%0 Journal Article %A Shisheh-Gar, M %A Rivaz, S %A Amini, M %A Rivaz, M %T Assessment of ENT Residents function using 360-degree evaluation method at Shiraz University of Medical Sciences %J Medical Education %V 7 %N 1 %U http://mededj.ir/article-1-282-fa.html %R %D 2019 %K %X سابقه و هدف: رفتارهای حرفه‏ای و مهارت‏های ارتباطی دستیاران به‏صورت سنتی توسط اعضاء هیئت علمی ارزیابی می‏شود، در حالی‏که یکی از بهتـرین راه‏هـای ارزیابی نگرش‏ها و رفتارها، پرسش از افرادی اسـت که در محیط کار به‏طور مستمر با دستیاران ارتباط دارند ارزشیابی 360 درجه به منظور ارزیابی عملکرد دستیاران بالینی، دامنه متنوعی از مهارت‏ها را با استفاده از ارزیاب‏های متعدد در بر می‏گیرد. هدف این مطالعه ارزیـابی مهـارت هـای عملکردی ارتبـاطی و بین فردی دستیاران رشته گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با استفاده از روش 360 درجه بود. مواد و روشها: این مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی است که بر روی کلیه دستیاران گوش و حلق و بینی (15 نفر) شاغل به تحصیل در سال 1395 در بیمارستان های آموزشی شیراز انجام گردید. برای بررسی عملکرد دستیاران پرسشنامه‏هایی (شامل پرسشنامه‏های اساتید˛ همکاران پزشک "همتا"˛ همکاران درمان "پرستاران"˛ خودسنجی و بیمار) تهیه و تنظیم گردید. روایی صوری پرسشنامه‏ها با نظر کارشناسان آموزش پزشکی تائید و پایایی پرسشنامه‏ها بعد از یک مطالعه اولیه 92/0r= به ‏دست آمد. سپس یافته ها توسط نرم افزار SPSS16با استفاده از آمار توصیفی و روش‏های آماری T –test و ضریب همبستگی پیرسون در سطح معناداری p≤0.5 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج حاصل نشان داد که به ترتیب میانگین نمره ارزشیابی توسط خود دستیاران (99/9±43/48)، همتایان (13/5±01/52) و اساتید (22/5 12±/66) بیشترین و میانگین نمرات بیماران (32/2±23/13) و پرستاران (86/6 ± 2/31) کمترین مقدار را داشتند. نتیجه گیری: نتایج مبـین این مطلب می‏باشند که در بحث ارزیابی نباید تنها به یک گروه از مخاطبین اکتفا نمود، بلکه برای ارزیابی بهتر و جامع‏تر لازم است گروه‏های مختلف در امر ارزشیابی دخیل باشند %> http://mededj.ir/article-1-282-fa.pdf %P 30-37 %& 30 %! %9 Research %L A-10-1-95 %+ Education Development Center, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran %G eng %@ 2322-4940 %[ 2019