TY - JOUR JF - babol-mej JO - mededj VL - 6 IS - 2 PY - 2018 Y1 - 2018/9/01 TI - Major Approaches to Assessing the Quality of Higher Education in Viewpoint of Zabol University of Medical Sciences TT - رویکردهای عمده ارزیابی کیفیت آموزش عالی ازدیدگاه خبرگان دانشگاه علوم پزشکی زابل N2 - سابقه و هدف: ارزیابی یکی از مهمترین بخشهای فرایند اصلاح و ارتقای کیفیت در واحدهای آموزشی محسوب می گردد ،این تحقیق با هدف مقایسه و بررسی رویکردهای عمده ارزیابی کیفیت آموزش عالی از دیدگاه خبرگان دانشگاه علوم پزشکی زابل انجام شده است. مواد و روشها: جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارشناسان و مسئولین ارزیابی کیفیت آموزش در دانشگاه علوم پزشکی زابل متشکل از 10 نفر بودند که تمام آنها به روش سرشماری به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این تحقیق از پرسشنامه تحلیل سلسله مراتبی AHP جهت گردآوری اطلاعات استفاده گردید. در این مورد به منظور افزایش دقت و سرعت انجام محاسبات از نرم افزار Expert choice برای وزن دهی و رتبه بندی فاکتورها استفاده گردید. جهت اطمینان از روایی پرسشنامه، از روش کیفی یعنی نظرات صاحب­نظران و تخصص استادان استفاده گردیده است و اصلاحات و تغییرات مورد نظر آنها پس از بحث و بررسی در پرسشنامه­ها اعمال شد. برای سنجش پایایی پرسشنامه از فرمول آلفای کرونباخ استفاده شده است که ضریب آلفای کرونباخ برای 10 گزینه پرسشنامه (85/0) بدست آمد که پایایی بالایی را نشان می دهد. یافته ها: بیشترین وزن را ارزیابی درونی با وزن نهایی (0.263) دارد لذا براساس معیار انطباق با اهداف اولین رتبه را ارزیابی درونی دارد. پس از آن نظرسنجی با وزن نهایی (0.249) در رتبه دوم قرار دارد. تحلیل آماری با وزن نهایی (0.162) و آزمون عملی با وزن نهایی (0.127) در رتبه سوم و چهارم قرار دارند. ارزیابی بیرونی با وزن نهایی (0.087) در رتبه آخر قرار گرفت. نتیجه گیری: نتایج اولویت بندی نهایی روش های ارزیابی نشان داد ارزیابی درونی مهمترین روش ارزیابی کیفیت آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی زابل می باشد. SP - 48 EP - 58 AU - Zirak, Mahdi AU - Afshari, Farzad AD - Education Development Center KW - Evaluation KW - Quality of education KW - Higher education system KW - Experts UR - http://mededj.ir/article-1-267-fa.html ER -