Medical Education
مجله آموزش پزشکی
mededj
Medical Sciences
http://mededj.ir
1
admin
2322-4940
2345-5497
10.22088/mededj
fa
jalali
1398
11
1
gregorian
2020
2
1
8
1
online
1
fulltext
fa
علل بی نظمی دانشجویان برای تشکیل کلاس در آغاز هر نیمسال تحصیلی در دانشگاههای علوم پزشکی
The causes of students' irregularities in class formation at the beginning of each semester in medical sciences universities
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong><span dir="RTL"><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b mitra;">سابقه و هدف:</span></span></span></strong><span dir="RTL"><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b mitra;"> عدم برگزاری برخی از کلاس­های درسی در اولین هفته­های آغاز رسمی نیمسال تحصیلی از مشکلات نظام آموزشی دانشگاه­هاست. بنابراین پژوهش حاضر باهدف تعیین علل بینظمی در برگزاری کلاسهای آغاز هر نیمسال تحصیلی از منظر دانشجویان انجام پذیرفت.</span></span></span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b mitra;">مواد و روشها:</span></span></span></strong><span dir="RTL"><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b mitra;"> این مطالعه بهصورت مقطعی در سه دانشگاه علوم­پزشکی بابل، علوم­پزشکی شهید بهشتی و علوم­پزشکی ایران، در میان دو گروه از دانشجویان شامل الف) آنانی که در اولین جلسه ترم تحصیلی حضورداشتهاند و ب) کسانی که در اولین جلسه پرسشهایی پیرامون وضعیت آشنایی آنان با آییننامه مربوط به غیبت، و دیدگاه دانشجویان درباره موضوع غیبت و عدم برگزاری نخستین جلسات درسی استفاده شد. </span></span></span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b mitra;">یافتهها:</span></span></span></strong><span dir="RTL"><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b mitra;"> پردازش نظرات دو گروه از دانشجویان حاضر و غایب در هفته اول آغاز ترم به ترتیب 218 و 130 نفر، بیانگر آن بود که اصلیترین دلیل حضور دانشجویان در آغاز ترم، اهمیت دروس تخصصی (0/94 </span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: cambria,serif;">±</span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b mitra;"> 4/16) و در درجه بعد تأکید استادان به حضور در جلسات کلاس(0/96</span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: cambria,serif;">±</span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b mitra;"> 4/13) بود. همچنین مهمترین عوامل غیبت دانشجویان، تجربه آنها در عدم برگزاری کلاس هفته­ی اول در ترمهای گذشته (95/0 </span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: cambria,serif;">±</span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b mitra;"> 51/3) و عدم توجه دانشجویان برای حضور به موقع در اولین جلسه ترم بود (1/1 </span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: cambria,serif;">±</span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b mitra;"> 3/22). آزمون آماری تی نشان داد بین سن دانشجویان با حضور بهموقع در آغاز ترم تحصیلی ارتباط معنیدار مستقیم وجود داشت (0/035=</span></span></span><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: times new roman,serif;"> p</span></span><span dir="RTL"><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b mitra;">).</span></span></span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b mitra;">نتیجه گیری:</span></span></span></strong><span dir="RTL"><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-family: b mitra;"> حضور یا عدم حضور دانشجویان در کلاس درس آغاز ترم، تحت تأثیر عوامل مختلف و اقدامات انجام شده از سوی افراد اثرگذار مانند مسئولان آموزشی و اعضاء هیات علمی میباشد. </span></span></span><br>
<p style="margin: 0cm 0cm 0pt; text-align: justify;"><font color="#000000"><b><span b="" font-size:="" mso-ascii-theme-font:="" mso-bidi-font-family:="" mso-hansi-theme-font:="" new="" style="line-height: 115%; font-family: " times="">BACKGROUND AND OBJECTIVE:</span></b><span b="" font-size:="" mso-ansi-language:="" mso-ascii-theme-font:="" mso-bidi-font-family:="" mso-hansi-theme-font:="" new="" style="line-height: 115%; font-family: " times=""> </span><span b="" font-size:="" mso-ascii-theme-font:="" mso-bidi-font-family:="" mso-hansi-theme-font:="" new="" style="line-height: 115%; font-family: " times="">Holding the classes in the first weeks of the official semester is one of the main problems for the university education system. This study aimed to determine assessing the causes of students' irregularities in class formation at the beginning of each semester in medical sciences universities.</span></font></p>
<p style="margin: 0cm 0cm 0pt; text-align: justify;"><font color="#000000"><b><span b="" font-size:="" mso-ascii-theme-font:="" mso-bidi-font-family:="" mso-hansi-theme-font:="" new="" style="line-height: 115%; font-family: " times="">METHODS:</span></b><b><span b="" font-size:="" mso-ansi-language:="" mso-ascii-theme-font:="" mso-bidi-font-family:="" mso-hansi-theme-font:="" new="" style="line-height: 115%; font-family: " times=""> </span></b><span b="" font-size:="" mso-ascii-theme-font:="" mso-bidi-font-family:="" mso-hansi-theme-font:="" new="" style="line-height: 115%; font-family: " times="">This cross-sectional study was conducted at three universities of Babol, Shahid Beheshti and Iran University of Medical Sciences, on two groups of students, those who attended the first classes of semester and those who missed the classes; available sampling method was used to select participants. The researcher-made questionnaires were used to collect data, including students' personal and educational information, students' viewpoints on the reasons for absenteeism during the first classes of the semester, questions about their familiarity with absenteeism codes and regulations, and their viewpoints on canceling classes at the first days of semester. </span></font></p>
<p style="margin: 0cm 0cm 0pt; text-align: justify;"><font color="#000000"><b><span b="" font-size:="" mso-ascii-theme-font:="" mso-bidi-font-family:="" mso-hansi-theme-font:="" new="" style="line-height: 115%; font-family: " times="">FINDINGS:</span></b><span b="" font-size:="" mso-ascii-theme-font:="" mso-bidi-font-family:="" mso-hansi-theme-font:="" new="" style="line-height: 115%; font-family: " times="">The viewpoints of two groups of present and absent students (218 and 130 students, respectively) at classes on the first week of the semester, were analyzed using scores 1-5 in the Likert scale, and indicated that the main reason for the students attending at their first classes of the semester was the importance of specialized courses (4.16±0.94) and teachers’ emphasis (4.13±0.96). The most important factors for the students' absence were their experience of canceling first classes of previous semester (3.51±0.95) and students not paying attention to timely attend the first sessions (3.22±1.01). T-test showed that there was a significant direct relationship between students' age and their timely attendance at the beginning of the semester (p=0.035). </span></font></p>
<p style="margin: 0cm 0cm 0pt; text-align: justify;"><font color="#000000"><b><span b="" font-size:="" mso-ascii-theme-font:="" mso-bidi-font-family:="" mso-hansi-theme-font:="" new="" style="line-height: 115%; font-family: " times="">CONCLUSION</span></b><span b="" font-size:="" mso-ascii-theme-font:="" mso-bidi-font-family:="" mso-hansi-theme-font:="" new="" style="line-height: 115%; font-family: " times="">: The presence or absence of students at classes on first days of new semester is influenced by various factors and actions taken by influential individuals such as educational staff and faculty members. </span></font></p>
بینظمی آموزشی, غیبت, دانشجویان, دانشگاههای علوم پزشکی
Educational irregurality, Absenteeism, Students, Universities of Medical Sciences.
23
31
http://mededj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-106&slc_lang=fa&sid=1
Aram
Tirgar
آرام
تیرگر
a.tirgar@mubabol.ac.ir
10031947532846001625
10031947532846001625
Yes
Associate Professor, Social Determinate of Health Research Center, Health Research Institute, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
دانشگاه علوم پزشکی بابل
Seyd Hossein
Mousavie Anijdan
سیدحسین
موسوی انیجدان
10031947532846001626
10031947532846001626
No
2Department of Radiology, School of Allied Medicine
دانشگاه علوم پزشکی بابل
Mostafa
Pouyakian
مصطفی
پویا کیان
10031947532846001627
10031947532846001627
No
Department of Occupational Health and safety, School of Public Health and safet,
گروه مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار، دانشکده بهداشت و ایمنی
Khodabakhsh
Javanshir
خدا بخش
جوانشیر
10031947532846001628
10031947532846001628
No
Department of Physiotherapy
دانشکده توانبخشی
Iraj
Alimohammadi
ایرج
علیمحمدی
10031947532846001629
10031947532846001629
No
Department of Occupational Health and safety, School of Public Health
گروه بهداشت حرفه ای و ایمنی کار، دانشکده بهداشت
Zahra
Aghalari
زهرا
آقالری
10031947532846001630
10031947532846001630
No
Department of Environmental Health Engineer, School of Public Health
گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت