Medical Education
مجله آموزش پزشکی
mededj
Medical Sciences
http://mededj.ir
1
admin
2322-4940
2345-5497
10.22088/mededj
fa
jalali
1395
6
1
gregorian
2016
9
1
4
2
online
1
fulltext
fa
بررسی دیدگاه دانشجویان بهداشت حرفه ای در مورد ویژگی های تدریس اثربخش
Study the opinions of occupational health students about the characteristics of effective teaching
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL"><strong>خلاصه</strong></p>
<p dir="RTL"><strong>سابقه و هدف:</strong> تحقیق در مورد میزان به کارگیری معیارهای تدریس اثربخش در دانشگاه، بیش از هر چیز در یافتن کمبودها و جبران نواقص آموزشی موثر است؛ چرا که این امر تصویری نسبتا جامع از کیفیت آموزشی دانشگاه ارائه می دهد و منجر به تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف موجود در کیفیت تدریس استادان خواهد شد. این پژوهش با هدف تعیین ویژگی های تدریس اثربخش از نظر دانشجویان بهداشت حرفه ای انجام شده است.</p>
<p dir="RTL"><strong>مواد و روشها:</strong> این پژوهش به صورت توصیفی-مقطعی بر روی92 نفر از دانشجویان رشته بهداشت حرفه ای با روش نمونه گیری سرشماری انجام شد. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه ای شامل مهم ترین شاخص های تدریس اثربخش در چهار حیطه دانش پژوهی، روش تدریس، قدرت ایجاد ارتباط و شخصیت فردی بود. داده های<br>
جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار <span dir="LTR">SPSS 20</span> و روش آماری تحلیل واریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.</p>
<p dir="RTL"><strong>یافته ها:</strong> یافته های این پژوهش نشان داد که از نظر دانشجویان عوامل موثر بر اثربخشی تدریس اساتید، به ترتیب اولویت در حیطه خصوصیات فردی، شیوایی و سادگی کلام (64 درصد)، در حیطه روش تدریس، برقراری ارتباط بین درس و شغل آینده دانشجو (56 درصد، در حیطه دانش پژوهی، تسلط بر موضوع (61 درصد)، و در حیطه قدرت ارتباط با دانشجو، ارتباط دوستانه و صمیمی با دانشجو (48 درصد) می باشند.</p>
<p><strong><span dir="RTL">نتیجه گیری:</span></strong> <span dir="RTL">بیان شیوا سادگی کلام از نظر دانشجویان مورد بررسی بیشترین تاثیر را در اثربخشی تدریس دارد که می توان با توجه بیشتر به آن در کنار سایر حیطه ها مانند دانش پژوهی، ارتباط خوب با دانشجو و روش های تدریس مناسب به اثربخشی تدریس و در نهایت ارتقای کیفیت آموزش دست یافت</span>.</p>
<p><strong>ABSTRACT</strong></p>
<p><strong>BACKGROUND AND OBJECTIVE:</strong> Research on the use of standards for effective teaching at the University is effective more than anything to find deficiencies and compensate for the short comings of the training, because it is a fairly comprehensive picture of the quality of educational offers which led to strengthening of the strengths and eliminate weaknesses in the quality of professors teaching. This study was carried out of to determine the characteristics of effective teaching from the perspective of occupational students.</p>
<p><strong>METHODS:</strong> This descriptive- cross sectional study was conducted on 92 students of Occupational health students. For gathering data questionnaire including the most effective teaching indicators in four areas of scholarships, teaching method, communication ability and personal character was used. The collected data were analyzed by using SPSS (ver.20) and multivariable analysis of variance (MANOVA).</p>
<p><strong>FINDINGS:</strong> The results base on students viewpoints showed that factors influencing the effectiveness of teaching are: eloquent expression of basic characteristics of area (64%), Its contact between the school and the student's career in teaching methodology (56%), Mastery of the subject in the fields of research (61%), in the field of strength relationship with student, friendly relationship with student (48%) respectively.</p>
<p><strong>CONCLUSION:</strong> From the perspective of students, eloquent expression has the greatest impact on teaching effectiveness, so by concentrating more as well as using appropriate teaching methods, strengthening personal character and scholarship it is possible to achieve teaching effectiveness and improve quality of education.</p>
اثربخشی, تدریس, دانشجو, بهداشت حرفه ای
Effectiveness, Teaching, Occupational health students
7
12
http://mededj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-61&slc_lang=fa&sid=1
Behnam
Mohammadi
بهنام
محمدی
1003194753284600955
1003194753284600955
Yes
Zanjan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی زنجان