@article{ author = {Mohammadi, Behnam}, title = {Study the opinions of occupational health students about the characteristics of effective teaching}, abstract ={ABSTRACT BACKGROUND AND OBJECTIVE: Research on the use of standards for effective teaching at the University is effective more than anything to find deficiencies and compensate for the short comings of the training, because it is a fairly comprehensive picture of the quality of educational offers which led to strengthening of the strengths and eliminate weaknesses in the quality of professors teaching. This study was carried out of to determine the characteristics of effective teaching from the perspective of occupational students. METHODS: This descriptive- cross sectional study was conducted on 92 students of Occupational health students. For gathering data questionnaire including the most effective teaching indicators in four areas of scholarships, teaching method, communication ability and personal character was used. The collected data were analyzed by using SPSS (ver.20) and multivariable analysis of variance (MANOVA). FINDINGS: The results base on students viewpoints showed that factors influencing the effectiveness of teaching are: eloquent expression of basic characteristics of area (64%), Its contact between the school and the student's career in teaching methodology (56%), Mastery of the subject in the fields of research (61%), in the field of strength relationship with student, friendly relationship with student (48%) respectively. CONCLUSION: From the perspective of students, eloquent expression has the greatest impact on teaching effectiveness, so by concentrating more as well as using appropriate teaching methods, strengthening personal character and scholarship it is possible to achieve teaching effectiveness and improve quality of education.}, Keywords = {Effectiveness, Teaching, Occupational health students}, volume = {4}, Number = {2}, pages = {7-12}, publisher = {Babol University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی دیدگاه دانشجویان بهداشت حرفه ای در مورد ویژگی های تدریس اثربخش}, abstract_fa ={خلاصه سابقه و هدف: تحقیق در مورد میزان به کارگیری معیارهای تدریس اثربخش در دانشگاه، بیش از هر چیز در یافتن کمبودها و جبران نواقص آموزشی موثر است؛ چرا که این امر تصویری نسبتا جامع از کیفیت آموزشی دانشگاه ارائه می دهد و منجر به تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف موجود در کیفیت تدریس استادان خواهد شد. این پژوهش با هدف تعیین ویژگی های تدریس اثربخش از نظر دانشجویان بهداشت حرفه ای انجام شده است. مواد و روشها: این پژوهش به صورت توصیفی-مقطعی بر روی92 نفر از  دانشجویان رشته بهداشت حرفه ای با روش نمونه گیری سرشماری انجام شد. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه ای شامل مهم ترین شاخص های تدریس اثربخش در چهار حیطه دانش پژوهی، روش تدریس، قدرت ایجاد ارتباط و شخصیت فردی بود. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS 20 و روش آماری تحلیل واریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که از نظر دانشجویان عوامل موثر بر اثربخشی تدریس اساتید، به ترتیب اولویت در حیطه خصوصیات فردی، شیوایی و سادگی کلام (64 درصد)، در حیطه روش تدریس، برقراری ارتباط بین درس و شغل آینده دانشجو (56 درصد، در حیطه دانش پژوهی، تسلط بر موضوع (61 درصد)، و در حیطه قدرت ارتباط با دانشجو، ارتباط دوستانه و صمیمی با دانشجو (48 درصد) می باشند. نتیجه گیری: بیان شیوا سادگی کلام از نظر دانشجویان مورد بررسی بیشترین تاثیر را در اثربخشی تدریس دارد که می توان با توجه بیشتر به آن در کنار سایر حیطه ها مانند دانش پژوهی، ارتباط خوب با دانشجو و روش های تدریس مناسب به اثربخشی تدریس و در نهایت ارتقای کیفیت آموزش دست یافت.}, keywords_fa = {اثربخشی, تدریس, دانشجو, بهداشت حرفه ای}, url = {http://mededj.ir/article-1-183-en.html}, eprint = {http://mededj.ir/article-1-183-en.pdf}, journal = {Medical Education Journal}, issn = {2322-4940}, eissn = {2345-5497}, year = {2016} } @article{ author = {Seyedmajidi, Maryam and Seyedmajidi, Seyyed Ali and Rayyani, Arezoo and Gilchini, Fatemeh and Gholinia, Hemmat and Bijani, Ali}, title = {Determine the effective factors on student and professor communication from the views of clinical students in Babol dental school}, abstract ={ABSTRACT BACKGROUND AND OBJECTIVE: Effective teaching depends on the proper use of communicative skills so that the best teaching situation and issue become uninteresting in the case of professor’s inability in establishing desirable communication. Therefore, effective factors in the relationship between the professor and the student to improve teaching process are extremely important. This study was conducted at investigating the effective factors in the relationship between the professor and the student from the perspective of clinical students in Babol dental school. METHODS: This descriptive-sectional study was conducted by using 111 clinical students’ opinions at Babol dental school, the students who had passed at least a semester and were familiar with their professor’s assessment process. A valid and reliable questionnaire including 37 questions concerning professors’ personal, scientific and professional effects on their relationship with students was prepared and be very high, high, medium, low, very low. After completing the questionnaire by the students, the indices of mean, standard deviation and statistical tests at 5% significant level were used for data analysis. FINDINGS: The most important effective factors in the relationship between the professor and the student from clinical students’ opinions were professors’ patience, respect for students by professors and professors’ mastery on scientific concepts and materials. On the other hand, professors’ gender, presentation of curriculum to students and professors’ scientific degree were of the lowest importance for the students. CONCLUSION: According to the results, professors should give patience, respect for students and professors’ mastery on scientific concepts and materials on their agenda. Moreover, it is necessary that universities, after admission and before their work will participate professors in educational workshops to teach how to communicate with the audience, how to organize materials and teaching methods in order to get students’ satisfaction by increasing educational quality.}, Keywords = {Student, Professor, Personal Characteristics, Professional Characteristics}, volume = {4}, Number = {2}, pages = {13-19}, publisher = {Babol University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی عوامل موثر در برقراری ارتباط بین دانشجو و استاد از دیدگاه دانشجویان بالینی دانشکده دندانپزشکی بابل}, abstract_fa ={خلاصه سابقه و هدف: آموزش موثر به استفاده صحیح از مهارت های ارتباطی بستگی دارد، به طوری که بهترین موقعیت و موضوع تدریس در صورت عدم توانایی استاد در ایجاد ارتباطی مطلوب، غیر جذاب می شود. لذا عوامل موثر در برقراری ارتباط استاد و دانشجو برای بهبود فرایند آموزش از اهمیت بالایی برخوردار است. این مطالعه با هدف بررسی عوامل مؤثر در برقراری ارتباط بین دانشجو و استاد از دیدگاه دانشجویان بالینی دانشکده دندانپزشکی بابل انجام گردید. مواد و روشها: این مطالعه توصیفی- مقطعی بر روی 111 نفر از دانشجویان بالینی دانشکده دندانپزشکی بابل انجام شد که حداقل یک نیمسال تحصیلی را گذرانده بودند و با فرایند ارزشیابی استاد آشنا بودند. اطلاعات توسط پرسشنامه ای روا و پایا شامل 37 سؤال راجع به تاثیرخصوصیت فردی، علمی و حرفه ای اساتید در برقراری ارتباط با دانشجویان، با گزینه های پاسخ بسیار زیاد، زیاد، متوسط، کم و بسیار کم جمع آوری شد. جهت تحلیل داده ها از شاخص های میانگین، انحراف معیار و آزمون های آماری در سطح معناداری 5 درصد استفاده گردید. یافته ها: مهم ترین عوامل مؤثر در برقراری ارتباط بین دانشجو و استاد از دیدگاه دانشجویان بالینی، صبر و حوصله استاد، حفظ حرمت و احترام به دانشجو و تسلط استاد بر مفاهیم علمی و مطالب درسی بود. از طرفی دیگر جنسیت استاد، ارائه طرح درس و طرح دوره به دانشجویان و مرتبه علمی استاد از ویژگی هایی بودند که دانشجویان کم ترین اهمیت را برای آن قائل بودند. نتیجه گیری: با توجه به یافته ها لازم است که اساتید صبر و حوصله، حفظ حرمت و احترام به دانشجو و تسلط بر مفاهیم علمی را سرلوحه کار خود قرار دهند. همچنین لازم است دانشگاه ها کارگاه های آموزشی در زمینه چگونگی برقراری ارتباط با مخاطب، نحوه سازماندهی و تنظیم درس و روش های تدریس را برای اساتید برگزار نمایند تا با افزایش کیفیت آموزشی، احساس رضایت دانشجو فراهم گردد.}, keywords_fa = {دانشجو, استاد, خصوصیت فردی, خصوصیات حرفه ای}, url = {http://mededj.ir/article-1-185-en.html}, eprint = {http://mededj.ir/article-1-185-en.pdf}, journal = {Medical Education Journal}, issn = {2322-4940}, eissn = {2345-5497}, year = {2016} } @article{ author = {Moslemi, Neda and Jamali, Rayk}, title = {The effect of motivational interviewing training on dentistry students of Tehran University of Medical Sciences on oral health index of patients referring to periodontix section}, abstract ={ABSTRACT BACKGROUND AND OBJECTIVE: Motivational interviewing (MI) has recently come to interest in the field of oral hygiene. It is a non-defense technique that aims at facilitation of attitude change. The purpose of this study was to define the effect of MI training on dental students of Tehran University of Medical Sciences (TUMS) on oral health index of referring patients. METHODS: This study was performed on12 dental students in periodontics department in TUMS. First a workshop was carried out for oral health education. Then the method of MI training by role play model was conducted in a complementary workshop. The students were divided in 3 groups. The first student played the role of patient and the second played the role of dentist, and the third one played the role of referee. The students were asked to role play the scenarios of 3 different patients. After the completion of MI training program, they trained their patients with regard to oral hygiene according to MI or conventional method. O’Leary plaque index of referred patients were registered at baseline, 2 weeks, and 2 months after intervention by students to define the effect of MI training or conventional method on patients’ oral health index. FINDINGS: The plaque index changes from baseline to two weeks after training in MI group (51.33±9.79) was significantly different from control group (29.33±11.75) (Pvalue=0.006). Also the plaque index changes from baseline to two months after training in MI group (49.16±9.92) was significantly different from control group (22.50±7.09) (Pvalue<0.001). CONCLUSION: Application of MI resulted in more improvement of oral health indices, adherent to follow up visits, and sustained effect of treatment comparing with the conventional training. Considering the inappropriate oral hygiene in periodontal patients (that is an important cause of periodontitis) training of oral hygiene to dental students via this method might decrease the incidence of periodontal disease and medical expenses.}, Keywords = {Motivational interviewing skills, Dental students, Oral Health}, volume = {4}, Number = {2}, pages = {20-26}, publisher = {Babol University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی تاثیرآموزش مهارت مصاحبۀ انگیزشی به دانشجویان دندانپزشکی بر شاخص بهداشت دهان بیماران مراجعه کننده به بخش پریودانتیکس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران}, abstract_fa ={خلاصه سابقه و هدف: روش مصاحبۀ انگیزشی(Motivational Interviewing)  که اخیراً در مباحث آموزش بهداشت دهان مورد توجه قرار گرفته است، یک تکنیک غیر تدافعی به منظور تسریع در تغییر رفتار بهداشتی می باشد. هدف کلی این مطالعه بررسی تاثیر آموزش مهارت مصاحبۀ انگیزشی به دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران  بر شاخص های بهداشتی دهان در بیماران مراجعه کننده به بخش پریودانتیکس بوده است. مواد و روشها: این فرایند آموزشی بر روی 12 دانشجوی دندانپزشکی در گروه پریودانتیکس دانشکدۀ دندانپزشکی تهران انجام شد. ابتدا یک کارگاه یک روزه به همراه یک جزوۀ آموزشی جهت آشنایی دانشجویان دندانپزشکی با اهمیت بهداشت دهان در بیماران و روش های مختلف انجام بهداشت دهان برگزار شد. این جزوۀ آموزشی برگرفته از بخش "مصاحبۀ انگیزشی" از چاپ پنجم  کتاب Clinical Periodontology and Implant Dentistry بوده است. سپس برای دانشجویان یک کارگاه 2 ساعته جهت آموزش مصاحبۀ انگیزشی به روش role playing گذاشته شد. به این صورت که دانشجویان به گروه های سه تایی تقسیم شدند. در هر گروه یک دانشجو نقش بیمار، دانشجوی دوم نقش دندانپزشک، و دانشجوی سوم نقش observer را بر عهده گرفت واین نقش در بین این دانشجویان می چرخید. ابتدا به هر گروه سه سناریو در مورد شرایط سه بیمار فرضی ارائه شده و از هر دانشجو خواسته شد تا نقش یکی از بیماران را اجرا کند. سپس از دانشجویان درخواست شد تا در پروسۀ درمان بیماران خود "آموزش بهداشت دهان" را بر اساس  روش مصاحبۀ انگیزشی یا روش متداول انجام دهند.  به دانشجویی که نقش observer را داشت یک چک لیست داده شد تا مهارت دانشجوی دیگر را در اجرای تکنیک "مصاحبۀ انگیزشی" ارزیابی کند. شاخص رعایت بهداشت دهان (  plaque index O’Leary) در آغاز هر جلسۀ درمانی، دو هفته و  دو  ماه  پس از آموزش  در پروندۀ بیماران مراجعه کننده به بخش پریودانتیکس ثبت  شد. به این ترتیب تغییرات این شاخص که نشانگر میزان همکاری بیمار در رعایت بهداشت دهان است مورد ارزیابی قرار داده شد. یافته ها: میزان تغییر پلاک ایندکس در ابتدا در مقایسه با 2 هفته پس از فرایند آموزشی در گروه مصاحبۀ انگیزشی (51/33±9/75) نسبت به گروه شاهد (29/33±11/75) از لحاظ آماری معنادار بود (0/006=P value). همچنین میزان تغییر پلاک ایندکس در ابتدا در مقایسه با 2 ماه پس از فرایند آموزشی در گروه مصاحبۀ انگیزشی (49/16±9/92) نسبت به گروه شاهد (22/50±7/09) از لحاظ آماری معنادار بود (0/001>P value). نتیجه گیری: آموزش این تکنیک به دانشجویان دندانپزشکی در مقایسه با روش متداول آموزش بهداشت منجر به بهبود قابل توجه شاخص بهداشت دهان، افزایش همکاری بیماران جهت مراجعه در جلسات پیگیری، و بقاء نتایج درمان پریودنتال پس از 2 ماه شده است. با توجه به نامناسب بودن بهداشت دهان در بسیاری از بیماران پریودنتال در ایران (که خود مهمترین عامل در بروز بیماری پریودنتال است)، می توان با آموزش این تکنیک به دانشجویان دندانپزشکی در ارتقاء سطح بهداشت دهان در جامعه مؤثر بود و با پیشگیری از بروز این بیماری از بسیاری از هزینه های درمانی در جامعه کاست.}, keywords_fa = {مهارت مصاحبۀ انگیزشی, دانشجویان دندانپزشکی, بهداشت دهان}, url = {http://mededj.ir/article-1-187-en.html}, eprint = {http://mededj.ir/article-1-187-en.pdf}, journal = {Medical Education Journal}, issn = {2322-4940}, eissn = {2345-5497}, year = {2016} } @article{ author = {Navabi, Nasrin and GhaemiAmiri, Maryam and Jahanshahi, Mehri and Hallajian, Kolsum}, title = {Determine the knowledge, attitude and practice of nurses about patient education}, abstract ={ABSTRACT BACKGROUND AND OBJECTIVE: Patient education is one of the most basic nursing roles.  Patient education has a considerable impact on the prevention, treatment and reducing patients' health promotion budget.This research has been done in order to nominate attitude, knowledge and function of clinical nurses about patient education. METHODS: This research is a cross-sectional study. Research society was clinical nurses working in Ramsar ‘s Imam Sajjad and Tonekabon’s Shahid Rajaii hospitals. 199Nurses  working  in  different wards of Imam Sajjad hospital in Ramsar  and  Shahid rajaee hospital in Tonekabon were taken as samples with random sampling in 2012. Number of samples (n=199) were  determined  according to number of the research community (411 nurses) and  0.5% error level using Morgan Table and Cochran formula. In order to collect the data a 4-part self-made questioner was used. First part was sample demographic survey, second part was 18 phrase in form of licret in order to nominate the attitude and the third part was designing 12 question in order to evaluate knowledge and12 question for function of clinical nurses in fourth part. The authority of the questionnaire was confirmed by asking science committee and using weighted average.  After collecting data with application software  with  Chi-square test results were obtained. FINDINGS: 5.4% and 94.6% of participants were men and women, respectively. Most of participants (95%) had positive attitude to pattient education. 55% and 21% obtained exelent awareness and function to pattient education. it was found significant relation between knowledge to patient education and education level. CONCLUSION: People in our society trust doctors and entrust their lives in their hands. Education is also the most important tool in their hand which is used in order to increase patient ability in taking care of himself. So, it becomes clear that increasing and keeping positive view and the ability in executing patient education is one of the most important roles of nursing.}, Keywords = {Attitude, Knowledge, Performance, Nurse, Patient education}, volume = {4}, Number = {2}, pages = {27-33}, publisher = {Babol University of Medical Sciences}, title_fa = {تعیین آگاهی ، نگرش و عملکرد پرستاران در زمینه آموزش به بیمار}, abstract_fa ={خلاصه سابقه و هدف: آموزش به بیمار یکی از اساسی ترین نقش های پرستاری است. آموزش به بیمار در امر پیشگیری، درمان، ارتقاء سطح سلامتی بیماران و کاهش بودجه ها تاثیر بسزایی دارد. پژوهش حاضر  با هدف تعیین نگرش، آگاهی، عملکرد پرستاران بالینی در زمینه آموزش به بیمار انجام گردیده است. مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی و توصیفی، تحلیلی است. 199 نفر از پرستاران شاغل در بخش های مختلف بیمارستان های امام سجاد (ع) رامسر و شهید رجایی تنکابن با روش نمونه گیری تصادفی در سال 1391 صورت گرفته است. شیوه تعیین تعداد نمونه (نفر199) با توجه به تعداد کل جامعه تحقیق (پرستار411) و سطح خطای  0/5% با کاربرد فرمول کوکران و جدول مورگان بود. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه خود ساخته در 4 قسمت استفاده شد. به ترتیب در قسمت اول، دوم، سوم، چهارم سنجش دموگرافیک نمونه ها، با کاربرد 16 گویه نگرش، با 12 سوال آگاهی و 12 سوال عملکرد نمونه ها بررسی گردید. جهت تایید اعتبار علمی و عملی ابزار فوق  با نظر سنجی از اعضاء هیات علمی پرستاری و کاربرد محاسبه وزن کلی گویه ها، میانگین وزنی و آزمون آماری کای دو نتایج بدست آمد. SPSS پس ازجمع آوری داده ها با کاربرد نرم افزار اقدام شد. یافته ها: 5/4%  از نمونه ها مرد و 94/6% زن بوده اند. 95% از نمونه ها نگرش مثبت به آموزش به بیمار داشتند. سطح آگاهی عالی از آموزش به بیمار را 55% نمونه ها  کسب کردند. سطح عملکرد عالی را 21% از نمونه ها کسب کردند. بین آگاهی از آموزش به بیمار و مدرک نیز رابطه معنی دار یافت شد. نتیجه گیری: افراد جامعه به ما داراندگان حرف پیراپزشکی و پزشکی اعتماد کرده و گران بهاترین هدیه خداوند به آنان یعنی زندگی را به دست ما می سپارند. آموزش نیز مهمترین ابزار در دستان این پرسنل است، که به منظور ارتقاء توانایی بیماران در مراقبت از خود به کار میرود. لذا اهمییت ایجاد، ارتقاء و حفظ نگرش مثبت و توانایی در اجرای عالی آموزش به بیمار که یکی از نقشهای بسیار مهم پرستاری است، شفاف تر میگردد.}, keywords_fa = {نگرش, آگاهی, عملکرد, پرستاران , آموزش به بیمار}, url = {http://mededj.ir/article-1-189-en.html}, eprint = {http://mededj.ir/article-1-189-en.pdf}, journal = {Medical Education Journal}, issn = {2322-4940}, eissn = {2345-5497}, year = {2016} } @article{ author = {Ghourbanpour, Arsalan and Talebi, Ghadamali and Taghipour, Mohamm}, title = {Relationship between self-esteem and academic progress in physiotherapy students at Babol University of Medical Sciences}, abstract ={ABSTRACT BACKGROUND AND OBJECTIVE: Indentifying the factors affecting on educational progress and or academic degradation is very impotent in education fields. Some researchers have been reported a direct relation between the self-esteem and educational progress, while another authors have doubted such direct relation. This study was aimed to determining the relationship between self-esteem and educational progress in physiotherapy students at Babol University of medical sciences. METHODS: In this correlation study, initially 52 physiotherapy students, undergraduate level, interred; but finally 45 subjects completed the questionnaire with the consent and consciously. The questionnaire included two parts: demographic information’s and cooper-smith valid test with 58 questions. The cooper-smith questionnair was used to measuring the student’s self-esteem. Also, the correlation between self-esteem and average score and other demographic data was surveyed. Data analyzed using pearson's test and t-test via SPSS. FINDINGS: The mean of student’s self-esteem and their average score determined 34.10±6.34 and 16.866±1.059 respectively. There was not a significant correlation between the student’s self-esteem and average score (p=0.255). The mean of student’s self-esteem was significantly lower in boy students (32.00±5.394) with respect to girl students (36.42±6.628) (p=0.028). A significant correlation was found between student’s self-esteem and marital status (p=0.020); the mean of self-esteem in married students and unmarried students were 41.00±1.414 and 33.33±6.211. Additionally, there was not found any significant correlation between Paternal education level and student’s iterance rank and between age and self-esteem (p>0.05). CONCLUSION: The student’s self-esteem is a Complex issue and somewhat independent of educational progress and Paternal education level. Interestingly, self-esteem was higher in girl's students and married individuals with respect to boy's students and unmarried individuals respectively.}, Keywords = {Self-esteem, educational progress, physiotherapy students, Babol University of medical sciences}, volume = {4}, Number = {2}, pages = {34-39}, publisher = {Babol University of Medical Sciences}, title_fa = {رابطه عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی بابل}, abstract_fa ={سابقه و هدف: در حیطه آموزش، همواره شناخت عواملی که منجر به پیشرفت تحصیلی و یا افت تحصیلی دانشجویان می گردد، از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. در پاره ای از مطالعات بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی ارتباط مستقیمی بدست آمده ولی بعضی از صاحب نظران رابطه مستقیم این دو را مورد تردید قرار داده اند. این پ‍‍‍‍ژوهش با هدف تعیین رابطه بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شده است. مواد و روشها: این مطالعه از نوع مطالعات همبستگی بود. دانشجویان مقطع کارشناسی فیزیوتراپی از سال 1387 تا 1389 در این مطالعه شرکت داشتند. حجم نمونه ها 52 نفر در نظر گرفته شد که 40  نفر از آنان نسبت به شرکت در مطالعه رضایت داشته و پرسشنامه را با صداقت تکمیل نمودند. پرسشنامه حاوی دو بخش اطلاعات دموگرافی و آزمون معتبر 58 گزینه ای کوپر اسمیت بود. عزت نفس دانشجویان با این آزمون اندازه گیری و رابطه آن با معدل و سایر اطلاعات دموگرافیک بررسی گردید. داده ها با آزمون های پیرسون و تی _تست با نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: میانگین عزت نفس دانشجویان 6/34±34/10 و میانگین معدل آنها 1/05±16/86 بدست آمد. از طریق آزمون همبستگی پیرسون ارتباط معناداری بین نمره نهایی عزت نفس و معدل (P=0.255) دانشجویان وجود نداشت. اختلاف متوسط عزت نفس بین دانشجویان پسر(5/39±32/00) و دختر (6/62±36/42) با P=0.028 معنادار بود. بین میانگین عزت نفس با وضعیت تاهل ارتباط معناداری(P=0.020) وجود داشت؛ به گونه ای که میانگین عزت نفس متاهلین 1/41±41/00 و مجردین 6/21±33/33 بود. همچنین ارتباط معناداری بین سطح تحصیلات پدر و مادر و رتبه ورودی و سن و عزت نفس مشاهده نشد (P>0.05). نتیجه گیری: در یک جمع بندی کلی میتوان گفت که اگر چه دانشجویان دارای عزت نفس بالایی می باشند اما این عزت نفس ارتباط زیادی با پیشرفت تحصیلی ندارد. همچنین عزت نفس مستقل از وضعیت تحصیلات پدر و مادر می باشد. جالب تر اینکه عزت نفس بین دختران و افراد متاهل بیشتر از پسران و افراد مجرد است.}, keywords_fa = {عزت نفس, پیشرفت تحصیلی, دانشجویان فیزیوتراپی, دانشگاه علوم پزشکی بابل}, url = {http://mededj.ir/article-1-188-en.html}, eprint = {http://mededj.ir/article-1-188-en.pdf}, journal = {Medical Education Journal}, issn = {2322-4940}, eissn = {2345-5497}, year = {2016} } @article{ author = {Vahabi, Arezoo and Vahabi, Ahmad and Vahabi, Boshra and Sayyadi, Mahnaz and Roshani, Daem}, title = {Study the readiness of students of Kurdistan University of Medical Sciences for inter- professional education and related factors in 2015}, abstract ={ABSTRACT BACKGROUND AND OBJECTIVE: Believing in increasing the effectiveness of patient care through collaboration and team work has led to special emphasis on the need to prepare all students of professional medical group through inter- professional learning. This study was carried out to determine readiness in the students of Kurdistan University of medical sciences for inter professional education and related factors. METHODS: This study was cross-sectional. The studied population was students of Kurdistan University of Medical Sciences that 700 persons of them were selected and studied. A two-part questionnaire including demographics characteristics and 19 questions about inter professional education was used. The data were analyzed by using SPSS 20. FINDINGS: The mean overall score of the students' viewpoint was 70.84±9.94. The highest mean score among the surveyed items, was related to the item of "Common learning before graduation helps me to better focus on the team work" and the lowest mean score was related to the item of "my skills in solving clinical problems enhance only through along with my classmates". There was a difference between the viewpoint of undergraduate and graduate students and this difference was statistically significant (p=0.03). CONCLUSION: The results of the present study revealed that inter- professional education is very important and demographic characteristics have little involvement.}, Keywords = {Inter- professional education, Student, Viewpoint, Kurdistan University of Medical Sciences}, volume = {4}, Number = {2}, pages = {40-46}, publisher = {Babol University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی آمادگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان برای آموزش بین حرفه ای و عوامل مرتبط با آن در سال 1394}, abstract_fa ={سابقه و هدف: اعتقاد به افزایش اثربخشی مراقبت از بیمار از طریق مشارکت و کار تیمی منجر به تأکید ویژه بر لزوم آماده کردن تمامی دانشجویان حرفه های گروه پزشکی از طریق یادگیری بین حرفه ای شده است. این مطالعه با هدف تعیین آمادگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان برای آموزش بین حرفه ای و عوامل مرتبط با آن، اجرا گردید. مواد و روشها: این مطالعه از نوع مقطعی بود. جامعه مورد مطالعه دانشجویان دانشکده های پزشکی، بهداشت، پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بودند که از بین آنها 700 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار مطالعه پرسشنامه ای دو بخشی مطالعه یمانی و همکاران شامل مشخصات جمعیت شناسی و 19 سئوال در مورد آموزش بین حرفه ای بود. داده های جمع آوری شده با نرم افزار  SPSS نسخه 20 مورد آنالیز قرار گرفتند. یافته ها: میانگین نمره کلی دیدگاه دانشجویان مورد بررسی برابر با 9/94±70/84 بود. بیشترین نمره میانگین در بین گویه های مورد بررسی، مربوط به گویه "یادگیری اشتراکی قبل از فراغت از تحصیل به من کمک می کند تا بهتر به کار تیمی بپردازم" بود و کمترین نمره میانگین کسب شده مربوط به گویه "مهارت من در حل مسائل بالینی فقط از طریق همراهی با فراگیران هم رشته خودم ارتقا می یابد" بود. بین دیدگاه دانشجویان کارشناسی و دانشجویان بالاتر از کارشناسی، تفاوت وجود داشت و این تفاوت از نظر آماری معنی دار بود (0/03=p). نتیجه گیری: نتایج مطالعه بیانگر آن است که آموزش بین حرفه ای از دیدگاه دانشجویان این دانشگاه دارای اهمیت زیادی است و ویژگی های جمعیت شناسی در این مورد دخالت چندانی ندارند.