Medical Education
مجله آموزش پزشکی
mededj
Medical Sciences
http://mededj.ir
1
admin
2322-4940
2345-5497
10.22088/mededj
fa
jalali
1398
6
1
gregorian
2019
9
1
7
2
online
1
fulltext
fa
مقایسه آموزش مبتنی بر تفکر انتقادی و سنتی بر ماندگاری دانش و مهارت اداره
پره اکلامپسی در دانشجویان مامایی
Comparing the educational effect based on critical thinking and routine approaches on skills to manage of pre-eclampsia and persistence of knowledge of midwifery students
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span style="font-size: small;"><strong><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: blue;">سابقه و هدف:</span></span></strong></span> <span style="font-family: b mitra;">پره اکلامپسی سندرم اختصاصی حاملگی و از علل شایع مرگ و میر مادران باردار می باشد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه آموزش به روش مبتنی بر تفکر انتقادی و سنتی بر ماندگاری دانش و مهارت اداره پره اکلامپسی در دانشجویان مامایی انجام شد.</span><br>
<strong><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: blue;"><span style="font-size: small;">مواد و روشها:</span></span></span></strong><span style="font-size: small;"> <span style="font-family: b mitra;">مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی که بر روی۶۰ نفر از دانشجویان مامایی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد در سال ۱۳۹۵ انجام شد. نمونه</span> </span><span style="font-family: b mitra;"><span style="font-size: small;">ها به صورت تصادفی در دو گروه </span><span style="font-size: small;">آموزش مبتنی بر تفکر انتقادی و سنتی تقسیم شدند. مهارت اداره پره اکلامپسی دانشجویان در هر دو گروه، قبل و یک هفته بعد از مداخله با استفاده از آزمون بالینی ساختارمند عینی (شش ایستگاه) سنجیده شد. تجزیه تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family: bzar,serif;"><span style="font-size: small;">spss </span></span></span><span style="font-family: b mitra;"> <span style="font-size: small;">و ازمون های اماری توصیفی،</span></span><span style="font-size: small;"> <span style="font-family: b mitra;">من ویتنی،</span> <span style="font-family: b mitra;">فریدمن و ویلکاکسون صورت گرفت.</span></span><br>
<span style="font-size: small;"><strong><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: blue;">یافته ها:</span></span></strong></span> <span style="font-family: b mitra;">نتایج نشان داد که میانگین نمرات آگاهی اداره پره اکلامپسی در هر دو گروه مبتنی بر تفکر انتقادی و سنتی، یک هفته و یک ماه بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله افزایش آماری معنی­داری داشت </span><font face="B Mitra"> </font><span style="font-family: b mitra;">( </span><span style="font-family: b mitra;">۰/۰۵></span><span dir="LTR"><span style="font-family: bzar,serif;">P</span></span><span style="font-family: b mitra;">).یک هفته بعد از مداخله نمرات مهارت اداره پره اکلامپسی در هر دوگروه آموزش مبتنی بر تفکر انتقادی و سنتی، نسبت به قبل از مداخله افزایش معنی­داری یافت ( </span><span style="font-family: b mitra;">۰/۰۵></span><span dir="LTR"><span style="font-family: bzar,serif;">P</span></span><span style="font-family: b mitra;">).</span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: blue;">نتیجه گیری:</span></span></span></span></strong> <span dir="RTL"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b mitra;">آموزش مهارت­های بالینی با رویکرد تقویت مهارت تفکر انتقادی باعث عملکرد بهتر دانشجویان مامایی در فرآیند مراقبت گردید و می­توان از آن در جهت ارتقأ کیفیت مهارت­های بالینی دانشجویان مامایی بهره برد.</span></span></span>
<strong>BACKGROUND AND OBJECTIVE:</strong> Preeclampsia is a special syndrome of pregnancy and common cause of mothers<span dir="RTL">ﹸ</span>death associated with delay in diagnosis and nursing staff’s inappropriate control. The current study was carried out to compare the effect of training on method based on critical thinking and traditional education on maintenance of knowledge level and clinical skill of controlling preeclampsia in midwifery students.<br>
<strong>METHODS:</strong> The study was a clinical trial performed on 60 midwifery students at nursing and midwifery college of Mashhad in 1395. The participants were randomly divided in to two groups of training based on critical thinking and traditional education. The clinical skill of preeclampsia control in students of both groups were measured by an identical constructive test (six stations) before and a week after intervention. The data were analyzed by SPSS software and descriptive statistics such as Mann-Whitney, Fried man, and Wilcoxon tests.<br>
<strong>FINDINGS:</strong> The findings indicated that the mean scores of notice of preeclampsia control of both critical thinking and traditional education groups a week and a month after intervention showed a significant increase compared to before intervention (p<0.05 ). The scores of clinical skill of controlling preeclampsia in both groups of critical thinking and traditional education a week after intervention revealed a significant increase compared to before intervention (p<0.05).<br>
<strong>CONCLUSION:</strong> Clinical skill training based on the approach of reinforcement of critical thinking skill leads to better performance of midwifery students in nursing care process and can be used to improve the quality of midwifery students<span dir="RTL">ﹸ</span>clinical skills.<br>
پره اکلامپسی, مهارت بالینی, تفکر انتقادی
Preeclampsia, Clinical skill, Critical thinking
23
29
http://mededj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-103&slc_lang=fa&sid=1
Zohre
Mirkazehi rigi
زهره
میرکازهی ریگی
10031947532846001647
10031947532846001647
No
Instructor of Midwifery, Department of Midwifery, School of Nursing and Midwifery
گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی
Tafazoli
مهین
تفضلی
10031947532846001648
10031947532846001648
No
Department of Midwifery, School of Nursing and Midwifery, Nursing and Midwifery Care Research Center,
گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامائی
Saide
Dadpisheh
سعیده
دادپیشه
s.dadpisheh@gmail.com
10031947532846001649
10031947532846001649
Yes
Department of Nursing, School of Nursing and Midwifery
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی،
Hossein
Karimi Moonaghi
حسین
کریمی مونقی
10031947532846001650
10031947532846001650
No
Department of Medical Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Nursing and Midwifery Care Research Center
گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامائی