Medical Education
مجله آموزش پزشکی
mededj
Medical Sciences
http://mededj.ir
1
admin
2322-4940
2345-5497
10.22088/mededj
fa
jalali
1396
12
1
gregorian
2018
3
1
6
1
online
1
fulltext
fa
طراحی پرسشنامه خود ارزیابی رشته طب ایرانی در حیطه آموزش
در دانشگاه علوم پزشکی تهران
Designing self-assessment questionnaire for Persian medicine in the field of education at Tehran University of Medical Sciences
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span style="font-size: small;"><strong><span><span style="color: blue;">سابقه و هدف:</span></span></strong></span><span> ارزشیابی اعضای هیات علمی از موضوعات مورد بحث است که به روشهای مختلفی از جمله ارزیابی توسط مسئولین، همتایان و دانشجویان و نیز خودارزیابی انجام میشود. تسلط بر مهارت خود ارزیابی به عنوان تکنیکی قدرتمند و ابزاری پویا و انجام آن نقش کلیدی در تضمین کیفیت آموزش و تکامل حرفهای ایفا میکند.<strong><span style="color:blue;"></span></strong></span><br>
<strong><span><span style="color: blue;"><span style="font-size: small;">مواد و روشها:</span></span></span></strong><span style="font-size: small;"> <span>در این مطالعه ساختار کلی پرسشنامه در راستای قوانین جاری بالادستی و بستههای تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی، دانش تخصصی، مهارتهای برنامهریزی آموزشی، مهارتهای تدریس، مهارتهای مدیریت دوره و ارزیابی</span><span> مهارتهای دانشجویان و توجه به نیازها، مشکلات بهداشتی- درمانی جامعه و تامین آموزش در حیطه طب سنتی، طراحی شد. </span><span>پس از جمعآوری نظرات ذینفعان، تحلیل آنها و جستجوی مجدد در منابع، و نیز تایید روایی محتوایی و صوری پرسشنامه توسط خبرگان، کارشناسان فن و مدیران دانشکده نسخه نهایی پرسشنامه تهیه شد.<strong><span style="color:blue;"></span></strong></span></span><br>
<span style="font-size: small;"><strong><span><span style="color: blue;">یافته ها:</span></span></strong></span><span> این فرم میتواند </span><span>با ارایه بازخورد به اعضای هیات علمی ضمن آگاه نمودن ایشان نسبت به نقاط ضعف و قوت فعالیتهای خویش، به منظور بهبود، اصلاح و ارتقای عملکرد آموزشی، برنامهریزیهای لازم و ایجاد ساختارهای جدید در خصوص دورههای توانمندسازی اعضای هیات علمی در موارد دارای ضعف عملکرد را بر مبنای نتایج حاصل از ارزشیابی طراحی و اجرا نمود.</span><span><span style="color:blue;"></span></span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="font-size: 10pt;"><span><span style="color: blue;">نتیجه گیری:</span></span></span></span></strong> <span dir="RTL"><span style="font-size: 10pt;"><span>به نظر میرسد این فرم میتواند در کنار سایر مدارک و مستندات، با جمعبندی شواهد متقن به منظور تصمیمگیریهای مدیریتی و موارد تشویقی مورد استفاده قرار گیرد.</span></span></span>
<strong>BACKGROUND AND OBJECTIVE:</strong> Evaluation of faculty members of the topics discussed that several methods including assessment by the authorities, and students, as well as self-assessment counterparts. Mastering technical skills self-evaluation as a powerful and dynamic tools and do it plays a key role in ensuring the quality of education and professional development.<br>
<strong>METHODS:</strong> The overall structure of the questionnaire, in line with the current rules package and upstream transformation and innovation of medical education, specialized knowledge, educational planning skills, teaching skills, management skills course and assessment of students ' skills and attention to community needs, health problems and providing training in traditional medicine. After collecting the opinions of stakeholders, analyze it and search again in the sources, and also confirm the validity of the formal content and inventory by the Assembly of experts, the staff of the Faculty the final version of the questionnaire was prepared.<br>
<strong>FINDINGS:</strong> This form can be used with the provision of feedback to make them aware of the way faculty members toward their strengths and weaknesses the activities, in order to improve, modify and improve the performance of the necessary training, planning and building new structures on the course to empower members of academic staff in cases of rated performance weaknesses based on the results of the evaluation design and implementation.<br>
<strong>CONCLUSION:</strong> It seems this form can be found on the side of the other evidence and documentation, with the conclusion of the evidence in order to the management decisions and incentive items used.<br>
طب ایرانی (طب سنتی), ارزیابی, ارزشیابی, پرسشنامه
Persian medicine (Traditional medicine), Evaluation, Assessment, Questionnaire
14
20
http://mededj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-82&slc_lang=fa&sid=1
Seyyed Hamid
Kamali
سیدحمید
کمالی
10031947532846001192
10031947532846001192
No
Department of Persian Medicine, School of Persian Medicine
دفتر توسعه آموزش، گروه طب ایرانی، دانشکده طب ایرانی
Zahra
Ghorbanifar
زهرا
قربانی فر
10031947532846001193
10031947532846001193
Yes
Education development office, Department of Persian Medicine
دفتر توسعه آموزش، گروه طب ایرانی، دانشکده طب ایرانی
Shima
Esfahani
شیما
اصفهانی
10031947532846001194
10031947532846001194
No
Education development office, Department of Persian Medicine
دفتر توسعه آموزش، گروه طب ایرانی، دانشکده طب ایرانی
Seyyed Ali
Kamali
سیدعلی
کمالی
10031947532846001195
10031947532846001195
No
Student, Faculty of Dentistry
، دانشکده دندانپزشکی