Medical Education
مجله آموزش پزشکی
mededj
Medical Sciences
http://mededj.ir
1
admin
2322-4940
2345-5497
10.22088/mededj
fa
jalali
1392
6
1
gregorian
2013
9
1
1
2
online
1
fulltext
fa
ارزیابی سبکهای یادگیری دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی رامسر بر اساس الگوی یادگیری وارک (VARK)
Evaluation of Nursing Students' Learning Styles Based on VARK Learning Pattern in Ramsar School of Nursing & Midwifery
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
خلاصه سابقه و هدف: سبک یادگیری از جمله عوامل مؤثر بر یادگیری است. آگاهی از ماهیت و انواع سبکهای یادگیری فراگیران به مدرسین کمک می کند تا روش آموزش خود را متناسب با سبک یادگیری دانشجویان تغییر داده تا به بازدهی آموزشی مورد نظر دست یابند. لذا این پژوهش با هدف تعیین سبکهای یادگیری دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری رامسر بر اساس الگوی وارک صورت گرفت. مواد و روشها: پژوهش اخیر، مطالعه ای مقطعی توصیفی تحلیلی است که با شرکت132 دانشجوی پرستاری در دانشکده پرستاری - مامایی رامسر در سال تحصیلی 92-91 انجام شد. نمونه گیری به شیوه سرشماری و گرد آوری اطلاعات بصورت خودگزارش دهی با استفاده از پرسشنامه سبکهای یادگیری وارک (نسخه7) بود. داده ها با استفاده از نرم SPSS نسخه 16 و شاخصهای آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین سنی واحدهای پژوهش 94/1±73/20 سال بود. 93% از دانشجویان دارای شیوه یادگیری چند سبکی و 7% دارای شیوه یادگیری یک سبکی بودند. سبک یادگیری ترجیحی دانشجویان سبک شنیداری با فراوانی 38% و فراوانترین شیوه یادگیری چند سبکی، شیوه سه سبکی (51%) بود. نتیجه گیری: با توجه به فراوانی سبکهای یادگیری چند سبکی در بین دانشجویان و ماهیت دروس پرستاری، مدرسین باید از شیوه های یادگیری فعال که زمینه یادگیری را برای فراگیران چند سبکی فراهم می کند استفاده نمایند. لذا تعیین سبکهای غالب یادگیری دانشجویان و انطباق آن با روشهای تدریس اساتید و تدوین طرح درسها بر اساس سبکهای یادگیری، گروههای آموزشی را در جهت پیشبرد و ارتقاء اهداف آموزشی یاری خواهد نمود.
ABSTRACT BACKGROUND AND OBJECTIVE: Learning style is an important factor affecting learning. Knowledge about the nature and types of learning styles in learners can help teachers to adjust their teaching methods with students, learning styles to achieve the desired educational outcomes.This study was conducted to determine nursing students' learning styles based on VARK learning pattern in Ramsar School of Nursing& Midwifery. METHODS: This descriptive cross sectional study was performed with 132 nursing students in Ramsar School of Nursing and Midwifery in 2011-2012. Census was performed and data gathering was conducted by a self report method with a questionnaire. The VARK learning questionnaire (7th version) was used in this study. Finally data were analyzed by SPSS v16 software and descriptive - analytic statistical tests. FINDINGS: The mean age of subjects was 20.73±1.94 years. 93% of nursing students had multiple mode learning style and 7% had single mode learning style. The most common learning style among students with multiple mode learning style was tri-mode (51%). The preferred learning style of students was auditory style with the proportion of 38%. CONCLUSION: According to the prevalence of multiple mode learning style among nursing students and the nature of nursing courses, teachers must use active learning approaches that provide learning for students with multiple mode learning style, so determination of students, dominant learning styles and its conformity with teaching methods and to prepare lesson plans based on learning styles can help educational groups and supervisors to improve and promote learning objectives.
سبکهای یادگیری، دانشجویان پرستاری، الگوی وارک
Learning styles, Nursing students, VARK learning pattern.
37
45
http://mededj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-15&slc_lang=fa&sid=1
Zahra
Jannat Alipour
زهرا
جنت علیپور
zalipoor@gmail.com
100319475328460050
100319475328460050
Yes
Babol University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی بابل
Navabi
Navvabi
نسرین
نوابی
100319475328460051
100319475328460051
No
Babol University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی بابل
Mehri
Jahanshahi
مهری
جهانشاهی
100319475328460052
100319475328460052
No
Babol University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی بابل