TY - JOUR T1 - Mapping and Analyzing the Scientific of Highly Cited Medical Education Articles TT - ترسیم و تحلیل نقشه علم نگاشتی مقالات پراستناد حوزه آموزش پزشکی (2012-2022) JF - babol-mej JO - babol-mej VL - 11 IS - 1 UR - http://mededj.ir/article-1-432-fa.html Y1 - 2023 SP - 28 EP - 41 KW - Medical Education KW - Highly Cited Articles KW - Scientific Mapping N2 - سابقه و هدف: آموزش پزشکی از بنیادی‌ترین نیازهای جوامع بشری است و کیفیت و کمیت آموزش پزشکی و بهبود آن نقش بسزایی در ارتقا نظام سلامت دارد؛ بنابراین در مطالعه حاضر به ترسیم و تحلیل نقشه علم نگاشتی مقالات پر استناد حوزه آموزش پزشکی خواهیم پرداخت. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-مقطعی و با استفاده از رویکرد علم‌سنجی می‌باشد. داده‌های موردنیاز از وبگاه علوم جمع‌آوری‌شده است، روش گرداوری از نوع سرشماری می‌باشد. تحلیل یافته‌ها با استفاده از قسمت آنالیز وبگاه علوم و جهت ترسیم جداول از نرم‌افزار اکسل 2019 استفاده شد. جهت ترسیم نقشه‌های علم نگاشتی و هم‌رخدادی و تعیین خوشه‌های علمی و خوشه‌های هم‌رخدادی تازه شکل‌گرفته، از نرم‌افزار Vosviewer 1.6 استفاده شد. یافته‌ها: نقشه کلی مقالات پراستناد حوزه آموزش پزشکی در 11 سال اخیر، شامل 5 خوشه است. خوشه اول با مرکزیت Association و coronavirus در خوشه دوم، humans در خوشه سوم و anxiety و health-care به ترتیب در خوشه‌های چهارم و پنجم مرکزیت خوشه را به خود تخصیص داده‌اند. کشور ایران با 9 مقاله 12/2 درصد از تولیدات پراستناد این حوزه را به خود اختصاص داده است. نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر اهمیت حوزه آموزش پزشکی بعد از اپیدمی کوید-19 و اهمیت مسائل مرتبط با اپیدمی بیماری‌ها، نقش برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها در مراقبت حوزه سلامت و همچنین اهمیت آموزش در خصوص مراقبت‌های اولیه از بیماران مبتلا به کوید-19 و آموزش در خصوص حل مشکلات ناشی از استرس، هیجانات و بیماری‌های روحی و روانی را نشان داد. M3 ER -