:: دوره 3، شماره 2 - ( 6-1394 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 22-15 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین ارتباط هوش هیجانی با سبک یادگیری دانشجویان رشته پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی اراک
معصومه کلانتری ، محمد رفیعی* ، علیرضا رستمی
گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
چکیده:   (7662 مشاهده)
سابقه و هدف: سبک های یادگیری و هوش هیجانی هر دو از جمله ارکان اساسی رسیدن به موفقیت و پیشرفت تحصیلی می باشند. با توجه به اینکه سبک های یادگیری می توانند پرورش داده شوند و جنبه های مختلف هوش هیجانی نیز با روش های مناسب قابل ارتقا هستند، پ‍ژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط هوش هیجانی با سبکهای یادگیری در دانشجویان پزشکی طراحی و اجرا گردید. مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه تحلیلی مقطعی است که دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک را از نظر هوش هیجانی و ارتباط آن با سبک یادگیری در سال تحصیلی 91-1390، مورد بررسی قرار داده است. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه هوش هیجانی بار – آن و پرسشنامه سبک یادگیری کلب، بوده اند. یافته ها: در این پژوهش 220 دانشجوی پزشکی از مقاطع مختلف شرکت کرده اند. میانگین نمره آزمون هوش هیجانی و انحراف معیار آن به ترتیب 282/8 و34 /40 بود. فراوانی سبک های یادگیری دانشجویان به ترتیب شامل بر همگرا، انطباق یابنده، واگرا و جذب کننده بوده است. بین هوش هیجانی و سبک یادگیری در دانشجویان ارتباط معنی داری وجود نداشت. نتیجه گیری: به منظور رسیدن به سطح بالایی از مهارت های تحصیلی، علاوه بر کسب توانایی های شناختی، فراگیر باید به رشد مناسبی در کنترل هیجانات نیز دست یابد. به عبارت دیگر دستیابی هرچه بیشتر به مؤلفه های هوش هیجانی، صرف نظر از نوع سبک یادگیری، یادگیری بهینه در فراگیران را به دنبال خواهد داشت.
واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی، سبک یادگیری، دانشجویان پزشکی
متن کامل [PDF 384 kb]   (2743 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/5/18 | پذیرش: 1394/3/2 | انتشار: 1394/6/21


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 2 - ( 6-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها