Medical Education
مجله آموزش پزشکی
mededj
Medical Sciences
http://mededj.ir
1
admin
2322-4940
2345-5497
10.22088/mededj
fa
jalali
1396
6
1
gregorian
2017
9
1
5
2
online
1
fulltext
fa
تاثیر برنامه آموزش حمایتهای مداوم لیبر بر اهمیت و به کارگیری
رفتارهای حمایتی در دانشجویان مامایی
Continuous labor support program on the importance and application of supportive behaviors in midwifery students
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong><span><span style="color: blue;"><span style="font-size: small;">سابقه و هدف:</span></span></span></strong> <span><span style="font-size: small;">حمایت لیبر بر کاهش درد و اضطراب مادران از زایمان موثر است، عواملی که ممکن است سبب افزایش میزان سزارین و کاهش فرزندآوری شوند. مطالعه حاضر با هدف ارزشیابی</span></span> <span><span style="font-size: small;">آموزش بالینی حمایت های لیبر به دانشجویان مامایی بر اهمیت و بکارگیری رفتارهای حمایتی توسط دانشجویان انجام شد.</span></span><br>
<strong><span><span style="color: blue;"><span style="font-size: small;">مواد و روشها:</span></span></span></strong> <span><span style="font-size: small;">در این مطالعه نیمه تجربی ،34 دانشجوی مامایی به روش نمونه گیری سرشماری انتخاب شدند. دانشجویان در گروه</span></span><span dir="LTR"><span><span style="font-size: small;">‎</span></span></span><span><span style="font-size: small;">های 7-5 نفره، توسط مدرسین بالینی مامایی، در محیط بالین، تکنیک های حمایتی لیبر را به صورت عملی آموزش دیدند. برای تعیین تاثیر مداخله انجام شده از پرسشنامه</span></span><span dir="LTR"><span><span style="font-size: small;">‎</span></span></span><span><span style="font-size: small;">ی استاندارد</span></span> <span><span style="font-size: small;">حمایت</span></span> <span><span style="font-size: small;">لیبر (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: times new roman;">LSQ</span></span></span><span><span style="font-size: small;">) قبل و پس از مداخله استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: times new roman;">SPSS</span></span></span><span><span style="font-size: small;"> ورژن 23 و آزمون های آماری توصیفی، تی زوجی و رگرسیون خطی انجام</span></span> <span><span style="font-size: small;">و میزان معنی داری کمتر از 0/05در نظر گرفته شد.</span></span><br>
<strong><span><span style="color: blue;"><span style="font-size: small;">یافته ها:</span></span></span></strong> <span><span style="font-size: small;">برحسب یافته های مطالعه، آموزش حمایت های مداوم لیبر به دانشجویان در محیط بالین، منجر به افزایش معنی دار میزان اهمیت و بکارگیری رفتارهای حمایتی در لیبر، </span></span><span><span style="font-size: small;">در چهار حیطه ی فیزیکی، عاطفی، طرفداری از تصمیمات زائو و اطلاعاتی </span></span><span><span style="font-size: small;">شده است p<0/01</span></span><br>
<span><span style="font-size: small;">در تحلیل آماری رگرسیون خطی، هیچ یک از متغیرهای زمینه ای مورد بررسی با میزان اهمیت و بکارگیری رفتارهای حمایتی ارتباط معنی‏ داری نداشت.</span></span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="font-size: 10pt;"><span><span style="color: blue;">نتیجه گیری:</span></span></span></span></strong> <span dir="RTL"><span style="font-size: 10pt;"><span>با توجه به تاثیر آموزش بالینی بر اهمیت و بکارگیری روش های حمایتی لیبر بر دانشجویان مامایی، لازم است این دانشجویان با مدل</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span>‎<span dir="RTL">های حمایتی آشنا شوند و به انجام آن مبادرت ورزند تا پس از فارغ التحصیلی، به عنوان پرسنل از این روش ها استفاده نمایند.</span></span></span>
<strong>BACKGROUND AND OBJECTIVE:</strong> Continuous labor support for pregnant mothers is effective in reducing pain and anxiety. Factors that may increase the cesarean sections and decline the fertility. This study aimed to evaluate the clinical education of continuous labor support to midwifery students in the importance and use of supportive behaviors by students.<br>
<strong>METHODS:</strong> In this quasi-experimental study, 34 midwifery students were selected through census sampling. Students in groups of 7-5 members, practically trained the continuous labor support techniques by midwifery clinical teachers in the clinical setting. To determine the impact of the intervention, the Labor Support Questionnaire (LSQ) was used before and after the intervention. Data analysis was performed using SPSS software v.23 and descriptive statistics, t-test and linear regression. A worth of significantly less than 0.05 was considered significant.<br>
<strong>FINDINGS:</strong> According to the study findings, continuous labor support education to the midwifery students at the clinical setting, has been led to a significant increase in the rate of importance and application of supportive labor practices in four areas of physical, emotional, advocacy and information. In linear regression analysis, none of the variables studied had significant relationship with the importance and the use of supportive behaviors.<br>
<strong>CONCLUSION:</strong> With regard to the impact of clinical education to the importance and application of labor support methods on midwifery students, it is necessary to the students become familiar with the supporting models and attempt to do it until after graduating, they can use these methods as a staff.<br>
حمایت مدوام لیبر, دانشجویان مامایی, رفتارهای حمایتی
Continuous labor support, Midwifery students, Supportive behaviors
12
28
http://mededj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-78&slc_lang=fa&sid=1
Fatemeh
Bakouei
فاطمه
باکویی
10031947532846001114
10031947532846001114
No
1. گروه مامایی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران.
Maryam
Nikpour
مریم
نیکپور
10031947532846001115
10031947532846001115
No
2. مرکز تحقیقات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران.
Fereshteh
Behmanesh
فرشته
بهمنش
10031947532846001116
10031947532846001116
Yes
. گروه مامایی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران.
Golnar
Nasehi
گلنار
ناصحی
10031947532846001117
10031947532846001117
No
3. دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.