdulsalam, S. S., & Elhaddad, N. R. (2019). Evaluation of the Quality of Educational Services at the University of Mohammed bin Ali Al-Sanussi (Libya). International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 9(3), 1–15
22. Hatami Far KH, kakojoibari A, Sarmadi M. Study Student Satisfaction with Student Services at Payame Noor University. Quarterly journal of research and planning in higher education.2013;70:117-139
23. Siadat A, Shams B, homaie R, Gharibi L. Satisfaction of Students and Faculty Members of Graduate Studies From Educational Services Management at Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2005; 5 (2) :93-100
24. Zahedi S . A Criticism on the Application of the Servocall Model in the Evaluation of Academic Educational Services: Faculty of Electrical and Computer Engineering, Shahid Beheshti University . 2010 .[Online]. Available from : https://www.civilica.com/Paper-QAUS05-QAUS05_021.html
25. Pourdadash sangedeh M, fahimnia F. Student Satisfaction Survey of Postgraduate Students at Tehran University Faculty of Technology Faculty Information Offices at Tehran University website. Journal of Librarianship.2009;43(50):11-28


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( 6-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها