RT - Journal Article T1 - Physician-Patient Relationships, Methods of Teaching a Clinical Skill JF - babol-mej YR - 2018 JO - babol-mej VO - 6 IS - 2 UR - http://mededj.ir/article-1-263-fa.html SP - 22 EP - 31 K1 - Physician patient relation K1 - medical education K1 - communication skills AB - سابقه و هدف: ایجاد ارتباطی دوطرفه و پویا بین پزشک و بیمار، منجر به جمع آوری دقیق اطلاعات، تشخیص صحیح، درمان و پایبندی به درمان خواهد شد. مهارت ارتباط با بیمار، نیازمند آموزش است. آموزش این مهارت در بالین بیمار با چالشهایی روبرو است. بیمارستانهای شلوغ، زمان ناکافی، شرایط بیمار و عدم آگاهی اساتید بالینی، فرصت طلایی آموزش را از دانشجویان می گیرد. هدف از این مطالعه، مروری بر روشهای آموزش مهارتهای ارتباطی در پزشکی است. مواد و روشها: در این مطالعه مروری، پایگاههای اطلاعاتی لاتین شامل Pubmed، Proquest، Google scholar، Web of science و Ovid با کلید واژه های لاتین و منابع اطلاعاتی فارسی شامل Magiran، Iran medex و SID نیز با کلید واژه های فارسی جستجو شدند. همه پژوهشها، طی سالهای 2000 تا 2017 که در ارتباط با موضوع بودند، وارد مطالعه گردید. یافته ها: در بررسی اولیه 103 مقاله یافت شد. پس از حذف موارد تکراری، مطالعه چکیده مقالات و تعیین تطابق با هدف مطالعه، 38 مقاله باقی مانده، به دقت مطالعه گردید. روشهایی چون استفاده از بیمارنمای آموزش دیده، ضبط ویدئو و بازنمایش آن، ایفای نقش، استفاده از چک لیست و آموزش از طریق کامپیوتر، برای آموزش این مهارت در موقعیتهای بالینی متنوع، مطرح گردید. نتیجه گیری: روشهای نوین و موثر زیادی در زمینه آموزش مهارت ارتباط با بیمار در پزشکی وجود دارد که در برخی از آنها نیاز به وجود بیمار واقعی هم نیست. آگاهی اساتید از قوت، ضعف و کاربرد هر روش، می تواند نقش مهمی در بهبود فرایند آموزش داشته باشد. LA eng UL http://mededj.ir/article-1-263-fa.html M3 ER -