Medical Education
مجله آموزش پزشکی
mededj
Medical Sciences
http://mededj.ir
1
admin
2322-4940
2345-5497
10.22088/mededj
fa
jalali
1400
6
1
gregorian
2021
9
1
9
2
online
1
fulltext
fa
طراحی، اجرا و ارزشیابی آزمون OSCE ویژه دستیاران روانپزشکی بر اساس سرفصلهای کوریکولوم آموزشی دوره تخصص روانپزشکی
Designing, Implementation and Evaluation of the OSCE Exam for Psychiatric Assistants Based on the Topics of the Educational Curriculum
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-family:B Mitra;">سابقه</span> <span style="font-family:B Mitra;">و هدف: </span></strong><span style="font-family:B Mitra;">یاددهی و یادگیری و ارزشیابی در رشته روانپزشکی همواره مورد توجه بوده است. در طول دوره دستیاری روانپزشکی یادگیری مهارت مصاحبه با بیمار و تجویز درمانهای مناسب از بالاترین اولویتهای آموزشی بهحساب میآید. در این بررسی سعی شده است تا با استفاده از نتایج حاصل از آزمون بالینی ساختاریافته عینی (</span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">OSCE</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;">) به بررسی تأثیر این آزمونها در ارتقای مهارت دستیاران پرداخته شود.</span><strong><span style="font-family:B Mitra;"></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;">مواد و روشها: </span></strong><span style="font-family:B Mitra;">در این مطالعه مقطعی از سال تحصیلی 95-1394 تا 99-1398 تمامی دستیاران رشته روانپزشکی بهصورت هفتگی و طبق سرفصلهای کوریکولوم آموزشی تحت آزمون به روش </span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">OSCE</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"> قرار گرفتند. پس از آزمون رضایت اساتید و دستیاران با استفاده از پرسشنامه موردبررسی قرار گرفت. همچنین نتایج نمرات این آزمونها با نمرات پایان سال مقایسه شد.</span><strong><span style="font-family:B Mitra;"></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;">یافتهها:</span></strong> <span style="font-family:B Mitra;">میانگین نمرات دستیاران برای آزمونهای </span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">OSCE</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"> و پایان هرسال به ترتیب 04/3 </span><span style="font-family:Cambria,serif;">±</span><span style="font-family:B Mitra;"> 21 و 48/18 </span><span style="font-family:Cambria,serif;">±</span><span style="font-family:B Mitra;"> 54/125 بود. ضریب همبستگی پیرسون برای ارتباط بین نمره </span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">OSCE</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"> و نمره پایان سال در طول این 4 سال تحصیلی متوالی برابر با 830/0 = </span><span dir="LTR">r</span><span style="font-family:B Mitra;"> و </span><span dir="LTR">P</span><span style="font-family:B Mitra;"><001/0 بود. نتایج نظرسنجی اساتید و دستیاران بیانگر سطح رضایت بالا از برگزاری آزمونها بود.</span><strong><span style="font-family:B Mitra;"></span><br>
<span style="font-family:B Mitra;">نتیجهگیری:</span></strong> <span style="font-family:B Mitra;">ارتباط نمرات پایان سال با نمرات آزمون </span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">OSCE</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"> و نتایج نشان دادهشده در موفقیت دستیاران در آزمون بورد تخصصی گواهی بر موفق بودن طراحی و اجرای این آزمون جهت ارتقای مهارت دستیاران در ارزشیابی به روش </span><span dir="LTR">OSCE</span><span style="font-family:B Mitra;"> میباشد.</span>
<strong>Background and Objective:</strong> Teaching, learning and evaluation in the field of psychiatry has always been considered. During the psychiatric assistantship course, learning the skill of interviewing the patient and prescribing appropriate therapies is one of the highest educational priorities. In this study, an attempt has been made to investigate the effect of the Objective Structured Clinical Exam (OSCE) on improving the skills of residents.<br>
<strong>Methods:</strong> In this cross-sectional study from the academic year 2015-2016 to 2009-2010, all psychiatry residents were tested weekly by the OSCE method according to the curriculum topics. After the test, the satisfaction of professors and residents was assessed using a questionnaire. Also, the scores of these tests were compared with the scores at the end of the year.<br>
<strong>Findings:</strong> The mean scores of residents for OSCE and end-of-year exams were 21 ± 3.04 and 125.54 ± 18.48, respectively. Pearson correlation coefficient for the relationship between OSCE score and end-of-year score during these 4 consecutive academic years was r = 0.830 and P <0.001. The results of the survey of professors and assistants showed a high level of satisfaction with the tests.<br>
<strong>Conclusion:</strong> The relationship between end-of-year scores and OSCE test scores and the results shown in the success of residents in the specialized board exam is evidence of the success of the design and implementation of the OSCE method to improve the skills of residents in OSCE evaluation.
آزمون بالینی ساختاریافته عینی, یاددهی, یادگیری, روانپزشکی, ارزشیابی
Objectively Structured Clinical Exam, Teaching, Learning, Psychiatry, Evaluation.
7
19
http://mededj.ir/browse.php?a_code=A-10-211-2&slc_lang=fa&sid=1
Farzan
KHeyrkhah
فرزان
خیرخواه
drfarzankh@yahoo.com
10031947532846002169
10031947532846002169
No
Department of Psychiatry, Faculty of Medicine, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
گروه اعصاب و روان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران.
SUsan
Moudi
سوسن
موعودی
sussan.mouodi@gmail.com
10031947532846002170
10031947532846002170
No
Department of Psychiatry, Faculty of Medicine, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
گروه اعصاب و روان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران.
Angela
Hamidia
آنژلا
حمیدیا
angela_7633@yahoo.com
10031947532846002171
10031947532846002171
No
Department of Psychiatry, Faculty of Medicine, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
گروه اعصاب و روان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران.
Romina
Hamzehpour
رومینا
حمزه پور
rominahamzehpour@gmail.com
10031947532846002172
10031947532846002172
Yes
Department of Psychiatry, Faculty of Medicine, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
گروه اعصاب و روان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران.
Sekineh
Javadian
سکینه
جوادیان
javadian1939@yahoo.com
10031947532846002173
10031947532846002173
No
Department of Psychiatry, Faculty of Medicine, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
گروه اعصاب و روان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران.
Mahbobeh
Khozan
محبوبه
خوزان
dr-m-khoozan1985@yahoo.com
10031947532846002174
10031947532846002174
No
Department of Psychiatry, Faculty of Medicine, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
گروه اعصاب و روان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران.
Atefeh
Mosavi
عاطفه
موسوی
a.mosavi88@yahoo.com
10031947532846002175
10031947532846002175
No
Education Department of Yahyanejad Hospital, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran.
بخش آموزش گروه اعصاب و روان، بیمارستان شهید یحیی نژاد، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران.
Sodabeh
Alidadi
سودابه
علیدادی
soudabealidadi@yahoo.com
10031947532846002176
10031947532846002176
No
Education Development Office, Self-Governing Campus, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran.
Education Development Office, Self-Governing Campus, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran.