Medical Education
مجله آموزش پزشکی
mededj
Medical Sciences
http://mededj.ir
1
admin
2322-4940
2345-5497
10.22088/mededj
fa
jalali
1398
6
1
gregorian
2019
9
1
7
2
online
1
fulltext
fa
بررسی اولویت های ارزشیابی اساتید و عوامل موثر بر آن از دیدگاه دانشجویان
دانشگاه علوم پزشکی نیشابور
Survey of the Priorities of Teachers Evaluation and effective factors from Students viewpoint of Neyshabur University of Medical Sciences
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div><span style="font-size: small;"><strong><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: blue;">سابقه و هدف:</span></span></strong></span> <span style="font-family: b mitra;">یکی از مهمترین اجزا در سیستم آموزشی، استادان می باشند که دارای نقش تعیین کننده ای در دستیابی به اهداف آموزشی هستند.</span> <span style="font-family: b mitra;"><span style="font-size: small;">ارزشیابی از مهم ترین </span><span style="font-size: small;">پایه های ارتقاء کیفیت</span> <span style="font-size: small;">آموزش می باشد. لذا این مطالعه با هدف بررسی اولویت های ارزشیابی اساتید از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی نیشابور انجام گرفت.</span></span><br>
<strong><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: blue;"><span style="font-size: small;">مواد و روشها:</span></span></span></strong> <span style="font-family: b mitra;"><span style="font-size: small;">این مطالعه به صورت مقطعی از نوع توصیفی و تحلیلی در دانشگاه علوم پزشکی نیشابور در سال 1392 انجام </span><span style="font-size: small;">شد. تمامی دانشجویان</span> <span style="font-size: small;">دانشکده</span> <span style="font-size: small;">علوم</span> <span style="font-size: small;">پزشکی نیشابور (140) به صورت</span> <span style="font-size: small;">سرشماری وارد مطالعه</span> <span style="font-size: small;">شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه مربوطه که پایایی آن 83/0 بود، جمع آوری گردید. سپس داده های جمع آوری شده وارد نرم افزار </span></span><span style="font-size: small;"><span dir="LTR"><span style="font-family: times new roman;">SPSS</span></span><span style="font-family: b mitra;"> نسخه 20 شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد.</span></span><br>
<span style="font-size: small;"><strong><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: blue;">یافته ها:</span></span></strong></span> <span style="font-family: b mitra;">دانشجویان مورد مطالعه 59 زن و 60 نفر مرد بودند که میانگین سنی دانشجویان در زمان مطالعه 13/1</span><span style="font-family: cambria,serif;">±</span><span style="font-family: b mitra;"><span style="font-size: small;">58/20 سال بود. از نظر دانشجویان </span><span style="font-size: small;">مهمترین</span> <span style="font-size: small;">فاکتورهای یک استاد خوب :</span> <span style="font-size: small;">تسلط بر موضوع</span> <span style="font-size: small;">درس</span> <span style="font-size: small;">(2/84 %) در بخش مهارت</span> <span style="font-size: small;">تدریس ،</span> <span style="font-size: small;">شیوه</span> <span style="font-size: small;">بیان و انتقال مفاهیم و تفهیم</span> <span style="font-size: small;">مطلب (70%) در بخش ویژگی های فردی، احترام به</span> <span style="font-size: small;">دانشجو (7/71 درصد) در بخش مهارت های ارتباطی، زمان دقیق شروع و پایان کلاس (7/ 51 درصد) در حیطه رعایت قوانین و مقرارات و امتحان جامع و دقیق در پایان</span> <span style="font-size: small;">ترم تحصیلی (5/37درصد) در بخش مهارت های ارزشیابی مطرح</span> <span style="font-size: small;">شدند. از نظر دانشجویان بین 5 حیطه مورد بررسی تفاوت معناداری وجود نداشت. بین معدل و</span> <span style="font-size: small;">هیچکدام از حیطه ای ارزشیابی ارتباط معناداری وجود نداشت. بین جنسیت و دو حیطه رعایت قوانین و مقررات و مهارت تدریس تفاوت معناداری وجود داشت.</span></span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: blue;">نتیجه گیری:</span></span></span></span></strong> <span dir="RTL"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b mitra;">نتایج مطالعه حاضر نشان داد، دو حیطه: مهارت های تدریس و مهارت های ارزشیابی از نظر دانشجویان اولویت مهمتری هستند. بنابراین اساتید دانشگاه و اعضای هیئت علمی و دانشگاه ها باید در زمینه ارتقاء کیفیت این دو حیطه برنامه ریزی و تلاش نمایند.</span></span></span></div>
<strong>BACKGROUND AND OBJECTIVE:</strong> One of the most important components of the educational system is the professors who have a decisive role in achieving educational goals. Evaluation is one of the most important bases for improving the quality of education. The purpose of this study was to evaluate the evaluation priorities of professors from the perspective of students of Neyshabur University of Medical Sciences.<br>
<strong>METHODS:</strong> This cross-sectional descriptive and analytical study was conducted at Neyshabur University of Medical Sciences in 2013. All students of Neyshabur School of Medical Sciences (140) were enrolled in the census. Data were collected using a questionnaire whose reliability was 0.83. Data were then analyzed by SPSS20 software. Significance level was set at 0.05.<br>
<strong>FINDINGS:</strong> The study population was 59 females and 60 males with a mean age of 20.58 ± 1.13 years. According to the students, the most important factors of a good teacher are mastery of the subject (84.2%) in teaching skills, expressing and conveying concepts (70%) in personal characteristics, respect for students (71.7%). In the communication skills section, the precise start and end times of the class (51.7%) were in the area of observing the rules and regulations and a comprehensive and precise exam at the end of the semester (37.5%) in the assessment skills section. There was no significant difference between the 5 areas of study. There was no significant relationship between GPA and none of the evaluation domains. There was a significant difference between gender and the two domains of observance of rules and teaching skills.<br>
<strong>CONCLUSION:</strong> The results of the present study showed two areas: teaching skills and evaluation skills are more important for students. Therefore, university professors and faculty and universities should plan and strive to improve the quality of these two areas
ارزشیابی اساتید, دانشجویان, مهارت تدریس, علوم پزشکی
Teachers' Evaluation, Students, Teaching Skills, Medical Sciences
14
22
http://mededj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-102&slc_lang=fa&sid=1
Rahimi Moghadam
سمیه
رحیمی مقدم
10031947532846001491
10031947532846001491
No
Department of Occupational Health Engineering, Neyshabour University of Medical Sciences, Iran
گروه مهندسی بهداشت حرفه ای
Maryam Sadat
Hosseini
مریم السادات
حسینی
10031947532846001492
10031947532846001492
No
Neyshabour University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی نیشابور
Nazanin
Fekri
نازنین
فکری
10031947532846001493
10031947532846001493
No
Department of Biostatistics and Epidemiology, Faculty of Health
گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی
Mojtaba
Emkani
مجتبی
امکانی
mojtabaemkani@gmail.com
10031947532846001494
10031947532846001494
Yes
Faculty of Health, Social Development and Health Promotion Research Center
دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران