Medical Education
مجله آموزش پزشکی
mededj
Medical Sciences
http://mededj.ir
1
admin
2322-4940
2345-5497
10.22088/mededj
fa
jalali
1397
6
1
gregorian
2018
9
1
6
2
online
1
fulltext
fa
رابطه پزشک و بیمار، روشهای آموزش یک مهارت در بالین
Physician-Patient Relationships, Methods of Teaching a Clinical Skill
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span style="font-size: small;"><strong><span><span style="color: blue;">سابقه و هدف:</span></span></strong></span><span> ایجاد ارتباطی دوطرفه و پویا بین پزشک و بیمار، منجر به جمع آوری دقیق اطلاعات، تشخیص صحیح، درمان و پایبندی به درمان خواهد شد. مهارت ارتباط با بیمار، نیازمند آموزش است. آموزش این مهارت در بالین بیمار با چالشهایی روبرو است. بیمارستانهای شلوغ، زمان ناکافی، شرایط بیمار و عدم آگاهی اساتید بالینی، فرصت طلایی آموزش را از دانشجویان می گیرد. هدف از این مطالعه، مروری بر روشهای آموزش مهارتهای ارتباطی در پزشکی است.</span><strong><span style="font-size: 6pt;"><span><span style="color:blue;"></span></span></span></strong><br>
<strong><span><span style="color: blue;"><span style="font-size: small;">مواد و روشها:</span></span></span></strong><span style="font-size: small;"><span style="font-family: times new roman;"> <span>در این مطالعه مروری، پایگاههای اطلاعاتی لاتین شامل </span><span dir="LTR">Pubmed</span><span><span style="font-size: small;">، </span></span></span><span dir="LTR">Proquest</span><span><span style="font-size: small;">، </span></span></span><span dir="LTR">Google scholar</span><span><span style="font-size: small;">، </span></span><span dir="LTR">Web of science</span><span><span style="font-size: small;"> و </span></span><span dir="LTR">Ovid</span><span><span style="font-size: small;"> با کلید واژه های لاتین و منابع اطلاعاتی فارسی شامل </span></span><span dir="LTR">Magiran</span><span><span style="font-size: small;">، </span></span><span dir="LTR">Iran medex</span><span><span style="font-size: small;"> و </span></span><span dir="LTR">SID</span><span><span style="font-size: small;"> نیز با کلید واژه های فارسی جستجو شدند. همه پژوهشها، طی سالهای 2000 تا 2017 که در ارتباط با موضوع بودند، وارد مطالعه گردید.<strong><span style="color:blue;"></span></strong></span></span><br>
<span style="font-size: small;"><strong><span><span style="color: blue;">یافته ها:</span></span></strong></span><span> در بررسی اولیه 103 مقاله یافت شد. پس از حذف موارد تکراری، مطالعه چکیده مقالات و تعیین تطابق با هدف مطالعه، 38 مقاله باقی مانده، به دقت مطالعه گردید. روشهایی چون استفاده از بیمارنمای آموزش دیده، ضبط ویدئو و بازنمایش آن، ایفای نقش، استفاده از چک لیست و آموزش از طریق کامپیوتر، برای آموزش این مهارت در موقعیتهای بالینی متنوع، مطرح گردید.<span style="color:blue;"></span></span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="font-size: 10pt;"><span><span style="color: blue;">نتیجه گیری:</span></span></span></span></strong><span dir="RTL"><span style="font-size: 10pt;"><span> روشهای نوین و موثر زیادی در زمینه آموزش مهارت ارتباط با بیمار در پزشکی وجود دارد که در برخی از آنها نیاز به وجود بیمار واقعی هم نیست. آگاهی اساتید از قوت، ضعف و کاربرد هر روش، می تواند نقش مهمی در بهبود فرایند آموزش داشته باشد.</span></span></span>
<strong>BACKGROUND AND OBJECTIVE:</strong> Establishing a two-way communication between the doctor and the patient will lead to accurate data collection, proper diagnosis, treatment and adherence to treatment. Communication skills require training. Teaching this skill at the patient's bedside is confronted with challenges. Busy hospitals, inadequate time, patient conditions and lack of knowledge of clinical professors, take the golden opportunity of education from students. The purpose of this study is to review the methods of communication skills training in medicine.<br>
<strong>METHODS:</strong> In this review article, we searched the English database like as Pubmed, Proquest, Google Scholar, Web of Science and Ovid and Persian database like as Magiran, Iran medex and SID with keywords like as physician patient relation, communication skills and medical education and all research related to the subject was included in the study.<br>
<strong>FINDINGS:</strong> In the preliminary review, 103 studies were found that after the removal of repetitive articles, reviewing the abstract of these articles and determining the degree of coordination with the aim of the present study, 38 remaining articles were studied carefully. Techniques such as the use of trained patients, video recording and replay, role play, checklist, and computer based training were introduced to train this skill in a variety of clinical settings.<br>
<strong>CONCLUSION:</strong> There are many new and effective ways to train patient communication skills in medicine, some of which do not require a real patient. The professors' awareness of the strength, weakness and application of any method can play an important role in improving the educational process.<br>
ارتباط پزشک و بیمار, آموزش پزشکی, مهارت ارتباطی
Physician patient relation, medical education, communication skills
22
31
http://mededj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-88&slc_lang=fa&sid=1
Minoo
Saeidi
مینو
سعیدی
minoo.saeidi@gmail.com
10031947532846001321
10031947532846001321
Yes
Imam Hossein Children Hospital, Department of pediatrics
بیمارستان کودکان امام حسین (ع)، گروه کودکان