RT - Journal Article T1 - Development and Effectiveness of a Comprehensive Program for Evaluating the Performance of the Educational System on the Result of Evaluation and Educational Accreditation of Shahid Beheshti Hospital in Babol JF - babol-mej YR - 2020 JO - babol-mej VO - 8 IS - 2 UR - http://mededj.ir/article-1-343-fa.html SP - 44 EP - 47 K1 - Assessment K1 - Educational System Performance K1 - Educational Accreditation AB - خلاصه سابقه و هدف: به منظور ارزیابی عملکرد بیمارستان های آموزشی ، الگوهای نظام اعتباربخشی بعنوان یکی از مهمترین بسته های طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، مورد توجه وزارت بهداشت قرار گرفته است. یکی از چالش های جدی برنامه اعتباربخشی آموزشی، استفاده از مجموعه استاندارد واحد برای ارزیابی برنامه های آموزشی مراکز آموزشی-درمانی میباشد. این مطالعه، با هدف تعیین تاثیر برنامه جامع ارزیابی عملکرد سیستم آموزشی بر نتایج ارزشیابی و اعتباربخشی آموزشی بیمارستان شهید دکتر بهشتی بابل در سال 1397 صورت گرفت. مواد و روشها: این مطالعه نیمه تجربی، در بیمارستان شهید دکتر بهشتی بابل در سال 1397 انجام شد. برنامه جامع ارزیابی عملکرد سیستم آموزشی به روش بارش افکار و بررسی متون توسط تیم اعتباربخشی تدوین شد. این برنامه به مدت شش ماه بصورت پایلوت به اجرا گذاشته شد. نتیجه ارزیابی سالهای 1396 و 1397 از سامانه اعتباربخشی کشور استخراج و مورد مقایسه قرار گرفتند. یافته ها: میزان نمره کسب شده قبل و بعد از مداخله به ترتیب 242 امتیازو 445 امتیاز بود. نتایج نشان داد که بیشترین تاثیر برنامه جامع در محور پایش و ارزشیابی عملکرد سیستم آموزشی (86.1%) و کمترین تاثیر آن بر محور عرصه پژوهش های بالینی (44.48%) دیده شد. نتیجه گیری: با توجه به افزایش قابل توجه امتیاز حاصل از ارزیابی سال 1397 نسبت به گذشته و ارتقای وضعیت آموزشی مرکز و همچنین رضایت بالای تیم مدیریت اجرایی، پیشنهاد میگردد برنامه جامع ارزیابی عملکرد سیستم آموزشی بعنوان الگویی جهت اجرای اصولی و موثر اعتباربخشی در سایر مراکز مورد استفاده قرار گیرد. LA eng UL http://mededj.ir/article-1-343-fa.html M3 ER -