[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 1 - ( 12-1401 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 84-76 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه میزان رضایتمندی و تأثیر روش استفاده از لاگ بوک و روش سنتی گزارش کار، در آموزش و ارزیابی درس باکتری شناسی عملی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان
سعید امانلو* ، حبیب ضیغمی ، فرهاد رمضانی بدر ، نیما معتمد ، منصور اوجاقلو
گروه انگل شناسی و قارچ شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان، زنجان، ایران.
چکیده:   (1192 مشاهده)
سابقه و هدف:  دروس عملی و آزمایشگاهی در پرورش مهارت های تخصصی دانشجویان پزشکی اهمیت و جایگاه ویژه ای دارد. هدف از انجام این مطالعه مقایسه روش استفاده از لاگ بوک و روش سنتی گزارش کار، در آموزش و ارزیابی دروس میکرب شناسی عملی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان می باشد.
مواد و روش­ها:  در این مطالعه نیمه تجربی با یک گروه کنترل،  ابتدا دانشجویان رشته پزشکی به دو گروه شاهد و آزمون تقسیم شدند. ابتدا لاگ بوک ساختارمند برای درس عملی باکتری شناسی مطابق با  طرح درس و سرفصل دروس ابلاغی وزارت بهداشت طراحی شد. سپس دانشجویان گروه مداخله با تکمیل لاگ بوک مورد ارزیابی قرار گرفتند. میزان رضایتمندی و یادگیری دانشجویان در پایان ترم تحصیلی با استفاده آزمون تی مستقل مورد مقایسه قرار گرفت.
یافته‌ها:  در نمرات درس باکتری شناسی عملی اختلاف آماری معنی داری بین دو گروه آزمون (31/2 ± 82/14) و شاهد (87/2 ± 04/15) مشاهده نشد. رضایتمندی از کاربرگ طراحی شده در حیطه های مختلف اهداف آموزشی، انگیزش، ارزشیابی و روش تدریس در سطح زیاد تا خیلی زیاد به دست آمد.
نتیجه‌گیری:  استفاده از لاگ بوک آزمایشگاه، موجب شفاف سازی اهداف آموزشی، انسجام مطالب و اطلاعات طبقه بندی شده، ترغیب دانشجویان به جستجوی مطالب علمی مرتبط با موضوعات درسی، افزایش یادگیری فعال، تعامل بیشتر دانشجویان با استاد درس و با یکدیگر می گردد.
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی، کاربرگ آزمایشگاه، لاگ بوک، باکتری شناسی
متن کامل [PDF 726 kb]   (711 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/12/24 | پذیرش: 1401/12/20 | انتشار: 1401/12/20
فهرست منابع
1. Kitasato H, Takahashi S, Ohbu M, Obata F, Ogawa Z, Sato Y, Hattori M, Saito-Taki T, Hara K, Okano T, Kubo M. Educational program in the Medical Science Course, Kitasato University School of Allied Health Sciences. Rinsho byori. The Japanese Journal of Clinical Pathology. 2008; 1;56(7):606-11.
2. Tahergorabi Z, Moodi M, Kazemi T. The need for reviewing log books in Birjand University of Medical Sciences clinical wards: Letter to Editor. Journal of Birjand University of Medical Sciences. 2017; 15; 24(2): 154-7.
3. Akhavan R, Abbasi B, Habibzadeh SR, Maleki F, Safaee A, Foroughian M, Chegin M, Hatami N, Kalani N, Rayat Dost E. Opportunities and Challenges of Using a Performance Record or Logbook in Medical Education: A Systematic Review Study. Navid No. 2021; 22; 24(79): 76-86.
4. Nasiriani K, Tavangar H, Dehghani N. Survey of Nursing Students and Educators' Satisfaction with the Logbook of Adult-Elderly Nursing Courses. Medical Education Journal. 2022; 15; 10(1): 19-30.
5. Tabish SA. Assessment methods in medical education. International journal of health sciences. 2008; 1; 2(2).
6. Azizi M, Barati H, Khamse F, Barati M, Alizadeh A. The effect of log book design and implementation on students’ satisfaction and performance during a nursing internship course in a military psychiatric hospital. Ebnesina-IRIAF Health Administration. 2016; 18(2): 58-63.
7. Heidari H, Akbari N. Developing and implementing log book in teaching principles and techniques to nursing and midwifery students: Mixed method study. Future of Medical Education Journal. 2017;7(1):14-8.
