Medical Education
مجله آموزش پزشکی
mededj
Medical Sciences
http://mededj.ir
1
admin
2322-4940
2345-5497
10.22088/mededj
fa
jalali
1398
11
1
gregorian
2020
2
1
8
1
online
1
fulltext
fa
مقایسه تطبیقی نظام آموزشی و برنامه درسی دوره دکتری پرستاری ایران و ییل آمریکا
Comparative Study of Nursing PhD Education System and Curriculum in Iran and Yale of USA
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b mitra;"><span style="color: black;">زمینه و هدف: </span></span></span></strong><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b mitra;"><span style="color: black;"> دانش و مهارت فارغ التحصیلان دکتری پرستاری تاثیر زیادی بر روی حرفه پرستاری دارد. با توجه به تاثیر برنامه های درسی در ایفای نقش ها و وظایف، انجام پژوهش های متعدد برای شناسایی نقاط ضعف و قوت برنامه درسی ضروری است. لذا در این مطالعه به مقایسه تطبیقی </span></span></span><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b mitra;"><span style="color: black;">برنامه آموزش دکتری پرستاری ایران با برنامه اموزش دکتری پرستاری </span></span></span><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b mitra;"><span style="color: black;">دانشگاه ییل آمریکا پرداختیم. </span></span></span><br>
<strong><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b mitra;"><span style="color: black;">روش بررسی: </span></span></span></strong><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b mitra;"><span style="color: black;">این پژوهش یک پژوهش توصیفی مقایسه ای است که با استفاده از مدل بردی<a href="http://mededj.ir/admin_atcls.php?slc_lang=fa&sid=1&mod=add_atcl#_ftn1" name="_ftnref1" title=""><span dir="LTR"><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;">[1]</span></span></span></span></a></span> در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه در سال 2018 انجام شده است. اطلاعات مورد نظر جهت برنامه آموزشی دوره دکتری ایران از سایت وزارت و بهداشت درمان و آموزش پزشکی و جهت ییل از سایت </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: times new roman,serif;"><span style="color: black;">nursing.yale.edu</span></span></span></span><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b mitra;"><span style="color: black;"> به دست آمد.</span></span></span><br>
<strong><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b mitra;"><span style="color: black;">یافته ها</span></span></span></strong><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b mitra;"><span style="color: black;"> : تفاوت های قابل توجهی بین عناصر اصلی</span></span></span> <span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b mitra;"><span style="color: black;">مانند فلسفه، ماموریت، محتوای درسی و نقش فارغ التحصیلان برنامه دکتری پرستاری ایران با ییل وجود دارد. فلسفه دکتری پرستاری در ایران توجه به ارزش های اسلامی با هدف اعتلای سلامتی و برای دانشگاه ییل ارائه عادلانه خدمات سلامت است. رسالت دکتری پرستاری ایران ارﺗﻘﺎی ﻋﻠﻢ و ﻣﻬﺎرت ﺣﺮﻓﻪای پرستاران و برای دانشگاه ییل سلامت بهتر برای</span></span></span> <span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b mitra;"><span style="color: black;"> افراد است. </span></span></span><br>
<strong><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b mitra;"><span style="color: black;">بحث و نتیجه گیری:</span></span></span></strong><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b mitra;"><span style="color: black;"> </span></span></span><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b mitra;"><span style="color: black;"> بیشتر فارغ التحصیلان دکتری پرستاری در ایران تمایل چندانی به کار کردن در بالین ندارند. علت آن می تواند عدم هم خوانی فلسفه، رسالت و اهداف برنامه دکتری پرستاری باشد. با در نظر گرفتن نقش و وظایف فارغ التحصیلان این دوره بهتر است در اهداف، رسالت و محتوای برنامه درسی دکتری پرستاری بازنگری شود.</span></span></span>
<div>
<hr align="left" size="1" width="33%" >
<div id="ftn1"><a href="http://mededj.ir/admin_atcls.php?slc_lang=fa&sid=1&mod=add_atcl#_ftnref1" name="_ftn1" title=""><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: rgb(0, 102, 204);">[1]</span></span></span></a> <span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: times new roman,serif;"><span style="color: black;">Bereday’s model</span></span></span></div>
</div>
<strong>Background:</strong> The knowledge and skills of nursing PhD graduates have a great impact on the nursing profession. Due to the impact of curriculum on roles and tasks, multiple studies are needed to identify the strengths and weaknesses of the curriculum. Therefore, in this study, we decided to compare nursing doctorate program in Iran with Yale University.<br>
<strong> Methods</strong>: This is a descriptive comparative study, which is done by using Bereday’s model in four stages of description, interpretation, juxtaposition and comparison in 2018. The data was obtained from the Ministry of Health and Medical Education and The Yale Nursing PhD program was obtained from “nursing.yale.edu”.<br>
<strong>Findings</strong> There are significant differences between key elements such as philosophy, mission, curriculum content, and the role of Iranian Nursing PhD graduates with Yale. The philosophy of PhD in Nursing in Iran is to promote Islamic values with the aim of promoting health and providing a fair health service for Yale University. The mission of the Iranian Nursing PhD is to promote and enhance the skills of nurses and for Yale University is to provide better health for individuals.<br>
<strong> Discussion and Conclusion</strong>: Most nursing PhD graduates in Iran are less likely to work in bed. This may be due to the inconsistency between the philosophy, mission and goals of the nursing PhD program. Considering the role and duties of the graduates of this course, it is advisable to reconsider the goals, mission and content of the nursing PhD curriculum.<br>
بررسی تطبیقی, برنامه درسی, مدل بردی, دکتری پرستاری ایران, دکترای پرستاری ییل
Comparative Study, Curriculum, Bereday’s model, Nursing Ph.D. Of Iran, Nursing Ph.D. Of YAL
7
14
http://mededj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-109&slc_lang=fa&sid=1
Moesen
Adib-Hajbaghery
محسن
ادیب حاج باقری
Adib1344@yahoo.com
10031947532846001661
10031947532846001661
Yes
Trauma Nursing Research Center
مرکز تحقیقات پرستاری تروما
Shanaz
Bolandian bafghi
شهناز
بلندیان بافقی
10031947532846001662
10031947532846001662
No
Trauma Nursing Research Center
مرکز تحقیقات پرستاری تروما
Zohreh
Nabizadeh gharghozar
زهره
نبی زاده قره قوزار
10031947532846001663
10031947532846001663
No
Trauma Nursing Research Center
مرکز تحقیقات پرستاری تروما