:: دوره 5، شماره 2 - ( 6-1396 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 40-29 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه مهارتهای مدیریت زمان با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری و بهداشت عمومی
صاحبه یوسفی ، زهرا هرسج ، زهرا جنت علیپور* ، محمود افروز ، نسرین نوابی
مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری رامسر، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، مازندران، ایران.
چکیده:   (10576 مشاهده)
سابقه و هدف: مدیریت زمان یکی از مهم ترین مهارت ها در فعالیت های یادگیری است به نحوی که در برخی از مطالعات به مدیریت زمان بعنوان یکی از موثرترین عوامل تاثیر گذار بر پیشرفت تحصیلی اشاره شده است. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بین مهارت های مدیریت زمان و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری و بهداشت می باشد.
مواد و روشها: این یک مطالعه مقطعی توصیفی تحلیلی است که بر روی 243 نفر از دانشجویان در سال تحصیلی 1396 - 1395 انجام شد. نمونه های پژوهش به روش در دسترس انتخاب گردیدند. به منظور بررسی مهارتهای مدیریت زمان دانشجویان از پرسشنامه مدیریت زمان تسر استفاده شد. داده های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تی مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه و با نرم افزار آماری  SPSSنسخه 24 تجزیه و تحلیل شد. در کلیه آزمونهای آماری p<0.05  به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین مهارتهای مدیریت زمان با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان ارتباط معنی دار وجود دارد (0001/0=p). همچنین بین مهارت مدیریت زمان با جنس، سن، ترم تحصیلی، وضعیت سکونت و علاقمندی به رشته تحصیلی رابطه آماری معنی دار وجود داشت (05/0>p) اما بین وضعیت تاهل و رشته تحصیلی با مهارت مدیریت زمان رابطه معنی داری موجود نبود (05/0<p).
نتیجه گیری: در این مطالعه پیشرفت تحصیلی دانشجویان تحت تأثیر مهارت های مدیریت زمان قرار داشت، اما مهارت مدیریت زمان دانشجویان مورد مطالعه در حد متوسط و نسبتا مطلوب بود. لذا برگزاری کارگاه های آموزشی مدیریت زمان برای ارتقاء تحصیلی دانشجویان توصیه می گردد. زیرا مهارت های مدیریت زمان در عملکرد تحصیلی بسیار مهم است.
واژه‌های کلیدی: پیشرفت تحصیلی، مدیریت زمان، دانشجوی پرستاری، دانشجوی بهداشت
متن کامل [PDF 831 kb]   (3478 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/6/30 | پذیرش: 1396/6/30 | انتشار: 1396/6/30
فهرست منابع
1. Sanaienasab H, Rashidi Jahan H, Saffari M. Influential factors on academic achievement of university students. Iranian Quarterly of Education Strategies, 2013; 5(4):243-249
2. Roudbar M, Ahmadi A, Ebadi Fard Azar F. Associated factors with academic excellence among medical students of Iran University of Medical Sciences: educational year 2009-2010. Teb va Tazkiyeh, 2010; 19(3):37-47
3. Pitt V, Powis D, Levett-Jones T, Hunter S. Factor’influencing nursing students' academic and clinical performance and attrition: An integrative literature review.Nurse Educ Today. 2012 May 15
4. Bahammam AS, Alaseem AM, Alzakri AA,Almeneessier AS, Sharif MM. The relationship between sleep and wake habits and academic performance in medical students: A cross-sectional study. BMC Med Educ,2012; 12:61
5. Roudbari M, Asl Marz B. The Academic progress of Students in Zahedan University of Medical Sciences and its Associated Factors. Strides Dev Med Educ, 2011; 7(2): 147-152
6. Gordon CD, Williams SK, Hudson GA, Stewart J .Factors associated with academic performance of physical therapy students. West Indian Med J, 2010; 59(2):203-8
7. Jahanseir K, Salehzadeh K , Vsaqy H , Mousavi Far I. Effect of Time Management in the academic achievement of students of Islamic Azad University. Journal of Research in the curriculum, Winter 2007; 21(16): 97- 114
8. Ahanchian MR, Lotfi Fatemi SN. The relationship between time management skills and academic achievement in anesthesiology and operating room students. Military Caring Sciences, 2015; 2(2):96-103
9. Darini M, Pazhouhesh H, Moshiri F. Relationship between Employee’s Innovation (Creativity) and time management. Procedia Soc Behav Sci, 2011; 25: 201-13
10. Hajloo N, Gharamaleki NS, Noori S. The Relationship Between Creativity, Conscientiousness, Time Motivational and Attitudinal Aspects and Time Management. Knowledge & Research in Applied Psychology, 2012; 12 (46): 20-29
