fa
jalali
1391
12
1
gregorian
2013
3
1
1
1
online
1
fulltext
fa
اثر روش تدریس تغییر یافته طرح کارایی تیم (TED) و سخنرانی بر رضایتمندی و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان
Effect of Modified Team Effect of Design (m-TED) and Lecture Teaching Methods on Students’ Satisfaction and their Learning in Lorestan University of Medical Sciences
دریافت: 11/9/91، اصلاح: 25/11/91، پذیرش: 27/11/91 خلاصه سابقه و هدف: با وجود انگیزه، دانش و اعتماد به نفس معلمان، تسهیل یادگیری و استفاده صحیح از روش تدریس بریاد دادن و یادگیری موفق تاثیر بسزائی دارد. هدف از این مطالعه مقایسه اثر روش تغییر یافته طرح کارایی تیم با سخنرانی بر رضایتمندی و عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی تغذیه دانشگاه علوم پزشکی لرستان در نیمسال 1 و2 بود مواد و روشها: در این مطالعه نیمه تجربی دانشجویا ن در دو درس رژیم درمانی 1 (نیمسال اول 90-89) و رژیم درمانی2 (نیمسال دوم 90-89) مورد ارزیابی قرار گرفتند. در نیمسال اول 8 جلسه اول تدریس به روش مشارکتی از نوع طرح کارایی تیم ((TED و 8 جلسه بعدی به روش معمول سخنرانی و در نیمسال دوم به صورت معکوس بود (8 جلسه اول سخنرانی). برای سنجش رضایتمندی پرسشنامه رضایتمندی محقق ساخته استفاده شدکه بعد از هر 4 جلسه در طی دو ترم تکمیل گردید. برای عمکرد تحصیلی هم نمره امتحان پس از هر دوره روش تدریس منظور شد. برای تحلیل داده ها از طرح اندازه های تکراری و آزمونt در گروههای مستقل استفاده شد. یافته ها: میانگین نمرات در دو روش تدریس مشارکتی تفاوت معنی داری نداشت (89/0±14/6 برای روش مشارکتی در مقابل 60/0±32/6 برای روش سخنرانی 61/0-=t، 54/0=p). اما میزان رضایتمندی در روش تدریس مشارکتی 98/3±30/45 به طور معنی داری بالاتر از روش سخنرانی 54/6±6/32 بود (0011/0p=). نتیجه گیری: استفاده از روش مشارکتی طرح کارایی تیم در تدریس دانشجویان رشته تغذیه می تواند باعث افزایش انگیزه درونی دانشجویان شود و فرصتی برای افزایش کیفیت آموزش به دست آورد.
Biannual Medical Education, Babol Univ Med Sci 1(1) Autumn, Winter 2012-2013 pp: 7-12 Received: Dec 1th 2012, Revised: Feb 13th 2013, Accepted: Feb 15th 2013. ABSTRACT BACKGROUND AND OBJECTIVE: In attention to teachers’ motivation, knowledge and confidence, facilitated learning, using of appropriated teaching method has most effectiveness on teaching and learning. The aim of this study was to comparemodified Team Effect of Design (m-TED) teaching method and lecture method on students’ performance and their satisfaction in nutrition students of Lorestan university of medical sciences. METHODS: In this quasi experimental study, students in diet therapy 1(first course 89-90) and 2 (second course 89-90) were evaluated.In first course, diet therapy (1) was taught by m-TED for 8 sessions and else 8 sessions was taught by lecture method. This process was reverse for diet therapy (2) in second course.For measuring satisfaction, satisfaction questionnaire was used. The questionnaire was completed after each 4 session by students. Multiple choice question (MCQ) was carried out as midterm exam and final exam for both two course. Mann-Whitney U and repeated measure test were included for data analyses. FINDINGS: Mean of mark for m-TED teaching method and lecture method had not significant difference (t=-0.61, p=0.54). Mean of mark for m-TED teaching method was 6.14±0.98 and for lecture method was 6.32±0.6. The mean score of the m-TED method students’ satisfaction (45.30±3.98) was higher than lecture method(32.6±6.54) (p=0.0001). CONCLUSION: The study showed that m-TED teaching method could be useful in teaching nutrition student and could enhance their intrinsic motivation, which in turn could improve learning quality.
TED method, Lecture method, Satisfaction, Academic Performance
طرح کارایی تیم، سخنرانی، رضایتمندی، عملکرد تحصیلی
7
12
http://mededj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1&slc_lang=fa&sid=1
2012/10/10
1391/7/19
2013/02/13
1391/11/25
Ali
Farhadi
Social Science Research Center, Lorestan University of Medical Sciences, Khorramabad, Iran
علی
فرهادی
farhady@gmail.com
1930343922
0031947532846001
Yes
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان
Ebrahim
Fallahi
Social Science Research Center, Lorestan University of Medical Sciences, Khorramabad, Iran
ابراهیم
فلاحی
falahi@lums.ac.ir
4208866500
0031947532846002
No
مرکز تحقیقات تغذیه، دانشکده بهداشت و تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی لرستان
Shirin
Ghazi
Educational Development Center
شیرین
قاضی
ghazi.shirin@yahoo.com
4070752609
0031947532846003
No
مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان
fa
بررسی تاثیر آموزش همسان به همسان بر میزان یادگیری دانشجویان پرستاری در مرکز مهارتهای بالینی دانشگاه علوم پزشکی مازندران
Effect of Peer Education on Practical Skills Learning of Nursing Students in Clinical Skill Lab (CSL) of Mazandaran University of Medical Sciences
سابقه و هدف: آموزش همسان به همسان می تواند روش آموزشی مفیدی در آموزش مهارتهای بالینی باشد. در این روش دانشجویان به صورت همزمان هم نقش معلم و هم نقش فراگیر را به عهده می گیرند و در امر یادگیری به یکدیگر کمک می کنند. این شیوه روش مفیدی جهت آماده کردن دانشجویان جهت اجرای نقشهای آتی می باشد. از آنجا که این روش در جهت یادگیری دانشجویان پرستاری در ترمهای اولیه ورود به دانشگاه کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش همسان به همسان بر میزان یادگیری دانشجویان پرستاری در مرکز مهارتهای بالینی انجام شده است.
مواد و روشها: در مطالعه نیمه تجربی حاضر 73 نفر از دانشجویان پرستاری به صورت تصادفی به دو گروه کنترل (36 دانشجو) و گروه مداخله (37 دانشجو) اختصاص یافتند (ورودی نیم سال متفاوت). دانشجویان ترم 5 و 6 به عنوان اموزش دهنده همسان بودند. هر دو گروه توسط عضو هیات علمی آموزش دیدند. گروه مداخله پروسیجرها را توسط دانشجویان راهنما و گروه کنترل با حضور مربی تمرین کرده و رفع اشکال نمودند. ارزشیابی توسط عضو هیات علمی بی اطلاع از گروه و توسط یک چک لیست 20 نمره ای یکسان صورت گرفت. جهت بررسی روایی از روش روایی محتوی و جهت پایایی ارزیابی ها از روش توافق بین مشاهده گرها با میزان 79/0=r استفاده شد.
یافته ها: میانگین سنی 73 شرکت کننده که کلا مونث بودند 28/18 سال، با حداقل 18 سال و حداکثر 21 سال، بود. میانگین سنی گروه کنترل 29/18 سال و میانگین سنی گروه مداخله 27/18 سال بود. اختلاف سنی دو گروه از نظر آماری معنی دار نبود (24/0p=). بررسی نتایج نشان داد میانگین نمره در گروه تجربی 91/2±78/15و در گروه کنترل 48/3±37/15 بود آزمون تی مستقل تفاوت معنی داری را بین دو گروه نشان نداد (59/0p=).
نتیجه گیری: نمره مهارتهای عملی دانشجویانی که از روش آموزش همسان به همسان استفاده کرده بودند. مشابه گروه کنترل بود که نشان می دهد این شیوه می تواند مانند آموزش توسط مدرسین موثر باشد. بنابراین پیشنهاد می شود در آموزش دانشجویان پرستاری در مرکز مهارتهای بالینی از دانشجویان ترم بالاتر به عنوان همتا در یادگیری در گروههای کوچک استفاده شود.
BACKGROUND AND OBJECTIVE: Peer education is a useful method for clinical skill learning. Students play as instructor and learner roles simultaneously and help each other in learning process. This is an effective method in providing students for their future roles. This study was performed to evaluate the effect of peer education on practical skills learning of nursing students in clinical skill lab (CSL).
METHODS: In this quasi-experimental study 73 nursing students were randomly allocated to intervention (37 students) and control (36 students) groups, for different entrance years. Students who educated in 5 and 6 semester (mentors) were performed peer education. All of two groups were educated by one academic member. Intervention group and control group were practiced by mentors and academic member, respectively. Evaluation was done by one academic member who had no information about students groups through the same checklist. This checklist had 20 scores. Validity and reliability were obtained by content validity and observer agreement (r=0.79) methods, respectively.
FINDINGS: The mean age of 73 female students was 18.28 years. Mean age in control group was 18.2 years and in intervention group was 18.27. There was no significant difference in the mean age between the two groups. The mean scores were 15.78±2.91 in the intervention group and 15.37±3.48 in the control group. There was no significant difference in the mean scores between the two groups (p=0.59).
CONCLUSION: There was no significant difference in the mean scores between the two groups, this indicates that peer education is effective like instructor education.Therefore, it is suggested to use of junior students as mentors in clinical skill labs in nursing education.
Peer education, Nursing students, Clinical skill lab (CSL)
آموزش همسان به همسان، دانشجویان پرستاری، مرکز مهارتهای بالینی
13
17
http://mededj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-2&slc_lang=fa&sid=1
2012/10/102012/10/10
1391/7/19
2013/02/132013/02/13
1391/11/25
Fatemeh
Hajihosseini
Shahid Beheshti University of Medical Sciences
فاطمه
حاجی حسینی
fatemeh.hajihosseini@gmail.com
0031947532846004
0031947532846004
Yes
دانشگاه شهید بهشتی
Ahmad
Izadi
Department of Psychology, Imam Hossein University, Tehran, Iran
احمد
ایزدی
0031947532846005
0031947532846005
No
گروه روانشناسی، دانشگاه امام حسین(ع) تهران
Masomeh
Mahboobi
Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
معصومه
محبوبی
0031947532846006
0031947532846006
No
دانشکده پرستاری حضرت زینب (س) آمل، دانشگاه علوم پزشکی مازندران
Roghayeh
Mohammadtabar
Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
رقیه
محمدتبار
0031947532846007
0031947532846007
No
بیمارستان امام رضا (ع) آمل، دانشگاه علوم پزشکی مازندران
fa
نظرسنجی از دانشجویان دندانپزشکی بابل در خصوص نحوه ارزیابی دروس دوره علوم بالینی
Assessment Students’ Opinion About the Evaluation of Educational Programs in Babol Dental School
سابقه و هدف: ارزیابی جزء لاینفک برنامه های آموزشی محسوب می شود و بی تردید انجام ارزیابی مناسب می تواند باعث ارتقای سطح کیفی آموزش شود. هدف این مطالعه، بررسی وضعیت ارزیابی دروس نظری و عملی از دیدگاه دانشجویان می باشد.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی، مقطعی بر روی 56 دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام گرفت. پرسشنامه ای در دو قسمت بخشی شامل 5 سوال چند گزینه ای و بخش دیگر شامل جدولی مربوط به نحوه ارزیابی دانشجویان (11 مورد ارزیابی نظری و 4 مورد ارزیابی عملی) بود که هر مورد امتیاز صفر تا 4 دریافت می کرد. وضعیت کلی ارزیابی در دانشکده و به تفکیک دروس مختلف تقسیم بندی و محاسبه شده و اطلاعات با کمک نرم افزار SPSS 17 و تست آماری Mann-Whitney مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: ارزیابی در دانشکده، متوسط اعلام شد، که این مورد ارتباطی با سن، جنس، سال ورودی، معدل و سهمیه ورودی دانشجویان نداشت (086/0=p). تمامی گروهها امتیاز متوسط را کسب کردند، به جز گروه پروتز که امتیاز نامطلوب را کسب کرد (343/0=p). در بررسی وضعیت دروس نظری، تمامی بخشها امتیاز متوسط را کسب کردند. در بررسی وضعیت عملی، بخش جامعه نگر امتیاز مطلوب (001/0=p)، بخشهای پروتز (987/0=p)، پریودنتولوژی (058/0=p) و جراحی (492/0=p) امتیاز نامطلوب و سایر بخشها امتیاز متوسط کسب کردند.
نتیجه گیری: با توجه به نظر دانشجویان که وضعیت ارزیابی را به کلی متوسط اعلام کردند، میتوان اینگونه نتیجه گرفت که روش های ارزیابی دروس نظری و عملی در دانشکده دندانپزشکی نیاز به بازنگری اساسی دارد.
BACKGROUND AND OBJECTIVE: Evaluation is one of the inseparable parts of educational programs of academy and a well-organized evaluation can promote the quality of education doubtlessly. The purpose of this study was to investigate the evaluation status of theoretical & practical units from students, point of view.
METHODS: This descriptive-analytic study was conducted cross-sectional on 56 dental students of Babol University of medical sciences (entrance 2003, 2004). Questionnaire was designed in two parts, part I contained 5 multiple choice questions and part II contained a table on students evaluation (11 items for theoretical units and 4 items for practical units), each item was scored 0-4 according to the student's idea. The overall status of evaluation was determined and separated for each department.Finally all data were analyzed with SPSS software and statistic test of Mann-Whiteney.
FINDINGS: According to our findings, overall status of evaluation in school was assessed to be fair to undesirable which was not related to age, gender, year of entrance,academic average and entrance quota (p=0.086). According to the total score of each department, all departments ranked in moderate score except for prosthesis department which ranked in undesirable range (p=0.343). In evaluation of theoretical units, all departments ranked in moderate score and in evaluation of practical units, community-oriented dentistry department ranked in optimal score (p=0.001), prosthesis department (p=0.987), periodontology department (p=0.058) and surgery department (p=0.492) ranked in undesirable and other departments ranked in moderate scores.
CONCLUSION: According to the results,all of the students in this study, represented the theoretical and practical evaluation status of Dental School of Babol,in undesirable range. Students with different ages, different genders, different entrance year, entrance quota and different academic averages all agreed on this opinion,therefore we can conclude that revision in theoretical and practical evaluation of school is inevitable.
Evaluation, Theoretical and Practical lessons, Dental Student.
ارزیابی، دروس عملی و نظری، دانشجوی دندانپزشکی
18
25
http://mededj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-3&slc_lang=fa&sid=1
2012/10/102012/10/102012/10/2
1391/7/11
2013/02/132013/02/132013/03/17
1391/12/27
Mina
Motallebnejad
Dental Materials Research Center, Dental School, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
مینا
مطلب نژاد
mmotallebnejad@yahoo.com
0031947532846008
0031947532846008
Yes
مرکز تحقیقات مواد دندانی دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل
Sina
Haghanifar
Dental Materials Research Center, Dental School, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
سینا
حقانی فر
0031947532846009
0031947532846009
No
مرکز تحقیقات مواد دندانی دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل
Iman
Jahanian
Medical Education Department, Education Development Center, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
ایمان
جهانیان
00319475328460010
00319475328460010
No
گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل
Mina
Farsiani
Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
مینا
فارسیانی
00319475328460011
00319475328460011
No
دانشگاه علوم پزشکی بابل
fa
بررسی دیدگاه دانشجویان پرستاری از وضعیت آموزش بالینی در دانشگاه علوم پزشکی بابل
Clinical Education Status According to the Nursing Students’ Point of View, Babol Medical Sciences University
سابقه و هدف: برنامه ریزان آموزش پرستاری، اصلی ترین بخش در آموزش پرستاری را آموزش بالینی می دانند و معتقدند که دانشجویان پرستاری می توانند دانش نظری خود را با انجام کار در محیط کارآموزی توسعه بخشند. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان دانشکده های پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شده است.
مواد و روشها: این پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی است که درنیم سال اول سال تحصیلی 90-89 بر روی 150 دانشجوی سال آخر پرستاری در دانشکده های پرستاری ومامایی بابل، آمل و رامسر که به صورت سرشماری انتخاب شده بودند انجام گردید. سپس، پرسشنامه های وضعیت آموزش بالینی جهت تکمیل در اختیار آنان قرار گرفت. پس از تکمیل پرسشنامه ها، اطلاعات با استفاده از spss نسخه16 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته ها: دانشجویان حیطه های اهداف آموزشی (61/4±94/25) و عملکرد مربیان (63/3±62/21) را خوب، محیط بالینی (58/2±22/9) و برخورد با دانشجویان در محیط بالین (57/2±23/9) و حیطه های نظارت و ارزشیابی (15/2±26/8) و وضعیت کلی آموزش بالینی (87/12±32/74) را، متوسط ارزیابی کردند. بین دیدگاه دانشجویان درمورد وضعیت آموزش بالینی با متغیرهای سن، محل سکونت، دوره تحصیلی (روزانه و شبانه) تفاوت معنی داری مشاهده نشد.
نتیجه گیری: با توجه به یافته های این پژوهش به نظر می رسد وضعیت آموزش بالینی رشته پرستاری نیازمند برخورداری از امکانات کافی می باشد. آموزش اثربخش به ویژه در محیط بالین مستلزم وجود پارامترهای مختلفی است که باعث تسهیل یادگیری، ایجاد انگیزه ونیز احساس علاقه به کار در محیط بالین می گردد.
BACKGROUND AND OBJECTIVE: Nursing education planners know that clinical education has the most importance of role in nursing education and nursing students can develop their theoretical knowledge with practicing in field.This study was done for determining of clinical education status from viewpoint of nursing students in nursing schools of Babol medical sciences university.
METHODS: This study is cross-sectional, descriptive that was done on 150 nursing students in the terms7;8 in Babol, Amol and Ramsar nursing schools. After sampling, the clinical education questionaaires were filled by nursing students. Then, data was analyzed with spss (version 16).
FINDINGS: In general, education goals (25.94±4.61), tutorial performance (21.62±3.63) and clinical practice were evaluated well and communication with students, evaluation and global clinical education status were reported moderate by nursing students. Results don’t show meaningful correlation between age, city, course, and viewpoint of nursing students about clinical education status
CONCLUSION: Generally, viewpoint of nursing students about educational goals and tutorial performance was reported positive and student interaction, was moderate. Therefore, sufficient facilities in clinical education of nursing schools must be supplied. Effective education, specially in clinical practice needs different parameters that cause to develop easy learning, motivation and interest in work in clinical practice.
Clinical education, Student, Nursing
آموزش بالینی، دانشجو، پرستاری
26
33
http://mededj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-4&slc_lang=fa&sid=1
2012/10/102012/10/102012/10/22012/09/16
1391/6/26
2013/02/132013/02/132013/03/172013/02/13
1391/11/25
Zahra
Fotoukian
Department of Nursing , Ramsar Nursing school, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
زهرا
فتوکیان
00319475328460012
00319475328460012
No
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی رامسر ، دانشگاه علوم پزشکی
Seyyed Javad
Hosseini
Department of Nursing , Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
سیدجواد
حسینی
sydjvd_Hosseini@yahoo.com
00319475328460013
00319475328460013
Yes
گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بابل
Zahra
Beheshti
Department of Nursing , Nursing school, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
زهرا
بهشتی
00319475328460014
00319475328460014
No
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی حضرت زینب (س) آمل، دانشگاه علوم پزشکی مازندران
Ali
Zabihi
Infertility and Reprodactive Health Recearch Center, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
علی
ذبیحی
00319475328460015
00319475328460015
No
مرکز تحقیقات باروری و ناباروری حضرت فاطمه الزهرا (س)، دانشگاه علوم پزشکی بابل
Parvin
Aziznejad
Department of Nursing , Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
پروین
عزیزنژاد
00319475328460016
00319475328460016
No
گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بابل
Fatemeh
Ghaffari
Department of Nursing , Ramsar Nursing school, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
فاطمه
غفاری
00319475328460017
00319475328460017
No
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی رامسر ، دانشگاه علوم پزشکی بابل
fa
تاثیر آموزش اصطلاحات پزشکی بر یادگیری درس آناتومی دانشجویان پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
The Effect of Teaching Medical Terminology on Learning of Anatomy in Paramedics´ Students of Urmia University of Medical Sciences
سابقه و هدف: هدف از این مطالعه مقایسه سخنرانی وآموزش مفاهیم واژگان و اصطلاحات بر یادگیری درس آناتومی دانشجویان رادیولوژی است.
مواد و روشها: تعداد 50 نفر دانشجوی ترم اول رادیولوژی به بصورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایشی تقسیم شدند. برای گروه کنترل مباحث آناتومی به روش سخنرانی و برای گروه آزمایش در هنگام تدریس با مفاهیم و اصطلاحات آناتومی آاشنا شدند. از دانشجویان آزمون های میان ترم و پایان ترم گرفته شد و نتایج مقایسه گردید.
یافته ها: نمرات پایان ترم گروه آزمایش بطور معنی داری بیشتر از گروه کنترل بود.
نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان می دهد٬ آموزش مفاهیم و اصطلاحات آناتومی، علاوه بر اشتیاق در یادگیری، از حفظ کردن مطالب جلوگیری می نماید.
BACKGROUND AND OBJECTIVE: The aim of this study was to compare lecture and learning of concepts and terminology in teaching of anatomy in the students of radiology.
METHODS: Fifty freshmen students were divided into two groups randomly: control and experimental. The control group was taught through traditional method and the experimental group was taught the concepts and terminology in anatomy. Students were evaluated through midterm and final exams and results were compared.
FINDINGS: Final exam scores in the experimental group were higher than the control group significantly.
CONCLUSION: This study shows teaching about concepts and terminology in anatomy, motivates students to study more and avoid memorizing the materials.
Teaching, Medical terminology, Anatomy, Learning
آموزش، اصطلاحات پزشکی، آناتومی، یادگیری.
34
39
http://mededj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-5&slc_lang=fa&sid=1
2012/10/102012/10/102012/10/22012/09/162012/11/5
1391/8/15
2013/02/132013/02/132013/03/172013/02/132013/02/13
1391/11/25
Gholamhossein
Farjah
Neurophysiology Research Center, Urmia University of Medical Sciences, Iran
غلامحسین
فرجاه
hfarjah@hotmail.com
00319475328460018
00319475328460018
Yes
مرکز تحقیقات نوروفیزیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
Hayedeh
Feizipour
Urmia university of Medical Sciences, Iran
هایده
فیضی پور
00319475328460019
00319475328460019
No
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
fa
مقایسه نتایج دو مرحله ارزشیابی استاد از دیدگاه فراگیران
Comparing Two Stages of Teacher Assessment From Students Prospective
خلاصه سابقه و هدف: استفاده از نظرات فراگیران یکی از روشهای مناسب برای مطالعه و به سازی آموزش مدرسین است. همواره فرایند اجرای ارزشیابی و نمره حاصله امری چالش برانگیز بوده است که بر این اساس، هدف این مطالعه مقایسه نمره ارزشیابی استاد در 2 مرحله توسط فراگیران بوده است. مواد و روشها: در این مطالعه مقطعی110 دانشجو طی 3 نیمسال متوالی از نیمسال دوم سال تحصیلی 89-88 الی نیمسال دوم 90-89 و برای 6 درس شرکت داشتند. نظر خواهی توسط فرم شماره 3 مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی مشتمل بر 13 سوال انجام شد. ارزشیابی نخست توسط مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی بابل در هر نیمسال انجام شد. دومین ارزیابی توسط استاد مربوطه در آخرین جلسه کلاس درس صورت گرفت. از آزمون های آماری t زوج و ویلکاکسون در محیط نرم افزار SPSS نسخه 15 برای مقایسه استفاده شد. یافته ها: نتایج آزمون t زوج حاکی از عدم اختلاف معنی دار میانگین نمره کل دو ارزیابی بود (46/0=p). برای مقایسه میانگین هر سوال پرسشنامه به تنهایی در اولین و دومین ارزیابی بدلیل عدم توزیع نرمال از آزمون ویلکاکسون استفاده شد که نتایج نشاندهنده عدم اختلاف معنی دار برای تمام 13 سوال بوده است. نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد که زمان ارزشیابی تاثیر معنی داری بر نمره ارزشیابی استاد ندارد. همچنین اختلافی بین نمره ارزشیابی حاصله توسط استاد و شخص دیگر وجود ندارد. ضمنا توصیه می شود چنانچه قرار است از نتایج برای اخذ تصمیمی در مورد استاد استفاده شود میبایست چند نیمسال متوالی ارزیابی صورت گیرد و اساتید از رتبه خود در مقایسه با سایر همکاران مطلع شوند.
ABSTRACT BACKGROUND AND OBJECTIVE: Having students' opinions is an appropriate method for teachers' educational development. Accomplishment of evaluation and acquired scores always have been challenged, so the aim of the present study was to compare two stages of teacher evaluation from students' opinion. METHODS: In this cross-sectional study, 110 students during the second term of educational year 1388-1389 to 1389-1390 participated. Assessment was done by form No.3 of Educational Development Center (EDC) which contained 13 questions. First evaluation was done by EDC. The second evaluation was done in the last session by the teacher. Data analyzed by paired t-test and wilcoxon with SPSS version 15. FINDINGS: Results of paired t-test showed that there was no significant difference between two evaluation (p=0.46). Wilcoxon test was used to compare each question of questionnaire for lack of normal distribution and results did not show significant differences for all the 13 questions. CONCLUSION: The present study demonstrated no differences according to the time of evaluation. Besides, no differences were seen between evaluations done by the teacher and another evaluator. If results are going to be used for any decision making about the teacher, it is recommended to perform evaluation in several terms, so, the teachers can be informed about their ranking in comparison with other colleagues.
Teacher, Evaluation, Students
ارزشیابی، استاد، فراگیران
40
44
http://mededj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-6&slc_lang=fa&sid=1
2012/10/102012/10/102012/10/22012/09/162012/11/52012/12/4
1391/9/14
2013/02/132013/02/132013/03/172013/02/132013/02/132013/02/18
1391/11/30
Mohammad
. Taghipour-Darzi
Babol University of Medical Sciences
محمد
تقی پور درزی
00319475328460024
00319475328460024
No
دانشگاه علوم پزشکی بابل
man
Jahanian
Babol University of Medical Sciences
ایمان
جهانیان
dr.jahanian@yahoo.com
00319475328460025
00319475328460025
Yes
دانشگاه علوم پزشکی بابل
holamreza
Bineshpajooh
Babol University of Medical Sciences
غلامرضا
بینش پژوه
00319475328460026
00319475328460026
No
دانشگاه علوم پزشکی بابل
fa
بررسی نظرات دانشجویان دانشکده پیراپزشکی بابل در مورد عملکرد اساتید مشاور
Assessment of Satisfaction Rate of Paramedical Students About their Professor Advisors Activities at Babol University of Medical Sciences, 2011
خلاصه سابقه و هدف: هدف کلی آموزش، انتقال اطلاعات بشری از یک نسل به نسل دیگر و ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار فرد است. راهنمایی و مشاوره تحصیلی دانشجویان توسط اعضاء هیات علمی می تواند سبب پیشرفت تحصیلی و نیز بهبود کیفیت زندگی آینده آنان گردد. هدف از این پژوهش بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان دانشکده پیراپزشکی بابل از نقش اساتید مشاور می باشد. مواد و روشها: این مطالعه مقطعی در نیمسال اول سال تحصیلی 91-90 با حضور کلیه دانشجویان پیراپزشکی در تمامی مقاطع و رشته های تحصیلی از سال 1387 تا 1389 انجام شد .اطلاعات از طریق پرسشنامه ای چند گزینه ای، در ارتباط با حیطه های مختلف فعالیت اساتید مشاور جمع آوری گردید و سپس تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS.V.18 انجام شد. یافته ها: در این مطالعه 424 نفر با میانگین سنی 7/2±21 سال شرکت نمودند. 50% از ایشان از زمینه های مختلف فعالیت های اساتید مشاور آگاهی داشتند. بیشترین مراجعه دانشجویان به اساتید مشاور در رابطه با اخذ منابع علمی و آموزشی و مشکلات تحصیلی بوده که به ترتیب میزان رضایتمندی مطلوب، 3/49% و 6/47% بوده است. همچنین از بین دانشجویان، فقط 2/32% از فعالیت های اساتید، رضایت زیاد داشته و 2/70% از آنان بر ضرورت وجود استاد مشاور، تأکید داشتند. نتیجه گیری: اگرچه حدود 3/1 دانشجویان از فعالیتهای اساتید مشاور رضایت فراوان داشتند اما این پژوهش نشان داد که تا دستیابی به اهداف مورد نظر در ارتباط با نقش اساتید مشاور، فاصله وجود داشته و نیاز به تحقیقات بیشتر در این راستا و نیز فراهم نمودن امکانات مختلف، جهت ارائه هرچه بهتر خدمات مشاوره ای، وجود دارد.
ABSTRACT
BACKGROUND AND OBJECTIVE: The main purpose of training is conveying knowledge from one generation to next one. This may lead to appropriate changes in human behavior. Students undergoing regular consults by their professor advisors can assist to their educational development and this process can improve their quality of life in the future. This study aimed to evaluate the rate of satisfaction in paramedical students about the activities of their professor advisors.
METHODS: This study was performed on all students at Paramedical Faculty in Babol university of Medical Sciences, during the first semester of academic year, 2011. In addition to demographic data, participants were interviewed on different aspects of professor advisors activities via a questionnaire. Data were analyzed using the SPSS software version 18.
FINDINGS: In overall, 424 students participated in the current study. The mean of age was 21±2.7 years. 212 out of 424 (50%) students were alert about the various activities of their professor advisors. The most reasons for referring the students were to get scientific and educational resources and academic problems with 49.3% and 47.6% satisfaction rates, respectively, also, 32.2% of participants were very satisfied from their professor advisors activities and 70.2% of them believed that professor advisors program is a necessity.
CONCLUSION: Although about 1/3 of students were very satisfied from their professor advisors activities but there is a major gap to desired goals of the professor advisors program. This study suggested that workshops on "different aspects of advisors activities" should be planned for professor advisors and students, also, furher studies on this field should be performed to provide better consulting services.
Professor advisor, Students, Opinion, Advisors, Performance, Satisfication
استاد مشاور، نظرات دانشجویان، عملکرد اساتید، رضایتمندی
45
50
http://mededj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-7&slc_lang=fa&sid=1
2012/10/102012/10/102012/10/22012/09/162012/11/52012/12/42012/09/23
1391/7/2
2013/02/132013/02/132013/03/172013/02/132013/02/132013/02/182013/02/14
1391/11/26
Zahra
Moulana
Babol University of Medical Sciences
زهرا
مولانا
00319475328460027
00319475328460027
No
دانشگاه علوم پزشکی بابل
Zahra
Shahandeh
Babol University of Medical Sciences
زهرا
شاهنده
shahandeh_za@yahoo.com
00319475328460028
00319475328460028
Yes
دانشگاه علوم پزشکی بابل
Haydeh
Alaoddolehei
Babol University of Medical Sciences
هایده
علاء الدوله ای
00319475328460029
00319475328460029
No
دانشگاه علوم پزشکی بابل
Narges
Kalantari
Babol University of Medical Sciences
نرگس
کلانتری
00319475328460030
00319475328460030
No
دانشگاه علوم پزشکی بابل
fa
تأثیر آموزههای دینی در به کارگیری اخلاق عمومی و حرفهای دانشجویان رشته پزشکی
The Influence of Religion on Public and Professional Ethics of Medical Students in Babol University of Medical Sciences
خلاصه سابقه و هدف: امروزه این سوال که جنبه های معنوی سلامت چگونه می توانند در چارچوب ارتباط پزشک و بیمار قرار گیرند به یکی از بحث های جدی در حوزه پزشکی و احترام به ارزش های بیمار تبدیل شده است. مقاله حاضر با هدف بررسی تاثیر شاخصه های اخلاق قرآنی و اسلامی از طریق ارسال ایمیل به دانشجویان سال آخر رشته پزشکی اجرا شد. مواد و روشها: در این مطالعه مداخله ای، تعداد 75 نفر از دانشجویان سال آخر رشته پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی بابل با روش غیر تصادفی آسان وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوری داده ها شامل چک لیست عملکرد رفتار دانشجویان با پرسش نامه محقق ساخته، براساس ویژگی های اخلاقی استخراج شده از قرآن و احادیث تنظیم شده بود. هر هفته سه بار مطالب استخراج شده از منابع اسلامی به ایمیل شرکت کنندگان ارسال میشد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تی وابسته در نرم افزار SPSS 19 انجام شد. یافته ها: عمده ترین یافته های پژوهش نشان دهنده تاثیر آموزههای قرآن در افزایش بکارگیری مولفه های اخلاق عمومی و ثابت ماندن مولفه های اخلاق حرفه ای بود. نتیجه گیری: اگر چه ارتقای اخلاق حرفه ای نیازمند یک سلسله آموزش های بلند مدت تر می باشد اما نتایج این تحقیق نشان از تأثیر راهکارها و آموزه های دینی در افزایش به کارگیری مداخله های اخلاق عمومی می باشد.
ABSTRACT BACKGROUND AND OBJECTIVE: Nowadays, the question of how the moral aspects of health can be put into the framework of patient-physician relationship has turned into a serious debate in the field of medicine and patients’ rights. This study was conducted to examine the effect of application the ethical codes of Quran and Hadith on the ethical aspects and behavior of medical students through sending emails. METHODS: In this interventional study, 75 medical students in Babol medical University were selected through non-randomized simple sampling method. The means of data collection were students' ethical conduct checklist and a questionnaire which were prepared by the researcher according to the ethical traits extracted from Quran and Hadith. Concepts extracted from Islamic resources were sent to the email addresses of medical students 3 times a week. Data were analyzed through dependent t-test using SPSS software version19. FINDINGS: The major findings of the study indicated the positive effects of Quran teaching on enhancing the application of the ethical codes of conduct and stabilizing the professional codes of ethics. CONCLUSION: Although improving professional ethical conduct requires long-term training programs, the findings of this study indicated that religious education can be effective in using the general codes of ethics
Religious teachings, Medical Ethics, Quran
آموزه دینی, اخلاق پزشکی, قران کریم
51
55
http://mededj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-9&slc_lang=fa&sid=1
2012/10/102012/10/102012/10/22012/09/162012/11/52012/12/42012/09/232012/12/3
1391/9/13
2013/02/132013/02/132013/03/172013/02/132013/02/132013/02/182013/02/142013/02/14
1391/11/26
Mahbubeh
Khadem Abolfazli
Babol University of Medical Sciences
محبوبه
خادم ابوالفضلی
0031947532846001782
0031947532846001782
No
دانشگاه علوم پزشکی بابل
GholamReza
Ataei
Babol University of Medical Sciences
غلامرضا
عطایی
gh.ataee@mubabol.ac.ir
0031947532846001783
0031947532846001783
Yes
دانشگاه علوم پزشکی بابل
fa
بررسی عملکرد دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با استفاده از ابزار 360 درجه
Assessment of Medical Students Performance in Lorestan University of Medical Sciences with 360-degree Method
خلاصه سابقه و هدف: یکی از روشهای ارزشیابی فراگیران روش 360 درجه می باشد. هدف از انجام این مطالعه بررسی عملکرد دانشجویان در زمینه صلاحیت حرفه ای و رفتاری ایشان با استفاده از این روش بود. مواد و روشها: پرسشنامه هایی که به این منظور طراحی شده بودند و پیشتر در مطالعه جداگانه ای روایی و پایایی آنها به اثبات رسیده بود در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفتند. این پرسشنامه ها جهت ارزیابی دانشجویان، بین گروهها توزیع شد. داده های جمع آوری شده در نهایت با استفاده از pss-15 تحلیل گردید. میانگین نمرات هر یک از گروهها محاسبه شد. برای اندازه گیری پایایی پاسخها در میان هریک از گروههای ارزیابی کننده، ضریب همبستگی درون کلاسی (ICC) محاسبه گردید. همچنین به منظور تعیین میزان همبستگی بین نمرات حاصل از پرسشنامه ها با یکدیگر از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. جهت رتبه بندی دانشجویان میانگین کل نمرات داده شده ازسوی هریک از گروه های ارزیابی کننده محاسبه گردید. یافته ها: محاسبه ضریب همبستگی درون کلاسی (ICC) دامنهای از 61/0 تا 83/0 نشان داد که حاکی از همبستگی بسیار خوب درمیان گروه های مختلف ارزیابی کننده می باشد. کمترین میانگین نمرات حاصل از ارزیابی توسط گروه های درگیر، مربوط به پرستاران بود. ضریب همبستگی بین تمام پرسشنامه ها معنادار نبود و دامنه آن 82/0-41/0 به دست آمد. در ارزیابی میانگین نمرات مربوط به دانشجویان توسط گروه های مختلف، ارتباط معنی داری بین نمرات ارزیابی توسط گروه پرستاران با سایر گروه های ارزیابی کننده وجود نداشت. میانگین رتبه محاسبه شده برای هر دانشجو نشان داد، دانشجویی که در رتبه بندی بالاترین رتبه را کسب کرده بود، به طور کلی توسط گروههای مختلف ارزیابی کننده رتبه وی بالا و دانشجویی که در رتبه بندی پایین ترین رتبه را کسب کرده بود، رتبه او پایین ارزیابی شده بود. نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه به نظر می رسد ابزار 360 درجه روش مناسبی برای ارزشیابی عملکرد دانشجویان از نظر صلاحیت حرفه ای و رفتاری باشد.
ABSTRACT BACKGROUND AND OBJECTIVE: The 360-degree evaluation is a method that used to assess the performance of medical students. This study has been designed to assess medical students' performance in behavioral and professional competence. METHODS: We used the questionnaires that were designed earlier and their validity and reliability had been confirmed.These questionnaires were distributed among evaluators to assess medical students.Collected data were analysed with spss15 software. Mean scores of respondents in each category were calculated. Intraclass correlation coefficients measured the reliability of ratings within each group of evaluators. Pearson,s correlation coefficient was computed to examine the correlation between the evaluators . Ranking of the medical students was performed by calculation the mean of total scores given by each category of evaluator(s). FINDINGS: Intraclass correlation coefficients showed a narrow range, from 0.61 to 0.83. Analysis of data showed an excellent correlation among the different evaluators in each category among medical students, patients and physicians. Intraclass correlation coefficients showed a range, from .41 to 82. Correlation between the score of nurses versus other categories is not significant. Nurses rated studens lower than other evaluators . The mean of the scale calculated for each student showed that the highest ranked medical student had high scores in different groups and the lowest student was low in different groups. CONCLUSION: Based on this study, the 360-degree instrument appears to be a useful way to evaluate students’ behavioral and professional competency.
Medical student Performance, 360-degree
روش 360 درجه, عملکرد, دانشجویان پزشکی
56
60
http://mededj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-10&slc_lang=fa&sid=1
2012/10/102012/10/102012/10/22012/09/162012/11/52012/12/42012/09/232012/12/32012/11/26
1391/9/6
2013/02/132013/02/132013/03/172013/02/132013/02/132013/02/182013/02/142013/02/142013/02/21
1391/12/3
Parastu
Baharvand
Lorestan University of Medical Sciences
پرستو
بهاروند
dr.baharvand@gmail.com
0031947532846001780
0031947532846001780
Yes
، دانشگاه علوم پزشکی لرستان
MohammadReza
Nazer
Lorestan University of Medical Sciences
محمدرضا
ناظر
0031947532846001781
0031947532846001781
No
، دانشگاه علوم پزشکی لرستان