}, keywords_fa = {آموزش بین حرفه ای, دانشجو, دیدگاه, دانشگاه علوم پزشکی کردستان}, url = {http://mededj.ir/article-1-186-en.html}, eprint = {http://mededj.ir/article-1-186-en.pdf}, journal = {Medical Education Journal}, issn = {2322-4940}, eissn = {2345-5497}, year = {2016} } @article{ author = {RezaKhaniMoghadam, Hamed and Dargahi, Abdollah and Azizi, Ali and Amirian, Farhad and Sahraee, Somayyeh}, title = {Attitudes of environmental and occupational health students toward their field of study and future career in Ardabil University of Medical Sciences}, abstract ={ABSTRACT BACKGROUND AND OBJECTIVE: Detection of the factors that influence environmental health students' attitudes could help us to set regulations, providing adequate facilities, training qualified and competent health workers and is effective to create a passionate environment in the College. The aim of this study was to evaluate the attitude of environmental health and occupational health students towards their education and career in Ardabil University of medical sciences. METHODS: In this cross-sectional study, 100 students were selected among environmental health and occupational health students enrolled in the first semester of the 2014-15. The Data were collected by using the questionnaire of University of Minnesota containing 17 questions with Likert scale. The Data were analyzed by using SPSS-16 software. FINDINGS: The mean score of attitude towards future career in environmental health and occupational hygiene students was 52.5±9.86 and 52.8±8.1, respectively. The mean score of attitude towards future career in studied students was higher than that of the acceptable score. Moreover, minimum and maximum scores of the attitude in environmental heath students were 26 and 71, respectively, and these values for occupational hygiene students were 41 and 70, respectively. CONCLUSION: According to the results, students had a positive attitude towards their education and future career. Adjusted number of students accepted in the field of environmental health and occupational health, proper distribution of human resources, helping students to know more about academic disciplines before the entrance exam of universities and provide consultation and supporting them to clarify their education and job prospects can improve their attitudes.}, Keywords = {Attitude, Environmental health and occupational health students, Field of Study, Future career, Ardabil}, volume = {4}, Number = {2}, pages = {47-52}, publisher = {Babol University of Medical Sciences}, title_fa = {نگرش دانشجویان رشته بهداشت محیط و حرفه ای نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل}, abstract_fa ={سابقه و هدف: شناخت عوامل موثر بر نگرش دانشجویان بهداشت محیط از جمله ضرورت هایی است که می تواند در تدوین مقررات، فراهم نمودن امکانات مناسب، برنامه ریزی موفق برای تربیت نیروهای بهداشتی حاذق و توانمند و ایجاد محیطی پرشور در دانشکده موثر باشد. لذا هدف از این پژوهش، بررسی نگرش دانشجویان رشته بهداشت محیط و حرفه ای نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل می باشد. مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی مقطعی تعداد 100 نفر از دانشجویان دانشکده بهداشت مشغول به تحصیل در نیمسال اول سال تحصیلی 94-1393 در دو رشته بهداشت محیط و حرفه ای به طور سرشماری انتخاب شدند. روش گردآوری داده ها با استفاده از پرسشنامه دانشگاه مینه سوتای آمریکا، حاوی 17 سوال با مقیاس طیفی لیکرت بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمره نگرش به آینده شغلی، در دانشجویان رشته بهداشت محیط، 9/86±52/5 و در دانشجویان رشته بهداشت حرفه ای، 8/1±52/8 می باشد. نمره نگرش نسبت به آینده شغلی دانشجویان مورد مطالعه از میانگین نمره قابل قبول(51) بیشتر می باشد و همچنین حداقل و حداکثر نمره نگرش، در دانشجویان بهداشت محیط به ترتیب 26  و 71 و در دانشجویان بهداشت حرفه ای به ترتیب 41  و 70 می باشد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج، دانشجویان نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی خود نگرش مثبتی داشتند. تعدیل ظرفیت پذیرش دانشجویان رشته بهداشت محیط و حرفه ای، توزیع مناسب نیروی انسانی، آشنایی کاملتر دانش‌آموزان با رشته‌های تحصیلی دانشگاهی قبل از شرکت در آزمون سراسری و ارایه مشاوره و حمایت از دانشجویان در توجیه رشته تحصیلی و آینده شغلی می تواند در بهبود نگرش آنها مفید واقع شود.}, keywords_fa = {نگرش دانشجویان, بهداشت محیط و حرفه ای, رشته تحصیلی و آینده شغلی, اردبیل}, url = {http://mededj.ir/article-1-184-en.html}, eprint = {http://mededj.ir/article-1-184-en.pdf}, journal = {Medical Education Journal}, issn = {2322-4940}, eissn = {2345-5497}, year = {2016} }