OTHERS_CITABLE
طراحی، اجرا و ارزشیابی آزمون OSCE ویژه دستیاران روانپزشکی بر اساس سرفصلهای کوریکولوم آموزشی دوره تخصص روانپزشکی
سابقه و هدف: یاددهی و یادگیری و ارزشیابی در رشته روانپزشکی همواره مورد توجه بوده است. در طول دوره دستیاری روانپزشکی یادگیری مهارت مصاحبه با بیمار و تجویز درمانهای مناسب از بالاترین اولویتهای آموزشی بهحساب میآید. در این بررسی سعی شده است تا با استفاده از نتایج حاصل از آزمون بالینی ساختاریافته عینی (OSCE) به بررسی تأثیر این آزمونها در ارتقای مهارت دستیاران پرداخته شود.
مواد و روشها: در این مطالعه مقطعی از سال تحصیلی 95-1394 تا 99-1398 تمامی دستیاران رشته روانپزشکی بهصورت هفتگی و طبق سرفصلهای کوریکولوم آموزشی تحت آزمون به روش OSCE قرار گرفتند. پس از آزمون رضایت اساتید و دستیاران با استفاده از پرسشنامه موردبررسی قرار گرفت. همچنین نتایج نمرات این آزمونها با نمرات پایان سال مقایسه شد.
یافتهها: میانگین نمرات دستیاران برای آزمونهای OSCE و پایان هرسال به ترتیب 04/3 ± 21 و 48/18 ± 54/125 بود. ضریب همبستگی پیرسون برای ارتباط بین نمره OSCE و نمره پایان سال در طول این 4 سال تحصیلی متوالی برابر با 830/0 = r و P<001/0 بود. نتایج نظرسنجی اساتید و دستیاران بیانگر سطح رضایت بالا از برگزاری آزمونها بود.
نتیجهگیری: ارتباط نمرات پایان سال با نمرات آزمون OSCE و نتایج نشان دادهشده در موفقیت دستیاران در آزمون بورد تخصصی گواهی بر موفق بودن طراحی و اجرای این آزمون جهت ارتقای مهارت دستیاران در ارزشیابی به روش OSCE میباشد.
http://mededj.ir/article-1-373-fa.pdf
2020-10-31
7
19
10.22088/mededj.9.2.7
آزمون بالینی ساختاریافته عینی
یاددهی
یادگیری
روانپزشکی
ارزشیابی
Designing, Implementation and Evaluation of the OSCE Exam for Psychiatric Assistants Based on the Topics of the Educational Curriculum
Background and Objective: Teaching, learning and evaluation in the field of psychiatry has always been considered. During the psychiatric assistantship course, learning the skill of interviewing the patient and prescribing appropriate therapies is one of the highest educational priorities. In this study, an attempt has been made to investigate the effect of the Objective Structured Clinical Exam (OSCE) on improving the skills of residents.
Methods: In this cross-sectional study from the academic year 2015-2016 to 2009-2010, all psychiatry residents were tested weekly by the OSCE method according to the curriculum topics. After the test, the satisfaction of professors and residents was assessed using a questionnaire. Also, the scores of these tests were compared with the scores at the end of the year.
Findings: The mean scores of residents for OSCE and end-of-year exams were 21 ± 3.04 and 125.54 ± 18.48, respectively. Pearson correlation coefficient for the relationship between OSCE score and end-of-year score during these 4 consecutive academic years was r = 0.830 and P <0.001. The results of the survey of professors and assistants showed a high level of satisfaction with the tests.
Conclusion: The relationship between end-of-year scores and OSCE test scores and the results shown in the success of residents in the specialized board exam is evidence of the success of the design and implementation of the OSCE method to improve the skills of residents in OSCE evaluation.
http://mededj.ir/article-1-373-en.pdf
2020-10-31
7
19
10.22088/mededj.9.2.7
Objectively Structured Clinical Exam
Teaching
Learning
Psychiatry
Evaluation.
Farzan
KHeyrkhah
drfarzankh@yahoo.com
1
Department of Psychiatry, Faculty of Medicine, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0003-1420-5480
SUsan
Moudi
sussan.mouodi@gmail.com
2
Department of Psychiatry, Faculty of Medicine, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-6573-8861
Angela
Hamidia
angela_7633@yahoo.com
3
Department of Psychiatry, Faculty of Medicine, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0003-3113-2383
Romina
Hamzehpour
rominahamzehpour@gmail.com
4
Department of Psychiatry, Faculty of Medicine, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0003-2544-687X
Sekineh
Javadian
javadian1939@yahoo.com
5
Department of Psychiatry, Faculty of Medicine, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0003-2006-5429
Mahbobeh
Khozan
dr-m-khoozan1985@yahoo.com
6
Department of Psychiatry, Faculty of Medicine, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0001-6968-1498
Atefeh
Mosavi
a.mosavi88@yahoo.com
7
Education Department of Yahyanejad Hospital, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0001-8814-3927
Sodabeh
Alidadi
soudabealidadi@yahoo.com
8
Education Development Office, Self-Governing Campus, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0003-0980-7874
OTHERS_CITABLE
دیدگاه دانشجویان مامایی درخصوص امتحان جامع دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
سابقه و هدف: برگزاری امتحان جامع مامایی یکی از دغدغههای عمده دانشجویان مامایی بهشمار میرود و در صورت عدم کسب نمره کافی صلاحیت مامایی آنها موردتأیید قرار نمیگیرد، پژوهش حاضر باهدف بررسی نظرات دانشجویان مامایی درخصوص امتحان جامع دانشکده پرستاری و مامایی اردبیل انجامشده است.
مواد و روشها: در این پژوهش توصیفی-مقطعی 58 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی مامایی در شهریور ماه 1397 وارد مطالعه شدند. نظرات دانشجویان در5 حیطه بالینی لیبر، زایمان، بعد از زایمان، درمانگاه زنان و درمانگاه مادروکودک در فاصله زمانی یک روز بعد از ارزشیابی از طریق پرسشنامه جمعآوری شد. نتایج دادهها با استفاده از آمار توصیفی( فراوانی- درصد و میانگین± انحراف معیار) مورد آنالیز قرار گرفتند.
یافتهها: نظرات دانشجویان در مورد نحوه ارزشیابی با میانگین و انحرافمعیار 81/13± 91/78 در سطح مطلوب بود. میانگین و انحرافمعیار نظرات درمانگاه زنان 37/12 ±51/82، درمانگاه مادروکودک 62/12 ±46/80 ، لیبر 12/13 ±48/79، بعد از زایمان 23/15 ±12/77 و اتاق زایمان73/15 ±02/75 از کل نمره 100 بود.
نتیجهگیری: نظرات دانشجویان مامایی درخصوص امتحان جامع دانشکده پرستاری و مامایی اردبیل در سطح مطلوب است. لازم است علاوه بر ادامه و تداوم برنامههای موجود در جهت بهبود شرایط امتحان و نحوه انجام امتحان به روشهای ارزشیابی دیگر نیز اندیشید.
http://mededj.ir/article-1-374-fa.pdf
2021-09-22
20
27
10.22088/mededj.9.2.20
ارزشیابی نهایی
نظرات دانشجویان مامایی
کارشناسی پیوسته
Attitude of Midwifery Students Regarding the Comprehensive Exam of Ardabil School of Nursing and Midwifery
Background and Objective: Holding a comprehensive midwifery exam is one of the main concerns of midwifery students and if they do not get a sufficient score, their midwifery qualification will not be approved. The aim of this study was to investigate the opinions of midwifery students about the comprehensive exam of Ardabil School of Nursing and Midwifery.
Methods: In this descriptive cross-sectional study, 58 undergraduate midwifery students were enrolled in the study in September 2018. Students' opinions in 5 clinical areas of labor, delivery, postpartum, gynecological clinic and pediatric clinic were collected through a questionnaire one day after evaluation. The results of the data were analyzed using descriptive statistics (frequency-percentage and mean standard deviation).
Findings: Students' opinions on how to evaluate with mean and standard deviation of 78.91 ± 13/81were at the desired level. Mean and standard deviation of gynecological clinic opinions 82.51 ± 12.37, Mother-Child Clinic 80/46 ± 12/62, Liber 79/48 ± 13/12, After delivery 77/12 ± 15/23 And delivery room was 75.02 ± 15.73 out of a total score of 100.
Conclusion: The opinions of midwifery students about the comprehensive exam of Ardabil School of Nursing and Midwifery are at the desired level. In addition to continuing the existing programs to improve the exam conditions and how to take the exam, other evaluation methods should be considered.
http://mededj.ir/article-1-374-en.pdf
2021-09-22
20
27
10.22088/mededj.9.2.20
Final Evaluation
Midwifery Students' Opinions
Bachelor’s Degree
Shiva
Jegargoosheh
shivajegargoosheh@yahoo.com
1
1. School of Nursing and Midwifery, Ardabil University of Medical Sciences, Ardabil, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0002-7609-3800
Farideh
mostafazadeh
f.mostafazadeh@arums.ac.ir
2
Department of Midwifery, School of Nursing and Midwifery, Ardabil University of Medical Sciences, Ardabil, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0003-0280-8831
Zhinoos
Ghamisi
gamissijinous@gmail.com
3
Department of Midwifery, School of Nursing and Midwifery, Ardabil University of Medical Sciences, Ardabil, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0001-6570-6571
firazeh
asadzadeh
asadzadeh1970@gmail.com
4
Department of Midwifery, School of Nursing and Midwifery, Ardabil University of Medical Sciences, Ardabil, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0003-4061-1052
masomeh
rostamneghad
m.rostamnejad1345@gmail.com
5
Department of Midwifery, School of Nursing and Midwifery, Ardabil University of Medical Sciences, Ardabil, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0002-7506-7432
OTHERS_CITABLE
مقایسه دیدگاههای دانشجویان پرستاری دانشگاههای سراسری و آزاد استان یزد در مورد عوامل مرتبط با یادگیری بالینی
سابقه و هدف: آموزش بالینی حدود نیمی از زمان دوران تحصیلی دانشجویان پرستاری را تشکیل میدهد. لذا مطالعه حاضر باهدف تعیین و مقایسه دیدگاههای دانشجویان پرستاری دانشگاههای سراسری و آزاد استان یزد در مورد عوامل مرتبط با یادگیری بالینی انجام شد.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی تحلیلی و مقطعی، ۲۰۰ نفر از دانشجویان سال سه و چهار پرستاری دانشگاههای سراسری و آزاد اسلامی استان یزد به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه "عوامل مرتبط با یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری" جمعآوری گردید. دادهها با نرمافزار SPSS 16، آمار توصیفی و آزمونهای تی مستقل و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نمره کلی از دیدگاه دانشجویان پرستاری سراسری و آزاد از 100 به ترتیب 02/58 و 53/61 بود . نتایج آزمون تی مستقل نشانگر تفاوت معنادار آماری بین دیدگاه دانشجویان سراسری و آزاد در حیطههای ارزشیابی (01/0=P)، ارتباطات حرفهای (001/0=P) و دانشجو (005/0=P) بود.
نتیجهگیری: بر اساس دیدگاه دانشجویان کلیه حیطهها در سطح متوسط قرار دارد، بنابراین لازم است برنامهریزان و متصدیان آموزش پرستاری جهت شناخت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف و ارتقای کیفیت آموزش بالینی بهطور مستمر به بررسی وضعیت موجود پرداخته و از طرفی دانشگاههای سراسری و آزاد از تجربیات مثبت یکدیگر جهت بهبود آموزش بالینی استفاده نمایند.
http://mededj.ir/article-1-375-fa.pdf
2021-09-22
28
39
10.22088/mededj.9.2.28
پرستاری
آموزش بالینی
ارزشیابی
Comparison of Nursing Students\' View of National and Free Universities of Yazd Province on Factors Related to Clinical Learning
Background and Objective: Clinical education accounts for about half of the study time of nursing students. Therefore, a recent study was conducted to determine and compare the view of nursing students of national and free universities of Yazd province on factors related to clinical learning.
Methods: In this descriptive-analytical and cross-sectional study, 200 nursing students of three and four years of Islamic Azad and National Universities of Yazd province were selected by stratified random sampling method. Data were collected using a questionnaire "Factors related to clinical learning of nursing students". Data were analyzed by SPSS16 software, descriptive statistics and independent t-test and analysis of variance.
Findings: The overall score from the perspective of general and free nursing students out of 100 was 58.02 and 61.53, respectively. The results of independent t-test showed a statistically significant difference between the view of national and free students in the areas of evaluation (P = 0.01), professional communication (P = 0.001) and student (P = 0.005).
Conclusion: According to the students, all areas are at a moderate level. Therefore, it is necessary for nursing education planners and administrators to continuously review the current situation in order to identify strengths and correct weaknesses and improve the quality of clinical education, and on the other hand, national and free universities should use each other's positive experiences to improve clinical education.
http://mededj.ir/article-1-375-en.pdf
2021-09-22
28
39
10.22088/mededj.9.2.28
Nursing
Clinical Education
Evaluation
mahnaz
emami
1
Department of Midwifery, Nursing and Midwifry School, research center for nursing and midwifery care, Shahid Sadughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0001-5083-5856
khadijeh
nasiriani
nasiriani@gmail.com
2
Department of Nursing, Nursing and Midwifry School, Maternal and Newborn Health Research Center, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0003-3600-9456
bi bi najmeh
ebadi
3
Nursing Department, Ali Ebn Abitaleb school of Medicine, Yazd branch Islamic Azad University, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0001-6779-9492
OTHERS_CITABLE
میزان اشتغال دانش آموختگان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای رشته نانوفناوری پزشکی و بررسی نگرش و آگاهی آنها نسبت به مبانی کسبوکار
سابقه و هدف: یکی از مهمترین دغدغههای اقتصادی جوامع، بحث اشتغال است. هدف از این مطالعه، بررسی میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دانشآموختگان رشته نانوفناوری پزشکی نسبت به مبانی فناوری و همچنین میزان اشتغال ایشان بود.
مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-مقطعی و با شرکت دانشآموختگان رشته نانوفناوری پزشکی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا انجام شد. جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه چندگزینهای بود.
یافتهها: نتایج بهدستآمده نشان داد که بین دانشگاههای موردمطالعه، تفاوت چشمگیری از بابت شاخصهای موردبررسی مشاهده نمیشد. در جمع نتایج بهدستآمده، میزان آگاهی، نگرش و عملکرد مثبت دانشآموختگان به ترتیب 4/61، 5/74 و 6/32 درصد در مقطع کارشناسی ارشد و 6/45، 7/52 و 9/34 درصد در مقطع دکترای تخصصی بود. همچنین از مجموع دانشآموختگان، 6/19 درصد در مقطع کارشناسی ارشد و 25 درصد در مقطع دکترا بیکار بودند. در مقطع کارشناسی ارشد هیچیک از شرکتکنندگان در مطالعه در بخش خصوصی یا دولتی مرتبط با نانو مشغول به کار نبودند. در مقطع دکترا نیز هیچیک از شرکتکنندگان در بخش خصوصی شاغل نبودند. بهعلاوه این مطالعه نشان داد که واحد درسی آشنایی با مبانی کسبوکار در نانو فناوری در بهبود آگاهی و نگرش دانشآموختگان به ترتیب 1/40 و 25 درصد مؤثر بوده است.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد اگرچه آگاهی و نگرش دانشآموختگان از مسائل مربوط به کسبوکار درزمینه تخصصی نانو پزشکی قابلقبول بوده ولی عملکرد دانشآموختگان از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست.
http://mededj.ir/article-1-376-fa.pdf
2021-09-22
40
51
10.22088/mededj.9.2.40
نانو فناوری پزشکی
اشتغال
آگاهی
نگرش
دانشآموختگان
Employment Rate of NanoMedicine Graduates and Investigation on Their Attitude and Knowledge Towards Business Principles
Background and Objective: Employment rate is an important economic concern in societies. This study aimed to investigate knowledge, attitude and performance of Nano medicine graduates towards business principles.
Methods: In the present descriptive cross-sectional study, Nano medicine graduates (MSc and PhD), and their knowledge, attitude and performance towards the basics of technological business, as well as their employment status were examined using a multi-choice questionnaire.
Findings: The results showed that there was no significant difference between the studied universities in terms of the studied parameters. Overall, the frequencies of good knowledge, favorable attitude, and positive performance were 61.4%, 74.5%, and 32.6% among the master’s graduates and 45.6%, 52.7%, and 34.9% among doctoral graduates, respectively. The unemployment rate was 19.6% among the MSc graduates and 25% among PhD graduates. None of the MSc graduates were employees of private or public governmental sectors related to nanotechnology, and none of PhD graduates were employed in the private sector. In addition, this study showed that including a course of basics of business in nanotechnology was effective in improving the knowledge and attitude of the graduates by 40.1% and 25%, respectively.
Conclusion: The results of this study showed that although the knowledge and attitudes of graduates about the basics of business in the field of Nano medicine were acceptable, their performance was not in a satisfactory level.
http://mededj.ir/article-1-376-en.pdf
2021-09-22
40
51
10.22088/mededj.9.2.40
fatemeh
Oroojalian
f.oroojalian@gmail.com
1
Department of Advanced Sciences and Technologies in Medicine, North Khorasan University of Medical Sciences, Bojnurd, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0002-6849-6853
Sasan
Rajablo
sasanrajabloo711@gmail.com
2
Health Technologies Incubation Center, North Khorasan University of Medical Sciences, Bojnurd, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0001-8801-1633
mehdi
Haresababadi
mehdiharesabadi@gmail.com
3
Department of Nursing, School of Nursing, North Khorasan University of Medical Sciences, Bojnurd, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0002-6966-3246
hossein
Ghanbari
hossein.ghanbari@yahoo.com
4
Department of Medical Nanotechnology, School of Advanced Technologies in Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0001-7639-995X
Sharmin
Kharrazi
sharmin.kharrazi@gmail.com
5
Department of Medical Nanotechnology, School of Advanced Technologies in Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0001-6858-5998
nasrollah
Tabatabie
ntabatabaei@sina.tums.ac.ir
6
Department of Medical Nanotechnology, School of Advanced Technologies in Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0002-2521-8394
AMIR
Amani
a.amani@nkums.ac.i
7
Department of Advanced Sciences and Technologies in Medicine, North Khorasan University of Medical Sciences, Bojnurd, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0003-4302-6270
OTHERS_CITABLE
استراتژی مولتیمدیا در تدریس واحد مراقبتهای جامع پرستاری در بخشهای ویژه: راهکاری اثربخش در زمان شیوع بیماری COVID -19
سابقه و هدف: با شیوع بیماری کرونا و الزام به اجرای تدریس درسامانه نوید دانشگاه علومپزشکی بابل، پژوهشی با هدف تعیین استراتژی اثربخش در تدریس واحد مراقبتهای جامع در پرستاری در بخشهای ویژه اجرا گردید.
مواد و روشها: پژوهش حاضر نیمه تجربی با مداخله یک گروه و در جامعه پژوهشی دانشجویان ترم شش پرستاری دانشکده پرستاری رامسر با تعداد31 نمونه، اجرا گردید. سه نرم خواندن نوار قلب، دیالیز و مولتیمدیا پیس میکر، به علاوه فیلم های مولتی مدیا که مدرس از پاور پوینت تهیه نمود و همچنین فیلمهای دانلود شده که به زبان فارسی برگردانده شده بود، بهعنوان مطالب درسی در سامانه نوید بارگذاری گردید. درحین تدریس از برنامه واتس آپ نیز استفاده شد. در نهایت تاثیر کاربرد برنامه آموزشی براساس آزمون و رضایتمندی دانشجویان با فرم نظر سنجی لیکرت بررسی گردید.
یافتهها: در این بررسی31 نمونه شرکت داشتند. کاربرد استراتژی مولتی مدیا با میزان یادگیری نمونهها رابطه معنادار مستقیم با ضریب همبستگی پیرسون معادل 78/0 = P نشان داد. رضایت از کاربرد این استراتژی در آموزش 81 درصد بوده است. 8/82 درصد دانشجویان از ضعف اینترنت منازل خود در دریافت پیام و مطالب بارگذاری ناراضی بودند. بالغ بر 90 درصد شرکت کنندگان، ازکیفیت صدا و طراحی محیط مطالب بارگذاری شده، راضی بودند.
نتیجهگیری: یادگیری الکترونیکی یک شیوه انعطاف پذیر است که امکان دسترسی به محتوای آموزشی چند رسانه ای و جذاب را در هر زمان و مکان برای دانشجویان پرستاری و پرستاران فراهم می سازد.
http://mededj.ir/article-1-377-fa.pdf
2021-09-22
52
61
10.22088/mededj.9.2.52
مولتی مدیا
تدریس
پرستاری
مراقبتهای پرستاری ویژه
Multi Media Strategy in Teaching a Comprehensive Nursing Care Unit in CCU Wards:An Effective Solution At the Time of the Outbreak of COVID-19
Background and Objective: With the outbreak of COVID-19 and teaching a comprehensive nursing care in Navid system of Babol Medical Science University. A survey was conducted to determine the effective strategy in teaching the comprehensive care in intensive care units as an effective solution.
Methods: The present study was descriptive and was conducted in the research community of sixth semester nursing students of Ramsar College. samples were 31 student. Three software ( reading ECG, dialysis and multimedia pacemaker), the multimedia films that the teacher produced from his PowerPoint and Also downloaded videos that have been translated into Persian, All were uploaded to the system. WhatsApp program was also used during teaching. Finally, students' satisfaction was assessed with a Likert form.
Findings: 31 students participated in this study. Application of multimedia strategy with the learning rate of the samples showed a significant direct relationship( P = 0.78). Satisfaction with the application of this strategy in education was 81%. 82.8% of students were dissatisfied with the weakness of the Internet in their homes in receiving messages and content. Sound quality and design of the loading content of over 90 percent were satisfied.
Conclusion: E-learning as a flexible method, which provides access to multimedia and attractive educational content for nursing students and nurses at any time and place, is also one of the most effective educational methods in the era of coronavirus.
http://mededj.ir/article-1-377-en.pdf
2021-09-22
52
61
10.22088/mededj.9.2.52
Nasrin
Navabi
nasrin.navabi@gmail.com
1
Nursing Care Research Center, Health Research Institute, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0002-0114-3834
fatemeh
Ghafari
2
Nursing Care Research Center, Health Research Institute, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0003-1940-1579
Abbas
Shamsalinia
3
Nursing Care Research Center, Health Research Institute, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0001-7423-7607
OTHERS_CITABLE
ارزیابی رضایت دانشجویان از آموزش مجازی در پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشکی بابل در زمان شیوع همهگیری COVID-19
سابقه و هدف: با توجه به تغییر شیوههای آموزشی و مجازی شدن کلاسهای دانشگاهی در پی همهگیری COVID-19، پس از اقدامات لازم در اینخصوص، جهت بررسی بازخورد دانشجویان نسبت به آنچه در طول سال تحصیلی 1400-1399 تجربه نمودند، در این مطالعه اقدام به سنجش میزان رضایت دانشجویان پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشکی بابل از شیوه آموزش و ارزشیابی مجازی نمودیم.
مواد و روشها: در این مطالعه مقطعی با استفاده از پرسشنامه محققساخته سطح رضایت دانشجویان از آموزش مجازی و آزمونهای پایانترم مورد ارزیابی قرار گرفت. نظرسنجی از طریق سامانه فرادید برگزار گردید. نتایج به صورت فراوانی و درصد فراوانی گزارش گردید.
یافتهها: مجموعاً 250 دانشجو با میزان مشارکت 85/66 درصد از 4 رشته پزشکی عمومی، دندانپزشکی عمومی، کارشناسی فیزیوتراپی و کارشناسی پرستاری در مطالعه شرکت کردند. میزان رضایت کلی دانشجویان نسبت به آموزش مجازی و امکان ایجاد رابطه دوطرفه میان اساتید و دانشجویان و ارائه بازخورد مناسب، در هر 4 رشته متوسط بود. در رابطه با نحوه ارزشیابی پایانترم، 5/ 84درصد از دانشجویان سطح رضایت متوسط و کمتر داشتند. در رابطه با روش تدریس ترجیحی، گزینه انتخابی دانشجویان در تمامی رشتهها، روش تدریس حضوری بود.
نتیجهگیری: با توجه به شرایط کنونی و قبول این واقعیت که آموزشها باید به سمت مجازی شدن برود، به نظر میرسد باید اقدامات بیشتری در خصوص بالا بردن سطح کیفی آموزش مجازی صورت بگیرد تا شیوههای تعاملی بتوانند جایگاه خود را در شیوه آموزش مجازی پیدا کنند.
http://mededj.ir/article-1-378-fa.pdf
2021-09-22
62
72
10.22088/mededj.9.2.62
آموزش مجازی
کلاسهای آنلاین
رضایتمندی
دانشجویان
Evaluation of Students\' Satisfaction with Virtual Education in the Self-Governing Campus of Babol University of Medical Sciences During the Pandemic of COVID-19
Background and Objective: Due to the change in educational methods and virtualization of university classrooms following the COVID-19 epidemic, after the necessary activities in this regard, in order to examine students' feedback on what they experienced during the academic year 1399-1400, in this Study we measured the satisfaction of students of Self-Governing Campus of Babol University of Medical Sciences about virtual education.
Methods: In this cross-sectional study, the level of students' satisfaction with virtual education and end-of-semester tests was assessed using a researcher-made questionnaire. The poll was conducted through the Faradid system. Results were reported in frequency and frequency percentage.
Findings: A total of 250 students with 66.85% participation in 4 fields of general medicine, general dentistry, bachelor of physiotherapy and bachelor of nursingparticipated in the study. The general satisfaction of students with virtual education, and the possibility of establishing a two-way relationship between professors and students and providing appropriate feedback, all 4 disciplines were moderate satisfaction. Regarding the evaluation method at the end of the semester, 84.5% of students had average and lower level of satisfaction. Regarding the preferred teaching method, the choice of students in all fields was face-to-face teaching method.
Conclusion: Given the current situation and accepting the fact that education should move towards virtualization, it seems that more decision should be taken to raise the quality of e-learning so that interactive methods can take their place in the method of education.
http://mededj.ir/article-1-378-en.pdf
2021-09-22
62
72
10.22088/mededj.9.2.62
Virtual Education
Online Classes
Satisfaction
Students
Naghmeh
Ziaie
Ziaiexn@yahoo.com
1
Department of Cardiology, Faculty of Medicine, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0003-4933-8240
Romina
Hamzehpour
rominahamzehpour@gmail.com
2
Department of Psychiatry, Faculty of Medicine, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0003-2544-687X
Mehran
Baghertabar
m.baghertabar@gmail.com
3
IT department of Self-Governing Campus, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0001-7867-8135
Sodabeh
Alidadi
soudabealidadi@yahoo.com
4
Education Development Office, Self-Governing Campus, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0003-0980-7874
Maryam
Ghaemi Amiri
mghedcbabol@gmail.com
5
Department of Medical Education Development, Education Development Center, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0003-2807-7790