11. Baghdasariyans A, Hasani F, Zohoorian M. The relationship between students study methods and achievement motivation with time management. J PSYCHOL RES, 2011; 2 (8): 35-45
12. Mirzaei T, Oskouie F, Rafii F. Nursing students' time management, reducing stress and gaining satisfaction: a grounded theory study. Nursing & health sciences, 2012; 14(1):46-51
13. Mirzaei T, Oskouie F, Rafii F. Ravari A. Nursing Students’ Time Management: Unwanted Entry, Marginalization of Educational Tasks. Iran Journal of Nursing 2014; 26(86):39-50
14. Nourian A, Mousavinasab N, Fahri A,Mohammadzadeh A. Medical Students’ Study Skills and Habits in Zanjan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education, 2006; 6(1):101-107
15. Eldeleklioglu J. Investigation of adolescents’time-management skills in terms of anxiety, age and gender variables. Elementary Education Online, 2008; 7(3): 656 – 663
16. Abdul Wahat NH, Mohd Saat NZ, Ching CK, et al. Procedia –Time management skill and Stress level among audiology and speech sciences students of Universiti Kebangsaan Malaysia. Social and Behavioral Sciences, 2012; 59: 704–708
17. Abdul Wahat NH, Mohd Saat NZ, Ching CK, et al. Procedia –Time management skill and Stress level among audiology and speech sciences students of Universiti Kebangsaan Malaysia. Social and Behavioral Sciences, 2012; 59: 704–708
18. Kaya H, Kaya N, Pallo AÖ, Küçük L.Assessing time management skills in terms of age, gender, and anxiety levels: a study on nursing and midwifery students in Turkey. Nurse Education in Practice, 2012; 12(5):284-8
19. Abazari Z, Rigi T. Study habits and skills of Zahedan University of medical sciences. Health Information Management, 2013; 16(9): 848–861
20. Ravari A, Elhani F, Anousheh M, Mirzaei Khalilabadi T. The pattern of time management in college students of kerman university of medical sciences in the year 2006. Iranian South Medical Journal, 2008; 11(1):76-84
21. Saketi P, Tahheri A. The relationship between time management and academic achievements among bachelor and master students of Shiraz University and Shiraz University of medical sciences. Iranian Journal of Medical Education, 2010; 10 (27): 293-300
22. Kebriaei A, Sabahi Bidgoli M , Saeedi A. Relationship between Use of Time Management Skills and Satisfaction with Spending Time among Students of Zahedan University of Medical Sciences. Zanjan Journal of Medical Education Development, 2013; 6(12):79-88
23. Swart AJ, Lombard K, de Jager H. Exploring the relationship between time management skills and the academic achievement of African engineering students–a case study. European Journal of Engineering Education, 2010; 35(1):79-89
24. Hafezi S, Naghibee H, Naderi E, Najafi S, Mahmoodi H. The correlation between personal skill and organizational behavioral time management among educational administrators. J Behavioral Sci, 2008; 2 (2): 183-92
25. Jenaabadi H, Nastiezaie N, Jalalzaei S. The Effect of Time Management Training on Student’s Test Anxiety. Journal of Nursing Education, 2016; 5(1):22-28
26. Bakhtiarpoor S. The Relationship among critical thinking, Meta-Cognition strategies and time management with academic performance in students of Islamic Azad university Ahvaz Branch. Quarterly Journal of Social Psychology (New Findings in Psychology), 2012; 7(22):5-19
27. Eid NM, Safan SM, Diab GM. The Effect of Time Management Skills and Self Esteem of Students on Their Grade Point Averages (GPA). Journal of Nursing and Health Science, 2015; 4(1):82-88
28. Miqdadi FZ, ALMomani AF, Shadid Masharqa MT, Elmousel NM. The Relationship between Time Managementand the Academic Performance of Students from the Petroleum Institute in Abu Dhabi, theUAE. ASEE 2014 Zone I Conference, April 3-5, 2014, University of Bridgeport, Bridgpeort, CT, USA
29. Kooshan M, Heidary A. Study habits in students of Sabzevar School of Medical Sciences. Journal of Sabz evar School of Medical Sciences, 2007; 13(4):185-9
30. Hosseini MH, Ahmadiyeh MH, Abbasi Shavazy M, Islami S. [Study skills in bachelor students in the Yazd School of Public Health 2006]. SDME 2008; 5 (2): 88-93


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( 6-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها