Medical Education
مجله آموزش پزشکی
mededj
Medical Sciences
http://mededj.ir
1
admin
2322-4940
2345-5497
10.22088/mededj
fa
jalali
1396
6
1
gregorian
2017
9
1
5
2
online
1
fulltext
fa
روانسنجی مقیاس نگرش به آموزش از طریق تلفن همراه در دانشجویان
رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران
A Psychometric study of the student’s attitudes towards mobile learning scale among medical students in Iran University of Medical Sciences
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong><span><span style="color: blue;"><span style="font-size: small;">سابقه و هدف:</span></span></span></strong><span><span style="font-size: small;"> پذیرش تلفن همراه در فضای آموزشی از چالشهای آموزشی سالیان اخیر است. این مطالعه با هدف روان سنجی مقیاس نگرش به آموزش از طریق تلفن همراه انجام گرفت.</span></span><br>
<strong><span><span style="color: blue;"><span style="font-size: small;">مواد و روشها:</span></span></span></strong> <span><span style="font-size: small;">این مطالعه روانسنجی برروی ۱۲۰ از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران درسال ۱۳۹۶ انجام گرفت. ابزار اولیه ۲۱ سؤالی این مطالعه پس از کسب اجازه از نویسنده اصلی به زبان فارسی ترجمه شد. سپس روند روان سنجی مقیاس، شامل بررسی ضریب تأثیر، شاخص روایی محتوی، نسبت روایی محتوی با قضاوت ۱۰ متخصص؛ و روایی سازه آن با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی صورت گرفت. تجانس درونی ابزار با ضریب آلفای کرونباخ تعیین گردید و به وسیله روش آزمون باز آزمون پایایی ثبات ابزار مورد ارزیابی قرار گرفت.</span></span><br>
<strong><span><span style="color: blue;"><span style="font-size: small;">یافته ها:</span></span></span></strong><span><span style="font-size: small;"> در مقیاس اولیه ۲۱ سؤالی بر اساس شاخص ضریب تأثیر بالای ۵/۱ و شاخص محتوی بالای ۶۲/۰ و نسبت روایی بالای ۷/۰، ۲۰ سوال حفظ شد. بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی تمامی این ۲۰ سؤال در ابزار باقی ماندند. با در نظر گرفتن ارزش ویژه بالای ۱ برای هر عامل، چهار عامل فواید یادگیری، محدودیتهای یادگیری، قابلیت کاربرد، آزادی عمل استخراج شد. این مقیاس قادر به پیشبینی ۵۱۶/۶۸% از تغییرات کل مقیاس بود.</span></span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="font-size: 10pt;"><span><span style="color: blue;">نتیجه گیری:</span></span></span></span></strong><span dir="RTL"><span style="font-size: 10pt;"><span> نتایج این مطالعه شاهد مناسبی در خصوص استحکام ساختار عاملی و پایایی ابزار نگرش به آموزش از طریق تلفن همراه است. این نتایج میتواند جهت سنجش نگرش دانشجویان در زمینه استفاده از تلفن همراه در دانشگاهها و سایر مؤسسات آموزشی مورداستفاده قرار گیرد.</span></span></span>
<ol>
<li><strong>BACKGROUND AND OBJECTIVE:</strong> One of the important challenges in education in recent years will be the adoption of mobile devices in the learning sphere. This study aimed to psychometric of the attitudes towards mobile learning scale.<br>
<strong>METHODS:</strong> This study was psychometric of 120 subjects was recruited from the medical schools in Iran university of medical sciences. Initial instrument was adopted from previous studies compromised 21 –items, likert type. Instrument validation procedures included impact item score, content validity index (CVI) and content validity ratio (CVR) was done with the judgment of 10 experts and 20 items was remained in instrument in this phase. For the construct validity exploratory factor analysis was used. Internal reliability of the scale was determined by alpha cronbach coefficient and with the test-retest method the external consistency of a test was assessed.<br>
<strong>FINDINGS:</strong> Of the original 21 items, all of them about the impact item index over 1.5, CVR over 0.62, and CVI over 0.7 were considered as valid; based on exploratory factors analysis, 21 items remained in scale. Considering a minimum eigenvalue of 1 for each factor, the four factors were labeled as: mobile learning usage, mobile learning restriction; Freedom in the use of mobile phones in learning and capability of mobile learning. This instrument capable of predicting 68.516% of the properties as an attitude toward learning with mobile learning variance.<br>
<strong>CONCLUSION:</strong> The results of this study indicated the strength of the factor structure and reliability of an instrument for measuring student attitudes toward learning with mobile learning. The results of study can assess student attitude towards mobile learning in universities and other educational institutes.<br>
<br>
</li>
</ol>
روایی, پایایی, روانسنجی, تلفن همراه
Validity, Reliability, Psychometry, Mobile learning
1
8
http://mededj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-77&slc_lang=fa&sid=1
زهره
سهرابی
10031947532846001126
10031947532846001126
Yes
مریم
عبداللهی
10031947532846001127
10031947532846001127
No
لیلی
صالحی
leilisalehi83@yahoo.com
10031947532846001128
10031947532846001128
No
مرکز تحقیقات بهداشت، ایمنی و محیط (HSE)، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج ،ایران