%0 Journal Article %A Rezapour, Zhra %A Oladi Ghadicolaee, Somayeh %A Rsoulinejad, Seyade Elaheh %A Ghaemi Amiri, Mryam %A Gholamnia Shirvani, Zeynab %T Evaluation of Medical Intern's Competence Based on Objective Structured Clinical Examination (OSCE) in Babol Medical University of Sciences %J Medical Education %V 7 %N 1 %U http://mededj.ir/article-1-291-fa.html %R %D 2019 %K Evaluation, Medical students, Clinical Competence, %X سابقه و هدف: هدف از آموزش بالینی در دوره دکترای پزشکی عمومی کسب حداقل مهارت های مورد انتظار از دانش آموختگان می باشد. در راستای تربیت دانش آموختگانی توانمند، مسئولیت پذیر و پاسخگو به نیازهای جامعه علاوه بر امتحانات و ارزیابی های پایان بخش های بالینی، در پایان مرحله کارورزی ارزیابی صلاحیت بالینی ضروری به نظر می رسد. این پژوهش با هدف ارزیابی صلاحیتهای بالینی در دانشجویان پزشکی مقطع کارورزی در دانشگاه علوم پزشکی بابل با استفاده از آزمون بالینی ساختارمند عینی در سال 1395 صورت گرفت. مواد و روشها: این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1395 بر روی 28 نفر از دانشجویان سال آخر رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل با هدف ارزیابی صلاحیت بالینی آنان انجام گرفت. این آزمون شامل 15 ایستگاه (8سوال ضروری و 5سوال غیرضروری) بود که بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طراحی گردید. روایی و پایایی آزمون توسط گروه expert panel تعیین گردید. پس از جمع آوری داده ها اطلاعات با نرم افزار21 SPSS و با آزمون های آماری توصیفی و تحلیلی ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تی مستقل و آزمون تی زوج در سطح معنی داری 05/0>P مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: در این پژوهش میانگین نمرات کسب شده توسط دانشجویان در آزمون 93/0± 81/15 بود که در 4/96 درصد موارد، مهارت بالینی دانشجویان در حیطه ی خوب قرار گرفت. دانشجویان در دو ایستگاه چشم و داخلی بالاترین میانگین نمره به ترتیب20 و 01/1±07/19و در ایستگاه زنان کمترین نمره میانگین 9/2±68/11را اخذ نمودند. در ایستگاه های مغز و اعصاب و بهداشت نیز بیشتر از 50 درصد دانشجویان نمره ی متوسط تا ضعیف کسب نموده بودند. ضریب همبستگی پیرسون بین نمرات آزمون با میانگین معدل دانشجویان قبل از ورود پیش کارورزی46/0 بدست آمد. (01/0 p=) ولی بین دو متغیر نمره آزمون با سن ارتباط معناداری را نشان نداد. (05/0<P). آزمون تی زوج اختلاف معناداری را بین ایستگاه های ضروری و غیر ضروری نشان داد. (05/0>P) نتیجه گیری: با توجه به اینکه نمره ی دانشجویان در ایستگاه های مغز و اعصاب، بهداشت و زنان دارای صلاحیت بالینی در محدوده ی متوسط تا ضعیف بوده اند، توجه خاص برنامه ریزان آموزشی وفراهم نمودن تسهیلات آموزشی مانند برگزاری کارگاه آموزشی بالینی، استفاده بیشتر از مرکز مهارتهای بالینی و همچنین بهره گیری ازفیلمهای آموزشی و کار عملی زیر نظر اساتید، جهت رسیدن به اهداف آموزشی را طلب می نماید. %> http://mededj.ir/article-1-291-fa.pdf %P 52-59 %& 52 %! %9 Research %L A-10-1-99 %+ Deputy of Education of Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran %G eng %@ 2322-4940 %[ 2019