8. Patil NG, Lee P. Interactive logbooks for medical students: are they useful?. Medical education. 2002; ;36(7): 672-7.
9. Najafi F, Kermansaravi F, Mirmortazavi M, Gheisaranpour HA. The Efficacy of logbook in clinical wards from the viewpoints of nursing faculty members and students. Research in Medical Education. 2017; 10;9(3): 55-64
10. Lotfi M, Zamanzadeh V, Abdollahzadeh F, Seyyed Rassouli E, Jabbarzadeh F. The effect of using logbook on nursing students learning in gynecology wards. Tabriz Nursing and Midwifery Journal 2010; 19:33-8.
11. Schick K, Eissner A, Wijnen-Meijer M, Johannink J, Huenges B, Ehrhardt M, Kadmon M, Berberat PO, Rotthoff T. Implementing a logbook on entrustable professional activities in the final year of undergraduate medical education in Germany–a multicentric pilot study. GMS journal for medical education. 2019; 36(6).
12. Asgari H, Ashoorion V, Ehsanpour S. Teaching and evaluation of field training course for health services management undergraduates: conventional and logbook methods. Iranian Journal of Medical Education. 2016; 10; 16: 552-60.
13. Denton GD, DeMott C, Pangaro LN, Hemmer PA. Literature reviews: narrative review: use of student-generated Logbooks in undergraduate medical education. Teaching and learning in medicine. 2006; 1;18(2): 153-64
14. Barbieri A, Giuliani E, Lazzerotti S, Villani M, Farinetti A. Education in anesthesia: three years of online logbook implementation in an Italian school. BMC medical education. 2015; 15(1): 1-6.
15. Bates R. A critical analysis of evaluation practice: the Kirkpatrick model and the principle of beneficence. Evaluation and program planning. 2004; 1;27(3): 341-7.
16. Valizadeh Haghi H, Zandian H, Molaee S, Azaripour F. Evaluation of the logbook of the department of operative dentistry in Ardabil university of Medical Sciences at 2019 from students’ point of view. Horizons of Medical Education Development. 2020; 21;11(3): 45-58.
17. Mokhtari M, Ahrampoosh MH, Ghaneian M, Teymouri F. Design and Pilot Logbook for Formative Assessment of PhD Environmental Health Students of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd. Development. 2021; 1;12(3): 1-0.
18. Schüttpelz-Brauns K, Narciss E, Schneyinck C, Böhme K, Brüstle P, Mau-Holzmann U, Lammerding-Koeppel M, Obertacke U. Twelve tips for successfully implementing logbooks in clinical training. Medical Teacher. 2016; 2;38(6): 564-9.
20. dos Santos JL, Pestana AL, Guerrero P, Klock P, Erdmann AL. Logbook: experience of teaching-learning management and management in nursing and health. Rev Rene. 2013; 14(4).
21. Golmakani N, Yousefzadeh S. The midwifery students’ perspective about clinical evaluation based on log book. Journal of Research Development in Nursing and Midwifery. 2012; 10;9(1): 103-11.
22. Hoseini BL. Midwifery students' satisfaction with logbook as a clinical assessment means in Mashhad University of Medical Sciences, 2010. Iranian journal of medical education. 2012; 10;11(8): 933-41.
23. Moshfeghy Z, Shahpari M. Midwifery Students’ Satisfaction with Logbook as a Clinical Evaluation Tool in Shiraz University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2015; 10;15: 170-80.
24. Khorashadizadeh F, Alavinia SM. Students' perception about logbooks: advantages, limitation and recommendation-a qualitative study. J Pak Med Assoc. 2012; 62(11): 1184-86.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amanloo S, Zeighami H, Ramezani Badr F, Motamed N, Ojaghloo M. Comparison of the Satisfaction and Effect of Using the Logbook and Traditional Laboratory Worksheet in Teaching and Evaluating of Bacteriology Courses in Zanjan University of Medical Sciences. mededj 2023; 11 (1) :76-84
URL: http://mededj.ir/article-1-436-fa.html

امانلو سعید، ضیغمی حبیب، رمضانی بدر فرهاد، معتمد نیما، اوجاقلو منصور. مقایسه میزان رضایتمندی و تأثیر روش استفاده از لاگ بوک و روش سنتی گزارش کار، در آموزش و ارزیابی درس باکتری شناسی عملی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان. مجله آموزش پزشکی. 1401; 11 (1) :76-84

URL: http://mededj.ir/article-1-436-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( 12-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)